stramme-spieren
Written by Muscle Concepts

Stramme spieren

Stramme spieren, iedereen heeft er weleens last van. Je kunt hier kortdurig last van hebben, bijvoorbeeld na een een middagje intensief sporten, maar het kan ook zijn dat je voor een langere periode last hebt van stramme spieren. Vaak genoeg komt het doordat je een bepaalde houding aangehouden wordt de hele dag. Iemand die de hele dag achter een bureau zit, kan bijvoorbeeld last krijgen van zijn nek of schouders. In je lichaam heb je ongeveer 650 spieren. Opzich niet gek dat er dan wel eens een paar stijf kunnen aanvoelen. Lastig is het wel, daarom vertellen we je wat je eraan kunt doen!

Stramme spieren, hoe ontstaan ze?

Er zijn zoveel redenen waardoor je stramme spieren kunt krijgen. Je krijgt ze meestal door overmatige fysieke inspanning. Na een intensieve training kunnen er namelijk afvalstoffen ophopen in je spieren. Het kan ook komen doordat je bijvoorbeeld op je werk een verkeerde houding aanneemt of dat je stramme spieren hebt door koorts. Als laatste is het ook nog eens zo dat bepaalde mensen last krijgen van stramme spieren als ze net uit bed stappen.

Wat kun je er tegen doen?

Het is het best om te herleiden waar het probleem vandaan kwam. Als je eens in de zoveel tijd gaat sporten, waarna je stramme spieren krijgt, dan is dat een teken dat je frequenter moet gaan sporten. Zo kunnen je spieren wennen aan de stimulus die je hen geeft en zul je vervolgens minder snel last krijgen van spierpijn. Het kan ook zo zijn dat je stramme spieren hebt door een blessure. Hierbij is het belangrijk te constateren hoe erg het is, om je lichaam voldoende rust te geven om te herstellen. Het is afhankelijk van de oorzaak van de spierpijn, wat je eraan kunt doen om het te verminderen of te voorkomen. Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen!

Je kunt stramme spieren voorkomen door:

  • Je spieren lostrekken door een massage. Vaak zitten er om de stramme spieren andere spieren die ervoor zorgen dat de spier extra strak aanvoelt.
  • Stretchen
  • Voldoende hydratatie

Stretchen
Daarnaast is stretchen ook erg belangrijk. Je kunt je spier zo flexibel houden en stramme of stijve spieren voorkomen. Het mooie aan stretchen is dat je je bloedcirculatie verbetert, waardoor afvalstoffen makkelijk afgevoerd worden.

Voldoende hydratatie
Het is ook belangrijk om genoeg water te drinken. Je spieren zullen dan goed kunnen functioneren en soepel kunnen bewegen. Dehydratatie kan namelijk zorgen voor spierschade of stramme spieren. Het mooie aan water is dat het afvalstoffen uit je lichaam afvoert. Per dag heb je minimaal zo’n 2 tot 3 liter water nodig.

Wanneer moet je een dokter inschakelen?

Het kan soms voorkomen dat je stijve spieren hebt door een ander lichamelijk probleem. In sommige gevallen zijn de stramme spieren het gevolg van onderliggend probleem.

Je moet direct medische hulp zoeken als je:

  • Koorts hebt, met stramme spieren in je nek
  • Spieren extreem zwak zijn geworden
  • Roodheid, pijn, zwelling of iets anders in de buurt van je stramme spieren
  • Pijn in je spieren nadat je nieuwe medicatie hebt gekregen
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

4 + zes =