Toont alle 2 resultaten

antioxidant-vitamine-kruiden-90-capsules
16.90
  • Ondersteunt de afweer van het lichaam
  • Helpt bij de bescherming van gezonde lichaamscellen
  • Heeft een positieve invloed op het immuunsysteem
  • Bevordert de energiestofwisseling
  • Levert een bijdrage in het wegvangen van vrije radicalen in (lichaams)cellen
selenium-tabletten
12.90
  • Selenium draagt bij aan het normale functioneren van het immuunsysteem
  • Selenium beschermt de lichaamscellen tegen oxidatieve schade
  • Selenium helpt bij normale zaadproductie
  • Selenium ondersteunt het behoud van normale nagels
  • Selenium draagt bij aan normale haargroei en sterke haren

Selenium kopen? (Seleen)

Wil je selenium ofwel seleen kopen? Ben je helemaal zeker hoeveel en wat je nodig hebt? Voordat je selenium koopt willen wij dat je jezelf de volgende vragen stelt:

  • Vraag jezelf af: Eet ik minimaal 30-50 gram noten en zaden per dag?
  • Vraag jezelf af: Heb ik meer dan gemiddeld nodig? Al ben je bijvoorbeeld een actief sporter of zelfs topsporter.
  • Weet ik 100% zeker wat ik doe? Zo nee? Vraag ons of een van onze specialisten om advies!

Tips:
Hou er wel rekening mee dat een sporter vaak meer selenium nodig heeft dan iemand die niet actief bezig is met sport. Je zult voor jezelf even na moeten gaan of je voor jouw persoonlijke doelstellingen en situatie een selenium supplement nodig hebt.

Vooral voor personen die dagelijks niet voldoende selenium binnen krijgen kunnen selenium tabletten een uitkomst zijn. Zo ben je verzekerd dat je elke dag voldoende inname van dit mineraal hebt en geen tekorten zult krijgen.

Wat is Selenium?

Selenium ook wel “Seleen” genoemd, is een spoorelement en tevens een belangrijke antioxidant. Selenium is een hoofdrolspeler onder de mineralen en toch hebben veel mensen in Nederland hier een tekort aan. Dit selenium tekort komt onder andere door de verarming van de bodem waarop onze gewassen worden verbouwd.
Dit is een type mineraal dat in kleinere hoeveelheden voorkomt in het menselijk lichaam dan bijvoorbeeld de macro-mineralen calcium en magnesium. Alhoewel selenium maar in kleine hoeveelheden voorkomt in het lichaam is het erg belangrijk voor het lichaam en een aantal lichamelijke processen. Zo helpt het de (natuurlijk) immuunsysteem van de lichaamscellen en is het mede nodig voor een normale productie van schildklierhormonen en werking van de schildklier.
Seleen (volksmond: selenium) is een antioxidant, waardoor het een bijdrage levert in het wegvangen van vrije radicalen in (lichaams)cellen. Dit is belangrijk, want teveel vrije radicalen kunnen zorgen voor oxidatieve stress in het lichaam. Zowel voor mannen als vrouwen is selenium erg belangrijk. Het houdt je haar/haren sterk en draagt bij tot de instandhouding van normale nagels. Selenium is te vinden in verschillende soorten voedingsmiddelen, maar ook als voedingssupplement.

Waar is Selenium goed voor?

Onderstaand een aantal belangrijke voordelen van Selenium. Echter, zijn er nog tal van voordelen die allen wetenschappelijk onderzocht zijn, maar door de strenge wetgeving vanuit de Europese Commissie mogen wij niet alle wetenschappelijke onderzoeksresultaten delen. In ieder geval, onderstaand mag er volgens de staat wel gezegd worden:

  • Seleen draagt bij aan het normale functioneren van het immuunsysteem
  • Seleen helpt de cellen beschermen tegen oxidatieve schade door UV-straling, luchtvervuiling en invloeden -van buitenaf.
  • Seleen draagt bij aan de productie van zaadcellen
  • Seleen draagt bij aan het behoud van normale nagels
  • Seleen draagt bij aan normale haargroei
  • Seleen houdt je haar/haren sterk

Wil je meer voordelen weten van Seleen / Selenium die wij niet mogen noemen volgens de wet? Ga dan zelf even een aantal onderzoeken raadplegen waarbij de positieve invloeden van selenium en verschillende soorten (chronische) ziektes worden geschetst.

Waar zit selenium in?

Selenium zit in verschillende type voeding, maar in het ene voedingsmiddel wat meer dan het ander.

Selenium in voeding

Selenium kun je in verschillende voedingsmiddelen vinden. De beste bronnen van selenium zijn:

  • (Orgaan)vlees (lever, nieren)
  • Vis (tonijn, haring)
  • Eieren
  • Paranoten
  • Sesamzaad
  • Kool
  • Paddenstoelen
  • Tomaten
  • Uien
  • Knoflook
  • Broccoli
  • Biergist
  • Tarwekiemen
  • Volle granen

Selenium en Zink

Selenium en Zink worden in als supplementen vaak samen gebruikt. Dit komt omdat ze een synergetisch effect hebben en vaak bij dezelfde lichaamsprocessen betrokken zijn. Denk hierbij aan belangrijke processen in het lymfe- en immuunsysteem. Hieronder kun je een aantal wetenschappelijk onderbouwde feiten vinden welke betrekking hebben op zowel selenium als zink.

  • Selenium en zink dragen bij tot de normale werking van het immuunsysteem
  • Selenium en zink leveren een bijdrage aan de bescherming van cellen tegen oxidatieve schade
  • Selenium en zink leveren een bijdrage aan normale haargroei en glanzend haar

Selenium en Zink zijn beide spoorelementen waarvan veel personen in Nederland (te) weinig van binnenkrijgen. Dit komt voornamelijk omdat de bodem waarop er verbouwd wordt arm zijn aan selenium en zink. Vanzelfsprekend krijg je gewassen, vlees en zuivelproducten met een lage hoeveelheid van deze spoorelementen. Hierdoor is het vrijwel onmogelijk om voldoende selenium en zink uit je voeding binnen te krijgen, waardoor personen vaak supplementeren met deze twee belangrijke spoorelementen.

Hoeveel selenium per dag?

De hoeveelheid selenium dat jij nodig hebt hangt af van verschillende factoren. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 300mg per dag voor volwassenen. Dit is een veilige hoeveelheid met een ruime marge. Voor sporters raden wij een iets hogere inname aan. Iemand die bijvoorbeeld heel actief bezig is met sport zal in theorie meer selenium nodig hebben dan iemand die niet sport. Tijdens het sporten worden er namelijk vitamines en mineralen verbruikt door het lichaam. Het aanvullen van de hoeveelheid selenium is dus erg belangrijk voor alle sporters, zodat je geen symptomen van seleniumtekort zal ondervinden.

Selenium tekort?

Een seleniumtekort kan nadelig zijn voor de gezondheid. Een tekort aan selenium kun je herkennen aan bijvoorbeeld:

  • Spierpijn
  • Spierzwakte
  • Hartritmestoornissen

Voor meer ideeën over een tekort selenium, zie de claims ofwel voordelen van Seleen bovenaan deze pagina zoals: Seleen is goed voor de kwaliteit van sperma of Seleen, tegen vrije radicalen etc.

Teveel selenium symptomen

Door overmatig consumptie van bepaalde voedingsmiddelen of het gebruik van voedingssupplementen kan een overschot van selenium ontstaan. Dit komt nagenoeg bijna nooit voor. De symptomen van een overschot zijn te herkennen aan:

  • Verlies van tanden, haar en nagels
  • Beschadiging aan het huid
  • Beschadiging aan het zenuwstelsel