vastzittende-spieren
Written by Muscle Concepts

Vastzittende spieren?

Je hoort het vast wel eens. Mensen die constant dingen roepen zoals: “Ik heb een spierknoop in m’n nek” of “m’n spieren zitten zo erg vast”. Dit zijn geheel natuurlijke problemen die we hebben, maar ze zijn niet zo fijn. In deze blog gaan we uitleggen hoe vastzittende spieren ontstaan en wat we eraan kunnen doen.

Hoe ontstaan vastzittende spieren?

De meest voorkomende oorzaken van vastzittende spieren zijn fysiek. Een verkeerde beweging maken of een verkeerde houding aannemen kan er al voor zorgen dat je spieren gaan vastzitten. Ook kan het zijn dat je iets te zwaar bent gaan sporten of omdat je een verkeerde beweging maakt tijdens het sporten.
Een andere belangrijke oorzaak van vastzittende spieren is stress. Stress kan ervoor zorgen dat er meer spanning op spieren komt, waardoor ze vermoeid raken. Het komt ook vaak genoeg voor dat door overmatige stress de symptomen verergeren. Probeer dus genoeg te ontspannen, zodat je snel kunt herstellen.

Wat kun je er tegen doen?

  • Rustige actieve bewegingen zijn aan te raden om de spieren wat losser te krijgen. Probeer dit gedurende de dag een aantal keer te doen.
  • Massages kunnen je helpen om de bloedtoevoer naar de spieren te verbeteren. Zo worden er sneller afvalstoffen afgevoerd, met als gevolg dat er minder spierspanning op de spier staat. Hierdoor zullen de klachten iets verminderen.
  • Dry needling is een techniek waarbij er bepaalde plekken in spieren met een naald worden gestimuleerd. Dit resulteert vaak in directe pijnvermindering en verbeterde mobiliteit voor je spieren.

vastzittende-spieren-voorkomen

Vastzittende spieren voorkomen

Het is mogelijk om vastzittende spieren zoveel mogelijk te voorkomen. De juiste dieet en voldoende hydratatie is belangrijk. Zorg ervoor dat je minimaal 2 tot 3 liter water per dag drinkt. Voeding zoals alcohol, energie- en frisdranken, en verwerkte voeding zorgen er allemaal voor dat je gedehydrateerd raakt. Dit raden wij dan ook af, voornamelijk op trainingsdagen maar het is sowieso niet goed voor de gezondheid.

Neem ook af en toe een kleine of grote pauze. Mensen vergeten vaak rust te nemen. De hele dag achter een bureau zitten of staren naar je telefoon is niet zo gezond voor onze lichaam. Je spieren zijn niet gewend om lange tijden in zulke posities te blijven. Zorg er dus voor dat je elk uur even pauze neemt. Sta op en loop even een rondje. Daarnaast kan je achter je bureau ook je lichaam bewegen. Zo voorkom je dat je te lang in één positie blijft.

Zorg ervoor dat je voor een training altijd een goede warming up doet. Een zware training doen zonder een warming up, gaat je ongetwijfeld pijnlijke of vastzittende spieren opleveren. 5 tot 10 minuten zou prima moeten zijn om warm te worden. Rekken is in principe niet nodig tijdens een warming up. Als je dit te fanatiek doet kunnen je spieren namelijk scheuren voordat je training moet beginnen. Een beetje opwarmen middels wat cardio oefeningetjes is vaak voldoende.

Gerelateerde berichten:

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

5 × 4 =