effectief-afvallen-voeding
Written by Marc van der Lubbe

Effectief Afvallen: Voeding (deel 2)

In de vorige blog effectief afvallen heb je een idee gekregen hoe je een goede basis kan leggen

Nu kunnen we een stapje verder gaan voor nog betere resultaten!

  • Voeding
  • Krachttraining
  • Cardio
  • Rust
  • Supplementen

Voeding

Veel mensen denken dat als je minder eet dat je dan gaat afvallen. Dit is natuurlijk gedeeltelijk ook zo maaaaar, het is een verkeerde benadering van afvallen!
Wat gebeurd er als je te weinig eet? Als je te weinig eet zal je stofwisseling zich hieraan gaan aanpassen waardoor je vervolgens niet meer effectief aan het verbranden bent! Als je stofwisseling op een laag pitje staat en je begint weer met eten dan kom je dus VEEEL sneller weer aan omdat je dubbel aan het opslaan bent.

“Wat je dus wilt is dat je stofwisseling hoog blijft!”

Dit doe je door vaker te eten verdeeld over de dag…

Ik doe normaal gesproken

08:00 ontbijt
10:00 bij de koffie maaltijd
12/12:30 lunch
15:00 bij de koffie maaltijd
18:00 avondeten
21:00 laatste maaltijd

In combinatie met training

08:00 ontbijt
10/10:30 training
12/12:30 post workout maaltijd
15:00 2e post workout maaltijd
18:00 avondeten
20:00 bij de koffie maaltijd
21/22:00 laatste maaltijd

Belangrijke tip: Wat vanaf nu erg belangrijk word is dat je je voeding gaat wegen of afmeten!
Als je niet weet hoeveel je binnenkrijgt dan kun je minder goed resultaten boeken

Belangrijke tip: Koolhydraten: neem ze wanneer je ze nodig hebt!

Op een niet trainingsdag geef ik de voorkeur mijn grootste koolhydraat maaltijd als ontbijt te nemen
Dit om mijn lichaam te laten opstarten en te voorzien van brandstof door de dag.

Op een trainingsdag is mijn grootste koolhydraat maaltijd meteen na de training
Dit omdat je lichaam tijdens de training alle brandstoffen verbruikt heeft en die open staat voor voeding
Belangrijk is dat deze eerste maaltijd makkelijk opgenomen kan worden, denk aan rijst met witte vis of eventueel kipfilet met wat groenten.

Naarmate de dag vordert heb je minder koolhydraten nodig, tenzij je ‘s avonds intensief traint

Plateau’s doorbreken

Ook als je verbranding hoog is kun je op een gegeven moment geen/weinig progressie meer boeken. Om nu toch door te gaan met effectief vet verbranden (effectief afvallen) kun je gaan afwisselen met je hoeveelheid koolhydraten, dit word ook wel carb-cycling genoemd.

Als je weinig koolhydraten eet gaat je lichaam als eerste energie uit vetreserves halen, doe je dit te lang dan werkt het truukje niet meer en past het lichaam zich aan!

Dus daarom afwisselen…

Bijvoorbeeld: Twee dagen lage koolhydraten gevolgd door 1 dag hoog
In die ene dag hoog kan je lichaam weer ff opladen en blijft je stofwisseling geprikkeld.


Geralateerde berichten
Effectief afvallen – Deel 1

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

One thought on “Effectief Afvallen: Voeding (deel 2)

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

11 − twee =