Written by Muscle Concepts

Langzame eiwitten

Wat zijn langzame eiwitten?
Langzame eiwitten zijn (zoals de naam het al zegt) eiwitten die langzaam verteerd en opgenomen worden door je lichaam. De eiwitten in je lichaam moeten eerst hydrolyseren, oftewel omgezet worden in peptiden en aminozuren voordat ze door je darmen kunnen worden opgenomen. Ze kunnen tot wel 7 uur lang in je verteringssysteem blijven en het lichaam voorzien van de aminozuren die het nodig heeft. De snelheid waarmee de eiwitten worden opgenomen door je verteringstelsel is trager dan bij snelle eiwitten. Dat komt omdat langzame eiwitten bestaan uit eiwitketens die zich groeperen in een massa en zich geleidelijk verspreiden en zich tot losse aminozuren ontwikkelen. Daarnaast bevat voeding met langzame eiwitten vaak meer vet waardoor het trager verteerd wordt.

Eiwitten maken een belangrijk onderdeel uit van een gezond dieet. Vooral voor sporters is het belangrijk om spierweefsel te laten herstellen en spiergroei te stimuleren. Daarnaast is het belangrijk voor een sterk immuunsysteem, je hormoonbalans en andere functies in je lichaam.
In onze blog over snelle eiwitten geven we je nog meer informatie over snelle eiwitten.
Even een klein overzicht van de verschillen:

Langzame eiwittenSnelle eiwitten
Hoog in glutamineHoog in leucine
Langzame stijging aminozuurgehalteSnelle stijging aminozuurgehalte
Grote 'massa' eiwitketensKleine wateroplosbare eiwitketens
Langzame opnameSnelle opname
Langzaam verteerbaarSnel verteerbaar

Waar zitten langzame eiwitten in?

  • Kwark
  • Melk
  • Yoghurt
  • Cottage cheese
  • Pindakaas
  • Amandel boter
  • Kipfilet
  • Zalmfilet
  • Kalkoenfilet
  • Steak

waar-zitten-langzame-eiwitten-in

Het is ook mogelijk om supplementen te gebruiken om je lichaam te voorzien van langzame eiwitten. Je kunt langzame eiwitten namelijk ook uit caseïne eiwit shakes halen. Hieronder leggen we uit welke dat zijn en hoe ze precies in elkaar zitten.

Caseïne eiwitten

Caseïne is een dierlijk eiwit dat voorkomt in melk en de producten die daaruit voortkomen. Net als bij snelle eiwitten bevat caseïne peptiden en aminozuren die je lichaam nodig heeft.

Micellar casein

Micellar casein is ook te vinden in melk. De caseïne moleculen vormen kleine structuren genaamd micellles. Wanneer je maagzuur in aanraking komt met deze eiwitten zal er dus een vormloze massa in je maag ontstaan. Deze zal gedurende een aantal uur je lichaam voorzien van aminozuren. Dit supplement is te koop in poedervorm. Het kan gemixt worden met water of melk om er een shake van te maken.

Caseïne hydrolisaat

Zoals eerder aangegeven worden eiwitten verteerd door een proces genaamd hydrolyse.
Bij de caseïne hydrolisaat is daar al sprake van. Hydrolyse zorgt er namelijk voor dat er geen micelles gevormd kunnen worden. Er zal dus geen massa in je maag vormen. In plaats daarvan wordt deze variant van caseïne sneller verteerd en opgenomen dan de micellar caseïne variant.

Wanneer zijn langzame eiwitten belangrijk?

Langzame eiwitten kun je het best voor het slapen nemen. Wanneer je je lichaam van aminozuren voorziet voor het slapen gaan, zal dit je helpen om spierafbraak tegen te gaan en spieropbouw juist te bevorderen. Als je slaapt zal je lichaam zich herstellen en kan het goed gebruik maken van de langzame eiwitten. Na vele uren zal er nog afgifte zijn van aminozuren aan je lichaam. Dat is ook de reden waarom veel sporters voor het slapen gaan nog even een bakje kwark naar binnen werken.

Een ander moment wanneer langzame eiwitten belangrijk zijn is als je het heel druk hebt en niet geregeld kunt eten. Langzame eiwitten zijn nu heel belangrijk, omdat je je hierdoor langer vol zult voelen. Daarnaast zul je je lichaam voorzien van de aminozuren die het nodig heeft. Door bijvoorbeeld melk toe te voegen aan je eiwitshake vertraag je de opname van eiwitten, omdat melk hoog is in caseïne. Dit zijn twee momenten waarop langzame eiwitten belangrijk kunnen zijn. Weet jij, of heb jij een ander moment wanneer langzame eiwitten net zo belangrijk zijn? Laat het ons weten in een reactie.

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

tien − 5 =

10% korting op onze supplementen


Bestel nu onze premium supplementen met
kortingscode "blog"

Bekijk webshop