gezonde vetten
Written by Muscle Concepts

5 redenen om gezonde vetten te eten!

Alle soort vetten moet je zoveel mogelijk vermijden, ze maken je dik en ze zijn ongezond, toch? Fout! Vaak worden vetten in een kwaad daglicht gesteld, terwijl er vetten zijn die juist belangrijk zijn voor ons lichaam. We hebben het hier over de gezonde vetten: De onverzadigde vetten. Deze onverzadigde vetten kun je halen uit onder andere groenten, noten en vis. Let wel op dat je ze niet verward met de verzadigde vetten. Deze zijn een stuk slechter voor je gezondheid (ze zijn cholesterol verhogend) en kunnen bij te veel consumptie tot hart-en vaatziekten leiden. Verwar ze ook niet met transvetten. Transvetten zijn slechte vetten en kun je beter vermijden.

Waarom kiezen voor gezonde vetten?

Gezonde vetten zijn belangrijk voor het lichaam en je kunt ze gerust eten. Sterker nog, je hebt er veel baat bij als je ze dagelijks eet! Gezonde vetten zijn de onverzadigde omega 3 en omega 6 vetzuren. Hieronder verstaan we:

  • DHA (omega 3);
  • EPA (omega 3);
  • ALA (omega 3);
  • linolzuur (omega 6);
  • arachidonzuur (omega 6);
  • gamma-linoleenzuur (omega 6).

Beide zijn zowel plantaardig als dierlijk. Dierlijke vetzuren hebben voornamelijk vis en eieren als bron. Plantaardige bronnen zijn bijvoorbeeld noten en oliën.
Hieronder geven we je de 5 belangrijkste redenen, waarom je gezonde vetten elke dag zou willen eten!

1. Vetten zijn een hele belangrijke bron & leverancier van energie voor ons lichaam

Vet is de grootste energieleverancier in het lichaam. Ons lichaam haalt veel energie uit de gezonde vetten, zodat we ons energiek & fit kunnen voelen, wat onze organen beschermt en goed helpt tegen de kou. Een leuk weetje met de koude dagen in het vooruitzicht. Dit komt doordat vet 9 calorieën per gram bevat. In vergelijken met eiwitten en koolhydraten (die 4 kcal per gram leveren), is dit dus vrij veel. Ondanks het feit dat ze heel gezond zijn, is daarom wel noodzakelijk dat je in de gaten houdt hoeveel calorieën je hiermee naar binnen werkt.

Dik worden van gezonde vetten? Onzin!
Helaas is er veel angst gezaaid rondom vetten, je zou er namelijk dik van worden. Dit blijkt niet zo te zijn, gezonde vetten zijn super gezond! En wanneer het op afvallen aankomt schijnt vet ook een minder grote rol te spelen als lang gedacht werd. Suiker is een veel grotere boosdoener. Het consumeren van suiker leidt tot grote pieken en dalen van het bloedsuikerspiegel. Hoe meer suiker, hoe groter die pieken en dalen zijn. Suiker wordt snel afgebroken in het lichaam en zorgt ervoor dat de hoeveelheid glucose in het bloed sterk toeneemt, wat in ons lichaam wordt opgeslagen als vet. Daarnaast triggeren suikers de (lekkere) trek. Vetten hebben daarentegen juist veel voordelen, zoals je die in deze blog leest. Onderzoek bevestigt dit ook: de groep in een medisch onderzoek die een suikerarm dieet kreeg verloor twee keer zoveel gewicht dan de groep met een vetarme dieet! Let wel op de belangrijke verschillen tussen gezonde en ongezonde vetten. Ook daarover lees je in deze blog meer!

2. Gezonde vetten ondersteunen belangrijke functies van het lichaam

Vetzuren functioneren als bouwstenen en als bescherming voor je cellen. Vetten zijn ook belangrijk voor de goede werking van de hersenen en spieren.
Ook leveren vetten bepaalde vitamines: Vitamine A, E en D. Deze vitamines krijg je via voeding alleen binnen bij het eten van vetten.

3. Voordelen van omega 3 vetten: positief voor de hersenen en het hart!

Omega 3 vetten zijn een goed voorbeeld van gezonde vetten en worden gelinkt aan vele voordelen in het lichaam:

  • Belangrijk voor een gezond cholesterol
  • Is een belangrijke bouwsteen voor de hersenen
  • Speelt een belangrijke rol in het functioneren van de hersenen
  • Belangrijk voor het gezichtsvermogen
  • Gunstige invloed op de bloeddruk

Omega 3 vetten zijn dus erg belangrijk en zijn vooral te vinden in vis: dit zijn de DHA en EPA (vis)vetzuren. Het plantaardige omega 3 vetzuur is ALA. Het gaat hier om essentiële vetzuren, want ons lichaam maakt ze niet zelf aan. Je zult ALA, DHA en EPA dus via voeding binnen moeten krijgen.
Omega 3 staat vooral bekend als belangrijk visvetzuur, waardoor het wordt aangeraden om vaker vis te eten. Dit is iets wat in het Westers dieet vaak vergeten wordt. Als het niet lukt om voldoende vis te eten of je lust vis niet, zijn er ook supplementen die Omega 3 leveren.

4. Rol van omega 6 in het lichaam: Goed voor het hart en ontwikkeling van kinderen!

Het is vooraf wel belangrijk om aan te geven dat we tegenwoordig te veel omega 6 vetten eten in vergelijking met omega 3 vetten. De beste verhouding omega 3 en omega 6 vetten is 1:1 of 1:2, maar we (westerse voeding) eten tegenwoordig zo een vijftien keer meer omega 6 vetten dan omega 3 vetzuren!
Dat betekent niet dat omega 6 slecht is; als het gematigd wordt gegeten en in de plaats van verzadigde- en transvetten, dan is omega 6 goed voor:

  • Omega 6 verlaagt het LDL cholesterol (lees meer bij punt 5!)
  • Een tekort aan linolzuur (omega 6 vetzuur) heeft als gevolg een droge, schilferige huid
  • Linolzuur is ook van groot belang voor de normale groei en ontwikkeling van kinderen

5. Ze verlagen het LDL cholesterol

Het LDL cholesterol is niet goed voor de bloedvaten en kan bij een te hoge hoeveelheid de kans op hart- en vaatziekten verhogen. Transvetten en verzadigde vetten verhogen het LDL cholesterol, terwijl onverzadigde vetten het LDL cholesterol juist verlagen. Daarom is het belangrijk om deze gezonde vetten te eten: het is beter voor de bloedvaten en ze verlagen het LDL cholesterol, waardoor de kans op hart-en vaatziekten afneemt.
Wil je meer weten over het verlagen van het LDL cholesterol? Bekijk onze blog over gezonde voeding die cholesterol verlaagt.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

zestien − 1 =