sport-doelen
Written by Muscle Concepts

Zo bereik jij je doelen voor 2017!

Heb jij je doelen voor het nieuwe jaar alweer gesteld? Het bereiken van je doelen geeft een geweldig gevoel! Laten we eerlijk zijn, gemotiveerd blijven is niet gemakkelijk. Zelfs super gemotiveerde sporters die jarenlang sporten hebben soms moeite om zich te motiveren. Motivatietechnieken moeten zowel intrinsiek (vanuit jezelf) als duurzaam zijn. Hiernaast heb je concrete, no-nonsens manieren nodig om je pad uit te stippelen, naar een lifestyle gericht op je training. Wij willen je graag helpen je doelen te bereiken en hebben daarom een klein stappenplannetje voor je opgesteld, wat het wellicht makkelijker maakt om gemotiveerd te blijven!

1: Zorg dat je doelgericht te werk gaat

“Ik wil sterker worden met bankdrukken” of “ik wil vanaf nu vaker hardlopen” zijn geen voorbeelden van goede doelstellingen. Bovenstaande doelen zijn niet specifiek en niet meetbaar. Zorg ervoor dat jij jouw persoonlijke doelen specifiek maakt en geef ze een deadline, als controlemiddel voor jezelf. Als jij vaker wilt hardlopen zeg dan: “Ik wil drie keer per week hardlopen en binnen 10 weken 15 km kunnen lopen”, of: “Ik wil mijn 1RM (1 rep max) verhogen van 100 kg naar 110 kg binnen 12 weken”. Zorg wel dat je realistisch bent in de doelen die jij jezelf stelt. Doelen zijn belangrijk, maar tegelijkertijd is het van cruciaal belang om niet geobsedeerd te raken met je doelen. Houdt er rekening mee dat je niet al jouw doelen zul halen. Dat is niet realistisch. We zijn namelijk geen machines. De truc is om, als het tegenzit, gemotiveerd te blijven.

2: Blijf gefocust op je doelen

Er worden rond de feestdagen altijd heel veel doelen/ goede voornemens opgesteld maar veel daarvan worden half januari alweer genegeerd. Het gebeurt zonder dat je het doorhebt. Je laat je bijvoorbeeld alweer snel afleiden door werk, school, familie, vrienden en andere belangrijke aspecten in ons leven. Hierdoor vergeten wij soms welke doelen wij nastreven. Probeer deze cyclus te doorbreken door jezelf aan je gestelde doelen te blijven herinneren, door regelmatig je voortgang te evalueren. Stay focused.
Het kan per doel en persoonsafhankelijk verschillen of jij dit wekelijks of dagelijks doet. Spendeer bijvoorbeeld een aantal keer per week, vijf minuten in de ochtend/ avond, om jezelf eraan te herinneren hoe belangrijk jouw doel is, hoe je ervoor staat en hoe je dit doel gaat bereiken.

3: Betrek het niet alleen op jezelf

Een gezonde en sportieve lifestyle heeft heel veel betrekking op jou en jouw persoonlijke doelen. Misschien vind jij dat veel andere activiteiten ten koste gaan van de tijd die jij ook aan je sport had kunnen besteden. Probeer je mindset te veranderen en betrek je doelen niet alleen op jezelf. Probeer in te zien dat jij niet alleen voor jezelf sport, maar dat jij ook sport om beter te zijn voor de mensen om je heen. Verander je perspectief en manier van denken. Als jij door te sporten beter in je vel zit, zorgt dit er dus voor dat je leuker bent voor jouw omgeving.

4: Beloon jezelf voor het behalen van doelen

Als je goed op weg bent en je hebt bijvoorbeeld een extreem goede workout gehad, beloon jezelf dan. Ook kun je ervoor kiezen om je doel op te splitsen in kleinere ‘subdoelen’. Hang aan het behalen van ieder subdoel een bepaalde beloning, zoals een nieuw sportshirtje of een avondje iets leuks doen met familie of vrienden. Deze subdoelen zijn stappen om het uiteindelijke doel te kunnen bereiken. Omdat de subdoelen kleinere stapjes zijn, zijn ze makkelijker te bereiken en kun je vaker een doel behalen, wat een klein beetje vreugde met zich meebrengt. Door jezelf vervolgens te belonen, krijg je extra motivatie om ook het volgende subdoel te halen, totdat je uiteindelijk het echte doel bereikt.

5: Zoek een maatje! #fitcouple

Samen sta je sterker dan alleen, dat is nou eenmaal zo. Iemand aan je zijde tijdens het sporten kan je motiveren om net iets meer te geven tijdens een workout, of om een cheatmeal toch maar even te laten staan. Of het nou een maatje betreft die met je mee gaat trainen, of iemand thuis die jou extra motiveert om gezond te eten, het is allebei even belangrijk! Via de social media wordt de term ‘fitcouple’ steeds populairder. Misschien een beetje commercieel, maar het werkt wel! Samen kom je verder en al helemaal als jouw maatje je partner is. Samen op weg naar een gezonde en sportieve levensstijl, of op weg naar hetzelfde doel. Als je even tegenzit, heb je iemand om mee te praten en kun je elkaar motiveren!

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

2 thoughts on “Zo bereik jij je doelen voor 2017!

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

achttien − 6 =