10-kilo-afvallen
Written by Muscle Concepts

10 kilo afvallen: 10 behulpzame tips!

Het zetten van de eerste stap door te beseffen dat je moet afvallen is uiterst belangrijk. De volgende stap is ervoor zorgen dat 10 kilo afvallen mogelijk wordt! De feestdagen komen eraan en dat betekent dat je extra voorzichtig moet zijn. Laat jezelf niet (te veel) verleiden! Focus op je doel wat 10 kilo afvallen is om zo gezond en effectief mogelijk af te vallen. Wij hebben in deze blog 10 tips die je kunnen helpen om je doel te bereiken. Het volgen van deze tips zal zeker een positief effect op je hebben!

Hoe moet je 10 kilo afvallen?

Voor velen is het probleem niet dat ze niet willen afvallen, maar dat ze niet weten hoe. Dat is vaak ook de reden dat men opgeeft; er is geen duidelijk plan. Deze 10 tips hebben we gebaseerd op wat mensen echt heeft geholpen en wat jou ook kan helpen om 10 kilo af te vallen op een gezonde manier!

1. Verlaag het aantal koolhydraten dat je eet

Bewerkte en eenvoudige koolhydraten kunnen je even laten denken dat je vol zit, maar zorgen er toch voor dat je later weer wilt eten. Doordat je niet vol zit is de kans groot dat je later weer gaat eten/snacken en dat is natuurlijk niet wat je wilt.
Probeer sowieso niet te veel koolhydraten te eten; deze kunnen zorgen voor meer insuline in je bloed, waardoor lichaamsvet moeilijker wordt verbrandt. Dit is vooral het geval bij snelle koolhydraten, zoals alcohol, suikers en witte brood.

Vaak is dit toch het eerste wat veel mensen zouden moeten aanpassen als ze willen afvallen. We zijn tegenwoordig gewend om veel koolhydraten te eten, maar vaker kiezen voor eiwitrijke maaltijden zou je heel goed kunnen doen als hulp bij het 10 kilo afvallen.

2. Begin met/blijf sporten om 10 kilo af te vallen

Naast goede voeding is sporten het belangrijkst als je wilt afvallen, omdat je dagelijks veel meer calorieën verbrandt als je sport. Of je nou naar de sportschool gaat, buiten gaat hardlopen of thuis oefeningen doet; je hebt er veel baat bij om te sporten. Naast de calorieverbranding zorgt sporten ook voor meer energie, het verbeteren van de conditie en het houdt je lichaam in vorm. Genoeg redenen om te sporten dus!

In principe kun je voor 10 kilo afvallen elke sport/training wel uitoefenen. Cardio staat natuurlijk bekend als manier om af te vallen, omdat het de meeste calorieën verbrandt tijdens het sporten. Met krachttraining kun je echter prima calorieën verbranden, en het voordeel is dat je met krachttraining de meeste calorieën verbrandt ná de activiteit. Voor meer info over afvallen met trainingen, kun je onze blog lezen over 3 soorten trainingen die afslanken stimuleren.

3. Houd het rustig op ‘cheat days’!

Iedereen heeft wel eens zin in wat anders, dat is te begrijpen. Toch is het verstandig om niet te vaak te kiezen voor cheat days. Veel extra calorieën in één dag nuttigen is zonde van al de moeite die je gedaan hebt op de andere dagen.
We raden ook niet aan om nooit te ‘cheaten’, omdat variatie belangrijk is en je het ook langer volhoudt door eens voor wat anders te kiezen. Variatie is hierbij het toverwoord, zorg dat je alles goed op elkaar afstemt.

Daarnaast kan je ook kiezen voor cheat meals i.p.v cheat days. Het is beter om een keertje één of twee maaltijden te cheaten in plaats van de hele dag. Zo kan je toch binnen je dagelijkse caloriebehoefte blijven door andere maaltijden op de dag wat aan te passen, of je zit er in ieder geval niet ver boven.

4. Probeer niet té snel 10 kilo af te vallen

Natuurlijk, je bent gemotiveerd en wilt zo snel mogelijk afvallen. Dat is goed! Maar ga daarin niet over op extreme maatregelen, zoals te ver onder je dagelijkse caloriebehoefte te zitten of geen rust pakken met sporten. Je lichaam moet wennen aan de nieuwe situatie en dat kost tijd, dus gun je lichaam ook de tijd.
Belangrijk bij afvallen is het vinden van de juiste balans in het eten en sporten. Ook het vinden van die balans kan tijd kosten. Daarom raden we het je aan om het 10 kilo afvallen niet té snel aan te pakken; je kan beter kiezen voor een gezonde manier. Zo zorg je er ook voor dat je afvalt zonder jojo effect

5. Beweeg extra waar het kan

We hebben al aangeraden om te sporten: het is zeer positief voor gewichtsverlies. Naast het sporten is het echter ook verstandig om extra te bewegen waar het kan, bijvoorbeeld lopend/op de fiets naar de supermarkt of vaker de trap nemen in plaats van de lift. Bij kantoorbanen is het ook belangrijk om af en toe op te staan en te bewegen.
Rust voor je spieren is belangrijk, vooral als je regelmatig sport, maar het is niet de bedoeling dat je spieren de hele dag op non-actief worden gesteld; enige beweging is erg goed voor je spieren. Natuurlijk verbrand je ook extra calorieën door regelmatig te bewegen, wat voor 10 kilo afvallen mooi meegenomen is!

6. Besteed aandacht aan wat je eet

Het eerste wat je waarschijnlijk moet veranderen als je wilt afvallen is je voeding; je voedingspatroon is eigenlijk de belangrijkste factor in het afvallen. Daarom is het van zo’n groot belang om voldoende aandacht en tijd in je voeding te steken. Een handige manier om dat bij te houden is bijvoorbeeld MyFitnessPal, een app waar je kan noteren wat je dagelijks eet, een maximale calorie inname kan instellen en doelen kunt stellen. Je kan ook bij alles wat je eet de macronutriënten (eiwitten, koolhydraten en vetten) zien. Door bij te houden wat en hoeveel je eet krijg je meer inzicht in hoe je het doet met afvallen.

Lees onze blog over effectief afvallen met voeding als je meer wilt leren over hoe je met voeding kunt afvallen!
10-kilo-afvallen-voeding

7. Koop bewust om 10 kilo af te vallen!

Voor velen is het een te grote verleiding om niet naar koekjes of een zak chips te grijpen. Als ze het in huis hebben, is de kans groot dat ze het gaan eten. Onze tip is simpel: koop bewust in de supermarkt! Kies alleen voor producten waarvan je weet dat ze je gaan helpen met het 10 kilo afvallen. Zolang je geen ongezonde ‘lekkernijen’ koopt, kun je ze ook niet eten! Als er iemand anders bij jou thuis wel eens wat haalt, is het natuurlijk wat moeilijker. Toch kun je diegene vragen er rekening mee te houden dat jij zo gezond mogelijk probeert te leven en dat ongezond eten daar niet bij past!

8. Eet gezonde voeding waar je vol van gaat zitten

Je doel is 10 kilo afvallen, waarbij je waarschijnlijk doorhebt dat je een calorietekort zal moeten hebben om dat te bereiken. Dat gaat bij velen gepaard met honger, omdat ze niet gewend zijn om minder te eten. Om dat hongergevoel zoveel mogelijk te vermijden, is het belangrijk om gezonde voeding te eten waar je vol van gaat zitten. Op die manier houdt je het ook langer vol: je kan wel met ongezonde voeding hetzelfde aantal calorieën en macronutriënten eten, maar de kans is groot dat je dan sneller een hongergevoel gaat hebben, waardoor je het afvallen waarschijnlijk minder lang gaat volhouden.
Onder gezonde voeding dat goed vult vallen bijvoorbeeld noten, voeding met voldoende eiwitten en groenten. Zo kun je als tussendoortje om de honger te stillen prima een handje nootjes eten of voor groene groentes kiezen.

9. Drink genoeg water om honger te voorkomen

We kennen allemaal het hongergevoel wel, en hoewel je je uiterste best doet om niet toe te geven aan de honger, geef je soms toch op. Maar wist je dat je met water ook je hongergevoel kunt bestrijden? Het kan je namelijk voor een tijdje een vol gevoel geven, wat handig is als je nog even moet wachten voor het eten. Dus, een tip voor de volgende keer dat je honger hebt: sla een glas water achterover!
Water is voor vele andere redenen natuurlijk belangrijk voor je lichaam. Vochttekort is dan ook niet goed voor je lichaam.

10. Blijf gemotiveerd om 10 kilo af te vallen!

Motivatie is ook een heel groot deel van het afvallen: wanneer je gemotiveerd bent om je doelen te bereiken, zal je veel eenvoudiger afvallen. Motivatie kun je op verschillende manieren krijgen, bijvoorbeeld door kleine doelen te stellen en die te behalen en door echt te geloven in wat je doet. Keep up the hard work!

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

achttien + 15 =