eiwitshakes-en-ance
Written by Muscle Concepts

Eiwitshakes en acne

Eiwitshakes zijn niet meer weg te denken uit een sportieve leefstijl. Veel sporters en gezondheidsgoeroes zweren erbij. Onderzoek toont aan dat door het gebruik van eiwitshakes acne kan ontstaan of kan verergeren. Hoe komt dit? En wat kan je hier tegen doen?

Eiwitshakes en acne, hoe zit dat?

Dat eiwitshakes acne veroorzaken is misschien iets te kort door de bocht. Acne wordt veroorzaakt door de lactose in melkproducten en dit geldt daarom ook voor eiwitshakes, zoals wei-eiwit en caseïne-eiwit. In lactose komt het hormoon IGF-1 voor, wat staat voor insuline gelijkende groeifactor. Dit hormoon heeft enerzijds een positieve werking op je botten en het bevordert je spiergroei, maar anderzijds kan het ook een rol spelen bij het veroorzaken van acne.

Hoe veroorzaken eiwitshakes acne?

Wei en caseïne eiwitpoeder vinden beide hun oorsprong in koeienmelk en komen voort uit overblijfselen van de productie van kaas. Melk en de daarbij behorende eiwitten bevatten IGF-1. Normaal gesproken reguleert het lichaam de hormonen in het bloed. Als er sprake is van hormoonverandering in het lichaam kan er een ontsteking van de talgklier op de huid ontstaan. De talgklier wordt groter en kan de huid niet meer beschermen tegen bacteriën en uitdroging. Er wordt meer talg geproduceerd en de talgklier raakt verstopt. Er is sprake van een mee-eter, als de productie van talg nog verder toeneemt ontstaat er een ontsteking. Acne dus.

Wanneer je een zuivelproduct consumeert, zoals melk, kwark of een eiwitshake drinkt komt er een hoeveelheid IGF-1 in het bloed. Hierdoor kan de balans worden verstoord. Als de hormoonbalans wordt verstoord gaat de talgproductie omhoog. Echter is het erg persoonsafhankelijk of deze hormoonverandering ook daadwerkelijk (verergerde) acne tot gevolg heeft.

Meer weten over hoe voedingssupplementen acne kunnen tegengaan? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang extra informatie!



Eiwitshakes blijven gebruiken, maar toch minder acne?

Het is mogelijk om eiwitshakes te blijven gebruiken, maar wel minder last van puistjes te krijgen. Hiervoor is het belangrijk om een goede keuze te maken in de wereld van eiwitpoeder. Voornamelijk twee zaken zijn hierin belangrijk:

  1. Lactose: In de ene shake zit minder lactose dan in de ander. En hoe minder lactose, hoe minder kans op puistjes (zoals hierboven beschreven). De ene eiwitshake bevat minder lactose dan de ander. Voor het produceren van whey concentraat eiwitpoeder wordt de lactose niet uit de melk gefilterd. Bij een whey isolaat is dit wel het geval! Hierdoor zit er in whey isolaat veel minder lactose en is de kans op puistjes dus ook een stuk kleiner.
  2. Suiker: Er wordt vaak gezegd dat suiker ook acne kan veroorzaken. Kies daarom voor een eiwitshake zonder suiker, maar kies bij voorkeur ook niet voor een eiwitshake met chemische zoetstoffen. Deze zoetstoffen zijn namelijk heel slecht voor je lichaam

Een voorbeeld van een eiwitshake waar je minder last van acne van zult hebben, is de Whey isolaat puur. Dit is een whey isolaat eiwit zonder suikers en zoetstoffen!

acne van eiwitten

Ook kun je kiezen voor plantaardige eiwitpoeders. Deze bevatten namelijk helemaal geen lactose! Echter is de werking van een plantaardige eiwitshake minder goed dan een whey eiwitshake. Plantaardige eiwitshakes zijn minder goed op te nemen door het lichaam en ze bevatten minder eiwitten.

Dit heeft te maken met de hoeveelheid lactose die zich in je eiwitshakes bevindt. Want hoe minder lactose, hoe minder van het IGF-1 hormoon dus minder kans op acne. Daarnaast whey isolaat sowieso een goede keuze, door het hogere eiwitgehalte!

Wat doen tegen acne / puistjes?

Je kan acne en puistjes op verschillende manieren voorkomen, verminderen en zelfs laten verdwijnen. Hieronder geven we een aantal tips die jou kunnen helpen:

  • Houd je gezicht goed schoon: zo verminder je de kans dat de poriën verstopt raken.
  • Verschoon regelmatig je bed en kleding: Zo voorkom je dat er puistjes op andere plekken van het lichaam ontstaan, zoals op de rug en borst.
  • Zorg dat je voldoende rust neemt: Bij stress en vermoeidheid neemt de kans op puistjes toe. Dit komt doordat er meer hormonen worden aangemaakt.
  • Laat je huid met rust: Als je puistjes uitknijpt of er aan gaat zitten pulken verspreid je bacteriën. Hierdoor neemt het aantal puistjes alleen maar toe!
  • Zorg voor een gezond eetpatroon: Bij een tekort aan vitamine A en vitamine B kunnen problemen in de talgklieren toenemen.
  • Drink voldoende water: De huid heeft water nodig om afvalstoffen af te scheiden. Aanbevolen wordt om dagelijks 1,5 – 2 liter water te drinken.

Acne bestrijden met voedingsstoffen en supplementen

Welke supplementen kunnen er helpen in de strijd tegen acne?
Naast het goed schoonhouden van de huid, regelmatig wassen en een gezonde levensstijl kunnen supplementen ook een goed hulpmiddel zijn tegen acne. De volgende supplementen kunnen jou helpen:

  • Visolie: Dit supplement bevat omega-3. Omega-3 doodt de bacteriën die de talgproductie verhogen. Zo wordt voorkomen dat er (meer) acne ontstaat.
  • Magnesium: Magnesium kan helpen tegen acne doordat het stress verminderd en de hormoonbalans in stand houdt. Ook vermindert magnesium ontstekingen in de huid.
  • Zink: Acne is één van de symptomen van een zinktekort. Zink is voornamelijk te vinden in groene bladgroente en noten. Veel mensen eten dit te weinig om aan voldoende zink te komen. Zink helpt tegen acne omdat het de weerstand verhoogt. Ook vermindert het ontstekingen op de huid.
  • Maca: Maca helpt om de hormonen in bedwang te houden. Dit zorgt ervoor dat de kans op een acne-uitbraak afneemt.
  • Chlorella: Helpt bij verlagen van de stress van het lichaam en zorgt voor een goede hormoonbalans.

acne-bestrijden

Conclusie

Net als bij zuivelproducten zoals melk en yoghurt, komt er bij het drinken van een eiwitshake een bepaalde hoeveelheid IGF-1 in het bloed. De hormoonbalans kan hierdoor worden verstoord en dit heeft tot gevolg dat de talgproductie omhoog gaat. Of deze hormoonverandering ook daadwerkelijk puistjes tot gevolg heeft is persoonsafhankelijk. Als je merkt dat je bij het nuttigen van veel zuivel meer vatbaar bent voor puistjes, is het raadzaam om die consumptie te verminderen. Hetzelfde geldt dan ook voor eiwitshakes: Als je gevoelig bent voor hormonale veranderingen kan het verstandig zijn om goed te kijken naar je dagelijkse eiwitten-/zuivelinname. Vind je zuivel toch een erg goede manier om dagelijks aan voldoende eiwitten te komen? Dan kan je ook proberen via de juiste supplementen en tips de acne te verminderen.


Extra informatie over eiwitshakes

Eiwitshakes, ook wel proteïne shakes genoemd, zijn dranken die bestaan uit eiwit poeder gemixt met een vloeistof zoals ongezoet amandelmelk, water, melk of brinta. De gemiddelde shake bestaat uit één schep eiwit en 200 ml water, melk, amandelmelk of brinta. Er zijn twee soorten eiwitten:

  • Whey protein
  • Caseïne eiwit

Wat is whey?

Whey protein (of wei eiwitten) ontstaan bij het produceren van kaas. Bij het stremmen van de melk komt er een vloeistof vrij. Deze vloeistof wordt opgevangen en gedroogd waardoor er poeder ontstaat. Eiwitpoeder bestaat uit eiwitten, vet en koolhydraten. Hoeveel procent eiwit er in de poeder zit, is afhankelijk van de mate waarin het bewerkt is.

Eiwitten uit de whey protein shakes worden gebruikt voor de opbouw en het herstel van spieren. Voor sporters is het een erg handig hulpmiddel om snel eiwitten binnen te krijgen op momenten dat ze het nodig hebben. Bijvoorbeeld na een zware training.

Er zijn 3 verschillende soorten whey eiwitpoeder

  • Concentraat: 28-89% eiwit
  • Isolaat: 90-95% eiwit
  • Hydrolisaat: 95% of meer

Wat is caseïne?

Caseïne eiwitten zijn langzame eiwitten en afkomstig van koemelk. Het ontstaat door afgeroomde melk met water te verdunnen en azijnzuur toe te voegen. De caseïne komt dan vrij. Caseïne-eiwit vertegenwoordigt ongeveer 80% van het melkeiwit en bevat 92% eiwit. Caseïne-eiwit wordt langzaam verteerd en opgenomen door het lichaam. De belangrijkste spieropbouw processen bereiken het lichaam ongeveer 3-4 uur na inname. Echter kan caseïne het lichaam wel 7 uur lang van aminozuren voorzien. De spieren kunnen zo voldoende herstellen en groeien. Caseïne eiwit is daarom ideaal voor het slapen gaan.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

drie × 4 =