afvallen zonder jojo effect
Written by Muscle Concepts

Afvallen zonder jojo effect: zo doe je dat!

Voor de zoveelste keer teruggevallen op je oude gewicht nadat je bent afgevallen? Je bent niet de enige: de meeste mensen die zijn afgevallen vallen binnen 3 tot 5 jaar terug op hun oude gewicht [1]. Dit is ook wel bekend als het jojo effect. Het is natuurlijk niet fijn om minder fit te zijn, vooral als je daarvoor fitter was en lekkerder in je vel zat! Wij geven daarom aan wat de redenen kunnen zijn voor het feit dat je bent teruggevallen op je oude gewicht & hoe afvallen zonder jojo effect mogelijk is.

Denk op de lange termijn en gun jezelf de tijd voor afvallen zonder jojo effect!

Dit is de belangrijkste tip die we kunnen geven: denk op de lange termijn! Gun jezelf de tijd om te veranderen. Het is van belang dat je je lifestyle aanpast, zodat je het jojo effect kan voorkomen en je afvalt op een goede manier!. Daarom is het ook goed om van het proces te genieten: zo blijf je gemotiveerd!

Noteer wat je eet

Een onderzoek onder vrouwen heeft aangetoond dat vrouwen die wel bijhielden/noteerden wat ze aten 4% meer afvielen dan vrouwen die dat niet deden. De boodschap is duidelijk: Noteer wat je eet! Waarom helpt dit bij afvallen zonder jojo effect?

  • Duidelijke notatie betekent dat je het serieuzer neemt
  • Door je voeding bij te houden zul je minder snel ‘cheaten’
  • Je portiecontrole wordt beter, waardoor je niet meer gaat eten dan je gepland hebt
  • Het houdt je gemotiveerd

Op lange termijn helpt het natuurlijk ook om terug te kijken op hoe je hebt gegeten en wat voor invloed dat heeft gehad op je gewicht. Zo gaat het afvallen zonder jojo effect eenvoudiger en zul je effectiever afvallen.

Een foutje maken is menselijk; zet door!

Er bestaat gewoon een kans dat je een keertje wat anders gaat eten, bijvoorbeeld omdat je op een feestje bent of uit eten gaat. Het kan ook zo zijn dat je gewoon echt zin had in iets lekkers. Het is belangrijk om te beseffen dat dit iedereen tijdens het afvallen wel eens overkomt en dat het echt niet zo erg is! Geef vooral niet op! Als je die ene keer dan toch ‘cheat’, geniet er dan gewoon van, om er de volgende dag weer keihard tegenaan te gaan! Je kunt je cheatmoment ook compenseren. Ga je uit eten? Kies dan wat je niet kunt laten, maar sla bijvoorbeeld de alcoholische en suikerhoudende drankjes over.

Je was er nog niet klaar voor

Het is een mooi doel om te stellen: afvallen. Maar blijft het bij het stellen van dat doel of ga je er echt naartoe werken? Wanneer je een plan opzet zul je al zien dat je veel sneller je best gaat doen, dan wanneer je iets gewoon zegt. Natuurlijk, de wil om te afvallen was/is er, maar hoeveel moeite doe je ervoor?

Je hebt jezelf niet goed voorbereid voor het afvallen zonder jojo effect

Zoals we hierboven al kort aangeven, als je een plan maakt zal het proces veel eenvoudiger lopen. Een voorbeeld hiervan is SMART, waar je een plan maakt op basis van de volgende criteria: Specifiek, meetbaar, ambitieus, realistisch en tijdsgebonden. Hoe beter je jezelf voorbereid, hoe makkelijker het afvallen zonder jojo effect gaat!

Bronvermelding

[1] Soeliman, F. A., & Azadbakht, L. (2014). Weight loss maintenance: A review on dietary related strategies. Journal of Research in Medical Sciences : The Official Journal of Isfahan University of Medical Sciences, 19(3), 268–275.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

13 − dertien =