vochttekort
Written by Muscle Concepts

Vochttekort doet lelijke dingen met je lichaam

Water is essentieel voor ons lichaam. Een groot deel van het menselijk lichaam bestaat dan ook uit water. Een belangrijke vraag is dat ook: ‘Hoeveel water per dag heb je nodig?’ Tekort is niet gezond, maar teveel ook zeker niet! Doordat vocht op verschillende manieren het lichaam verlaat, is het belangrijk dat het lichaam voldoende met vocht wordt aangevuld. Wanneer er een vochttekort ontstaat in ons lichaam, leidt dat al snel tot nare gevolgen. Een tekort aan vocht en in grotere mate, een uitdroging, kan leiden tot symptomen van minder ernstig tot zeer ernstig. Dit is afhankelijk van de mate van het vochttekort:

  • Droge huid en lippen
  • Hoofdpijn, duizeligheid en/of misselijkheid
  • Weinig energie en vermoeid gevoel
  • Slechte bloedcirculatie
  • Problemen met spijsvertering
  • Constipatie (verstopping)

Rol van water in ons lichaam

De negatieve gevolgen van vochttekort komen doordat water zo’n belangrijk rol speelt in ons lichaam. Het mannelijke lichaam bestaat voor zo een 63 procent uit water. Het vrouwelijke lichaam voor ongeveer 52 procent. [1] Voor baby’s is dit zelfs meer dan 70%. Ons lichaam kan langer zonder eten, maar het kan slechts enkele dagen zonder water. Water heeft dus een erg grote rol in ons lichaam:

  • Water dient als bouwstof van de cellen
  • Water verwijdert afval uit ons lichaam
  • Het reguleert de lichaamstemperatuur
  • Het dient als transportmiddel voor voedingsstoffen, mineralen en vitamines

In onze cellen bevindt zich water. Het vocht (water) zit in de eiwitstructuren. Ook tussen de cellen zit water (tussenvocht). Dit beschermt de cellen.
Wanneer eten verteerd wordt, worden voedingsstoffen vervoerd via het bloed. Water zorgt ervoor dat het bloed de voedingsstoffen kan vervoeren. Zo komen de voedingsstoffen op de juiste plek in ons lichaam. Dit geldt ook voor afvalstoffen: deze worden ook vervoerd naar de juiste organen in het lichaam, die deze afvalstoffen vervolgens verwijderen.
Vocht in het lichaam zorgt daarnaast ook voor verkoeling. Wanneer je je in een warme omgeving bevindt, of koorts krijgt, ga je zweten. Dit zweet bestaat uit water wat wordt verdampt op je lichaam, wat ervoor zorgt dat er warmte uit het lichaam komt. Hierdoor daalt de lichaamstemperatuur weer naar een stabiel niveau.
Er zijn enkele manieren waarop we vocht binnenkrijgen: drinken, voeding en oxidatiewater (het vocht dat vrijkomt wanneer eiwitten, vetten en koolhydraten worden omgezet naar energie). We verliezen vocht door uitademing via de longen, transpiratie (zweet), ontlasting en urine.

Voorkom vochttekort tijdens het sporten; heel belangrijk!

Om efficiënt te kunnen sporten, heeft je lichaam voldoende vocht nodig. Als je veel sport, verliest het lichaam namelijk vocht, doordat je meer uitademt en zweet.
Wanneer je dus aan het sporten bent, is het heel belangrijk om voldoende water te blijven drinken. Als je dit niet doet, beïnvloedt het je prestaties enorm. Gevolgen van vochttekort terwijl je aan het sporten bent zijn:

  • Duizeligheid
  • Kramp
  • Minder energie
  • Weinig kracht
  • Duf / moe gevoel
  • Spieren zijn niet optimaal in werking

Eerder is de rol van water als transportmiddel uitgelegd. Doordat genoeg vocht de bloedcirculatie stimuleert, zul je meer energie voelen als je genoeg water binnenkrijgt. Je voelt je ook helder in je hoofd, waardoor je geen last zult hebben van duizeligheid.
Vochttekort in het lichaam resulteert sneller in stijve spieren. Dit is sowieso iets wat niemand wilt hebben, maar voor sporters betekent het ook dat ze hun workout niet (optimaal) kunnen voltooien.
Omdat je als sporter meer vocht verliest, is het dus ook normaal dat je meer drinkt. Er is geen specifieke richtlijn waar je je aan moet houden, maar zolang jij gewoon regelmatig de tijd neemt om wat water te drinken, komt het helemaal goed!

Voorkom vochttekort: hoeveel water is aanbevolen?

Het is duidelijk wat de functie is van water in het lichaam. We hebben gezien wat de nadelen zijn van vochttekort en waarom voldoende water zo belangrijk is voor het lichaam. Maar welke hoeveelheid water drinken is aanbevolen?
Dit ligt aan een aantal factoren. Water wordt niet alleen maar ingenomen via het drinken, maar ook eten. Er is niet een specifieke richtlijn, omdat de inname van water meer kan zijn wanneer je:

  • Actiever bent, bijvoorbeeld vaak sport
  • Ziek bent
  • Zwanger bent

Tevens is de vraag hoeveel water je moet drinken afhankelijk van je lengte en gewicht.
Via het drinken van water (vocht) is een minimale inname van 1,5 tot 2 liter water aangeraden. Dit komt doordat je ook ongeveer deze hoeveelheid aan vocht verliest. Sporters zullen meer water moeten drinken, omdat ze veel meer zweten en uitademen. Hierdoor verlies je tot een liter extra vocht per uur. Het is dus logisch dat sporters meer drinken, omdat je dit er wel weer bij moet drinken. Daarom wordt het voor sporters aangeraden om 3 tot 4 liter water per dag te drinken.

Vochttekort vermijden, maar ook niet te veel drinken

Je kunt beter wat meer water drinken dan last te hebben van vochttekort en water is essentieel voor ons lichaam, maar zoals voor alles eigenlijk geldt: te veel is niet goed. Het gaat in dit geval vooral om te veel water drinken in een korte tijd. Dit kan er namelijk voor zorgen dat de hoeveelheden zout en natrium in het bloed te laag worden. Dit kan zorgen voor watervergiftiging, een vorm van hyponatriëmie (tekort aan natrium).
Dit zal natuurlijk niet snel gebeuren en er wordt uitgegaan van een situatie die erg ver gaat, maar te veel water drinken in een korte tijd (je nieren kunnen 0,7 tot 1 liter vocht per uur verwerken), vooral als je niet eens echt dorst hebt, is niet nodig.

Bronvermelding
[1] Total body water data for white adults 18 to 64 years of age: The Fels Longitudinal Study, W. Cameron Chumlea, Shumei S. Guo, Christine M. Zeller, Nicholas V. Reo, Roger M. Siervogel, Department of Community Health and Department of Biochemistry and Molecular Biology, Wright State University School of Medicine, Dayton, Ohio, USA

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

vier × twee =