trainingen afslanken stimuleren
Written by Muscle Concepts

3 soorten trainingen die afslanken stimuleren

Afvallen kun je op verschillende manieren doen, maar het doel is altijd hetzelfde: Je wilt die kilo’s (vet, uiteraard) kwijt! De juiste en gezonde voeding is daarbij het belangrijkst, maar je kunt ook een grote slag slaan door middel van trainingen die het afslanken stimuleren. Dit kan gedaan worden door cardio, HIIT (high-intensity interval training) en/of krachttraining! We zullen deze methoden verder toelichten.

1. Afvallen stimuleren met cardio

Alhoewel krachtsporters er vaak niet aan willen beginnen, is cardio een mooie manier wat afslanken stimuleert. Dit is lichaamsbeweging die je uitvoert voor een relatief lange periode, bijvoorbeeld een uur op een laag tempo hardlopen, met een niet al te hoge intensiteit. De voordelen van cardio zijn:

  • Simpel om mee te beginnen, geen moeilijke oefeningen
  • Je kan de intensiteit zelf bepalen
  • Je verbrandt met cardio veel calorieën
  • Kan leuker zijn dan andere trainingen, omdat je zelf kiest wat je gaat doen: joggen, teamsporten, dansen of gewoon in de sportschool.

Met cardio effectief afvallen is mogelijk, omdat je simpelweg veel calorieën verbruikt tijdens cardio. Dat is wat je wilt, want de gouden regel luidt: Meer calorieën verbruiken dan consumeren om af te vallen. Nadelig aan cardio kan zijn dat het vaak op lage intensiteit wordt gedaan, waardoor je niet traint voor zwaardere activiteiten of de opbouw van spieren. Tevens zal de calorieverbranding vrij snel stoppen na de cardio training (EPOC, calorieverbranding nadat activiteit is gestopt).

2. HIIT om afslanken te stimuleren!

HIIT staat voor high-intensity interval training. En nu op z’n Nederlands: Hoge intensiteit training in een korte periode. Een voorbeeld hiervan is 30 seconden joggen om vervolgens 30 seconden op een hoog tempo te sprinten. De voordelen van HIIT:

  • Kortere periode. Voor mensen die cardio saai vinden, omdat het te lang duurt
  • Calorieverbranding na de activiteit (EPOC) hoger dan bij cardio
  • HIIT is flexibel: Je kunt allerlei activiteiten doen

Door de hoge intensiteit van HIIT zal je conditie ook verbeteren. Verder moet je je lichaam de tijd geven om te herstellen, aangezien HIIT dus best intensief is. Het zou zonde zijn als een blessure roet in het eten zal gooien. Met deze cardio training ga je zeker wat extra calorieën verbranden en daarom is het een zeer effectieve training om het afslanken te stimuleren.
Voor uitgebreide informatie kan je onze blog lezen over intervaltrainingen (HIIT).

3. Krachttraining stimuleert afslanken tot ver na je training!

Kun je met krachttraining afvallen? Jazeker, met krachttraining kun je juist afvallen! Vooral doordat de calorieverbranding na de training zeer hoog is. De calorieverbranding na de training is al een aantal keer genoemd, maar wat is het precies?
EPOC staat letterlijk voor ‘Excess Post-Exercise Oxygen Consumption’ en hangt af van de trainingsintensiteit: Hoe hoger de intensiteit, hoe meer sprake er van EPOC zal zijn. Door de hoge trainingsintensiteit van krachttraining, is dit een zeer geschikt hulpmiddel om af te vallen.
Daarnaast maakt en houdt krachttraining je fysiek sterk doordat je spiermassa opbouwt. Dit is tevens een reden om goed te kijken hoe je afvalt: Het doel is natuurlijk vet te verliezen en spiermassa zoveel mogelijk te behouden. Krachttraining is daarvoor de meest geschikte oplossing. Lees onze blog als je meer wilt weten over spieren opbouwen

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

twintig − 16 =

10% korting op onze supplementen

Bestel nu onze premium supplementen met
kortingscode "blog"
Bekijk webshop