085 0654 111   06 404 20 111
Winkelwagen

Blessures / Blessurepreventie

Blessures / Blessurepreventie

Geen producten gevonden voor deze selectie.

Disclaimer: Wij mogen als Muscle Concepts niemand voorzien van medisch advies. Op deze pagina proberen wij jullie te voorzien van zoveel mogelijk informatie over blessures zonder dat wij daadwerkelijk medisch advies geven of medische claims doen bij producten en/of behandelingen. Ons excuus als deze informatie niet helemaal volledig is maar ook wij moeten ons houden aan het Nederlands recht en de regels van de Nederlandse Voedsel en Waren autoriteit.

Blessures kun je beter voorkomen dan genezen. Blessurepreventie heeft verschillende invalshoeken:

- Zorg voor een uitgebalanceerd dieet
- Luister naar je lichaam tijdens de training
- Weet hoe je trainingsoefeningen goed moet uitvoeren

Één van de vervelendste dingen die een sporter kan overkomen is het ontstaan van een blessure. Top sporters worden vanaf het begin al begeleid in een train traject waar blessurepreventie een belangrijk element is. Niet iedereen heeft een begeleiding van topsport niveau en daarom zullen wij jullie voorzien van de benodigde informatie om blessures te voorkomen.

Voorkom blessures

Voorkom blessures door onder andere een goede opwarming en door veel te rekken en strekken. Een warme spier zal minder snel verrekken als een koude spier. Rekken en strekken is ook goed voor de bloedcirculatie wat natuurlijk ook weer de de afvoer van melkzuur stimuleert (spierkrampen). Daarnaast is het ook belangrijk om je lichaam te blijven voorzien van een evenwichtig uitgeblanceerd voedingspatroon waarbij je de juiste vitamines en mineralen binnen krijgt. Uitgebalanceerde voeding is hier primair en eventueel een toevoeging van supplementen zien wij als secundair. Hoeveel je van elk supplement nodig hebt is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie denk hierbij aan: frequentie van trainen, trainingsintensiteit, huidig dieet, eventuele tekorten in het lichaam etc. Wij kunnen dus op voorhand niet adviseren wat jij nodig hebt, maar dit kan eventueel in een persoonlijk gesprek met een van onze voedingsexperts.

Wat gebruiken topsporters als supplementen naast een uitgebalanceerd dieet?

Topsporters (denk aan het Nederlands elftal, turnploegen, olympische alteten etc) hebben vrijwel altijd een goede basis te gelegd om blessures te voorkomen in zowel voeding, training, rekken/strekken als supplementen. De onderstaande supplementen zijn de meest populaire onder (top)sporters betreffende het preventief voorkomen van blessures of het stimuleren van het herstelproces. De meeste van deze supplementen ondersteunen het normaal functioneren van spieren, botten, zenuwstelsel en ondersteunen de normale werking van lichamelijke bewegingen:

✓ Glucosamine + Chondroïtine
✓ Magnesium & Magnesium olie (zalf)
✓ Calcium
✓ Vitamine D
✓ Visolie (zoals omega 3 en omega 3-6-9)

Naast supplementen is zoals gezegd een goed uitgebalanceerd voedingspatroon & de manier van trainen enorm belangrijk!

Oorzaken van blessures

De eerste oorzaken van blessures zijn meestal:

- Een verkeerde uitvoering van een specifieke beweging
- Een plotselinge beweging waar je lichaam niet goed op anticipeert
- Verhoogde kwetsbaarheid door lichamelijke tekorten (een tekort aan vitamine of mineralen waardoor pezen, spieren of botten kwetsbaar worden.

Zorg dus goed voor jouw lichaam en maak correcte uitvoeringen / bewegingen in jouw sport om blessures zoveel mogelijk te voorkomen.

Blessures behandelen

Blessures moeten als eerst bekeken worden door een daartoe bevoegde arts, fysiotherapeut of medische specialist. Als je zelf al enig verstand hebt van blessures (wat de meeste sporters hebben), kun je vaak zelf al een analyse en conclusie trekken. Is het een spierblessure? Is het een peesblessure? Is het een bot blessure of botbreuk? Aan de hand van jouw eigen conclusie kun je weer een stapje verder gaan kijken.

Hoe graag wij ook al onze kennis betreffende blessures je willen delen mogen wij als Muscle Concepts niemand voorzien van medisch advies. Specifiek advies over het behandelen van een blessure mogen wij volgens het Nederlands recht ook niet. Wij proberen je wel van zoveel mogelijk informatie te voorzien zodat je zelf gerichter op zoek kan naar informatie betreffende jouw blessure of voedingspatroon.

Meest voorkomende blessures

De meest voorkomende blessures zijn:

- Schouder blessure
- Pols blessures
- Knie blessures
- Elleboog blessure
- Onderrug blessure

Natuurlijk zijn er veel meer blessures maar zoals je ziet in het bovenstaande rijtje betreft het voornamelijk blessures rondom gewrichten. Het is dus erg belangrijk dat je goed let op de uitvoering van bewegingen en de stand van je gewrichten tijdens deze bewegingen. Iedere blessure moet apart worden bekeken dus een algemeen advies voor “alle blessures” is nauwelijks mogelijk. Wij zijn ook niet bevoegd om jou te adviseren in bepaalde voeding, oefeningen of het gebruik van supplementen bij een blessure of blessure preventie. Dit is volgens de wet "medische claims" vastgesteld. Wat wij wel proberen te doen is om jullie allemaal via deze pagina inzicht te geven in wat andere sporters gebruiken in bepaalde situaties. Mocht je echt medisch advies nodig hebben, raadpleeg dan eerst jouw dokter of specialistisch arts.
Graag even wachten...