Written by Muscle Concepts

Spierkrampen tijdens het sporten?

Spierkrampen tijdens het sporten?
Heb je ook wel eens last van pijnlijke spierkrampen? Spierkrampen kunnen zich op verschillende momenten voordoen zoals tijdens het trainen, na het trainen of ‘s nachts. Kramp kan bij iedereen voorkomen, maar sporters hebben hier voornamelijk vaak last van. Hierdoor is het goed om te weten wat je kunt doen om spierkrampen te voorkomen en welke voeding en supplementen kunnen helpen om verkrampte spieren te voorkomen. Als tip om spierkrampen tijdens het sporten te voorkomen adviseren wij voldoende water te drinken, een goede warming-up, genoeg nachtrust, gezonde voeding en eventueel supplementen.

Wat zijn spierkrampen?

Bij het maken van een beweging wisselen de vezels in onze spieren zich af. Als er sprake is van spierkramp ofwel kramp, trekken de spiervezels zich tegelijk samen. Dit kan in één spier zijn of een spiergroep. Het samentrekken van de spiervezels in een spier of spiergroep kan erg pijnlijk aanvoelen, omdat de spier met volle kracht samentrekt. In de spier voel je dan vaak een harde zwelling. De meest voorkomend is kramp in de kuit of kramp in het been, dit kan het bovenbeen en het onderbeen zijn. Ook komt kramp regelmatig voor in kleinere lichaamsdelen zoals kramp in voeten of tenen, handen, vingers. Uit een recente studie van het onderzoeksbureau GFK blijkt dat 3% van de Nederlanders dagelijks last heeft van spierkrampen en 20% zelfs regelmatig. Maar hoe ontstaat kramp dan als zoveel mensen er last van hebben?

Oorzaken van verkrampte spieren

Het kan meerdere oorzaken hebben dat je last krijgt van spierkrampen. Voorbeelden zijn: een gebrek aan hydratatie, geen (goede) warming-up of gezonde voeding en/ of supplementen. Meestal komt kramp voor bij het maken van zeer explosieve bewegingen die het lichaam niet gewend is. Ook als de spieren ineens snel afkoelen kun je last krijgen van verkrampte spieren. De meest voorkomende oorzaak van kramp is doordat de spieren soms minder goed getraind zijn of extreem vermoeid. Nog een reden om sportief bezig te zijn en gezond te leven. Een eveneens veel voorkomende oorzaak van kramp is een gebrek aan vocht tijdens een training. Het is heel belangrijk om ook tijdens een training te zorgen voor voldoende hydratatie. Tijdens het trainen zweet je en verlies je veel vocht. Hierdoor raakt de vochtbalans in je lichaam uit verhouding. In vocht zit natrium ofwel zout en speelt een belangrijke rol bij spiercontractie. Een tekort hiervan kan spierkrampen tot gevolg hebben. Vandaar dat je soms profvoetballers, ondanks dat zij goed getraind zijn, tijdens een intensieve wedstrijd op de grond ziet liggen met kramp in de bovenbenen of kramp in de kuiten. Wat voor voeding en supplementen kunnen helpen verkrampte spieren te voorkomen?
verkrampte-spieren-tijdens-het-sporten-blog

Voeding en supplementen tegen spierkrampen

Uitgebalanceerde en gezonde voeding zijn erg belangrijk om spierkrampen te voorkomen. Zo moet je na een zware training een eiwitrijke maaltijd eten. Het liefst een maaltijd van tussen de 30 – 40 gram eiwitten. Dit kan bijvoorbeeld magere kwark zijn met een schep Whey protein. Tevens is het belangrijk om ruim voor de training te eten. Wij raden aan om een maaltijd zoals pasta of rijst/ aardappel met groente te eten. Verder zijn er supplementen die kunnen helpen tegen kramp, denk hierbij bijvoorbeeld aan magnesium tegen kramp, calcium en vitamine B.

Magnesium tegen kramp

Veel mensen hebben een tekort aan dit multifunctionele mineraal. Magnesium helpt tegen spierkramp, omdat het zorgt voor de overdracht van prikkelingen in de spieren. Hiernaast gebruikt ons lichaam magnesium voor de ontwikkeling van botten, lichaamseiwitten, soepele spieren, het zenuwstelsel en energie.

ZMA Calcium capsules

Calcium is een mineraal die onder andere een stimulerend effect heeft op de prikkels van de zenuwen naar de spieren. De ZMA is een combinatie van zink en magnesium. Zink zorgt onder andere voor een betere spiercontractie en zorgt het ervoor dat je minder snel last krijg van verkrampte spieren .

Vitamine B-Complex

Ondersteunt het behoud van een goede energiehuishouding in de spieren en de stofwisseling. Verder is vitamine B goed voor de verbranding van koolhydraten, eiwitten en vetten en helpt het dus om spierkrampen te verminderen. Ook heeft het een positieve bijdrage in de aanmaak van rode bloedcellen.

BCAA Bodyguard

Onze BCAA Bodyguard heeft vele voordelen die kunnen helpen tegen verkrampte spieren. Vooral tegen spierkramp tijdens het trainen. Deze unieke BCAA blend is uitermate geschikt om tijdens je training te gebruiken als sportdrank. Dit komt omdat het, door de aanwezigheid van essentiële aminozuren, verzuring van de spieren tegengaat waardoor je geen spierkrampen krijgt. Tevens hebben wij glutamine toegevoegd wat de hydratatie van spierweefsel ondersteunt.

Wat te doen tegen verkrampte spieren

Om alles samen te vatten adviseren wij om dus op de volgende zaken te letten als je spierkrampen/verkrampte spieren wilt voorkomen:

  • Voldoende hydratatie – drink minimaal 2 liter water per dag
  • Eet gezond – zorg voor gevarieerde voeding met voldoende macro- en micronutriënten.
  • Warming-up – doe altijd een warming-up voordat je begint met trainen.
  • Genoeg nachtrust – voldoende slaap is belangrijk.
  • De juiste supplementen – bovenstaande supplementen kunnen jou helpen.
  • Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

drie × een =

10% korting op onze supplementen

Bestel nu onze premium supplementen met
kortingscode "blog"
Bekijk webshop