verhouding-omega-3-en-6
Written by Muscle Concepts

Wat is de beste verhouding omega 3 en 6?

Wat is de beste verhouding omega 3 en 6?
De beste verhouding ligt tussen de 1:1 en 4:1 (omega 6 : omega 3). Wetenschappers zijn hier nog niet helemaal over uit, sommigen hebben bewijzen voor de verhouding 1:1 [1], maar andere onderzoeken wijzen anders uit. Het is ook deels afhankelijk van factoren zoals je leeftijd en geslacht [2]. De aanwezigheid van beide omega vetzuren in een verhouding tussen de 1:1 en 4:1 zijn belangrijk voor het goed functioneren van processen in ons lichaam. Visolie is goed voor onze algehele gezondheid. In ons westerse dieet krijgen wij over het algemeen veel meer omega-6 vetzuren dan omega-3 vetzuren binnen. Als dit bij jou ook het geval is, adviseren wij om meer producten met omega 3 te consumeren of omega 3 te supplementeren.

Wat is visolie?

Visolie is een belangrijk supplement dat bestaat uit essentiële vetzuren. Dit zijn de vetzuren EPA en DHA. Het gaat hierbij om de vetzuren van de omega-3 vetzuren groep. Omega-3 zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. Deze vetzuren worden essentieel genoemd, omdat ons lichaam deze stoffen nodig heeft maar deze zelf niet kan aanmaken. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor vitamine C en de essentiële aminozuren, leucine, isoleucine en valine. Terugkomend op de vetzuren EPA en DHA kunnen wij deze vetzuren voldoende binnen krijgen door de consumptie van met name vette vis zoals sardines, tonijn, zalm en makreel. In deze vissoorten zit voldoende EPA en DHA. Tenslotte beschermen omega-3 vetzuren tegen hart- en vaatziekten.

Waarom omega 3 en 6?

Een tekort aan omega 3 vetzuren kan gezondheidsproblemen met zich meebrengen. Zoals hierboven beschreven staat zijn omega-3 vetzuren essentieel. Het lichaam kan deze zelf niet aanmaken, maar heeft deze vetzuren wel nodig om goed te kunnen functioneren. Deze vetzuren zijn terug te vinden in onder andere (vette) vis, wild vlees, walnoten, lijnzaad en groene bladgroenten. Hierin zit het plantaardige vetzuur: alfa-linoleenzuur (ALA). Dit wordt omgezet in EPA en DHA. Echter verloopt deze omzetting van ALA naar EPA & DHA niet optimaal waardoor het erg moeilijk is om omega-3 vetzuren binnen te krijgen. Om deze reden raden wij aan om zeker 1 portie, het liefst, vette vis te consumeren.

Dat is nu duidelijk, maar waarom is omega-6 dan belangrijk?

Omega-6 vetzuren zijn ook meervoudig onverzadigde vetzuren. Ruim 85 tot 90% van de meervoudig onverzadigde vetzuren bestaan uit deze omega-6 vetzuren. Onverzadigd vet verlaagt het LDL-cholesterol en vermindert de kans op hart- en vaatziekten. Hiernaast is linolzuur belangrijk voor de groei en ontwikkeling van kinderen. Het omega-6 vetzuur linolzuur komt het meeste voor. Dit vetzuur zit met name in plantaardige oliën zoals zonnebloemolie, margarine, halvarine en bak- en braadvetten. In ons West-Europese en Noord-Amerikaanse dieet komt de 1:1 verhouding omega-3 en 6 vetzuren nauwelijks voor. Gemiddeld krijgen wij in het westen zo’n 10 tot 50 keer meer omega-6 vetzuren binnen dan omega-3 vetzuren [3]. Om deze reden is het meestal niet nodig om extra omega-6 te supplementeren, maar juist wel omega 3.

Naast omega-3 en 6 bestaat er ook omega-9. Dit is een niet essentieel onverzadigd vetzuur aangezien ons lichaam zelf oliezuur kan aanmaken. Omega-9 zit net als omega-6 in plantaardige oliën.

Voordelen omega 3 supplement

Naast de gezondheidsvoordelen van zowel omega-3 als omega-6 heeft omega-3 extra voordelen voor fanatieke sporters zoals jij [4]. Enkele voordelen van omega 3 zijn:

  • Het vermindert de vetopslag [5]
  • Het houdt de gewrichten soepel
  • Het verbetert de concentratie
  • Het ondersteunt hart- en longfuncties

Kortom, een omega 3 supplement kan jou als fanatieke sporter helpen bij het soepel houden van de gewrichten. Door veel trainen ontstaan er vrije radicalen en ontstekingsreacties [6]. Omega-3 heeft een ondersteunende werking zodat het lichaam hier beter op kan reageren. Tevens helpt een beter concentratievermogen sporters bij het focussen tijdens een training of in het dagelijks leven. Onthoud dat de beste verhouding omega-3 en 6 1:1 betreft en dat visolie in zijn algemeenheid goed is voor onze gezondheid.

Bronvermelding

[1] Mary G. Enig, Ph. D., Feiten over Vetten, 2003
[2] Yehuda S., Omega-6/omega-3 ratio and brain-related functions, World Review of Nutrition and Dietetics, 2003
[3] Andrew L. Stoll, M.D., The Omega-3 Connection, 2001
[4] Historical overview of n-3 fatty acids and coronary heart disease, Massachusetts General Hospital and the Harvard Medical School, Boston
[5] The American Society for Clinical Nutrition, Omega-3 study, 2016
[6] Fish consumption and blood lipids in three ethnic groups of Québec, Public Health Research Unit, CHUL Research Center, Centre Hospitalier Universitaire de Québec

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

13 − 6 =