hoeveel-eieren-per-dag
Written by Muscle Concepts

Hoeveel eieren per dag?

Hoeveel eieren per dag?
Gezonde mensen kunnen zonder aarzelen 1-2 eieren per dag eten. Dit blijkt uit recente studies naar het effect van het eten van eieren en een verhoogd cholesterol. Vele instanties beweren dat veel ei eten zorgt voor een verhoogd cholesterol. Daarom adviseren vele instanties, waaronder ook het Voedingscentrum, om maximaal 3 eieren per week te eten. In deze blog zal uitgebreid worden uitgelegd hoeveel eieren per dag, waarom eieren gezond zijn en hoeveel je er dagelijks meer van mag eten.

De waarheid over cholesterol in ei

Eieren zijn rijk aan goede voedingsstoffen zoals vitamine A, vitamine B2, vitamine B12, vitamine D en mineralen. Maar eieren bevatten ook cholesterol. Nu denk je misschien: “Cholesterol is toch slecht voor je gezondheid?” Cholesterol wordt snel in verband gebracht met hart- en vaatziekten. Dit, omdat producten met veel cholesterol het risico op hart- en vaatziekten verhogen. Echter verhoogt het cholesterol uit een ei vrijwel alleen het (HDL) cholesterol. Cholesterol bestaat uit twee typen cholesterol namelijk HDL- en LDL-cholesterol. HDL-cholesterol beschermt tegen hart- en vaatziekten en LDL-cholesterol draagt juist bij aan een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Een ezelsbruggetje om te onthouden welk type cholesterol gezond is en welke niet is: HDL-cholesterol is een Hero en LDL-cholesterol is een Loser. Wil jij het slechte cholesterolgehalte (LDL-cholesterol) verlagen? Lees hier alles over in ons blog over het cholesterol dieet.
Tevens verhoogt met name een scheve verhouding van het totale cholesterol de kans op hart- en vaatziekten. Deze verhouding tussen HDL- en LDL-cholesterol wordt het cholesterol ratio genoemd. Diverse vergelijkende onderzoeken hebben aangetoond dat het eten van eieren het goede (HDL) cholesterol verhoogt. Het totale cholesterolgehalte steeg hierbij niet, evenals het slechte LDL-cholesterol. Dit blijkt uit onderzoek van de Harvard Universiteit [1], waar twee verschillende groepen mensen werden vergeleken. De eerste groep at meerdere eieren per dag voor een bepaalde tijd en de andere groep at geen eieren. Hoeveel eieren per dag hangt dus af van je totale cholesterol en de verhouding van het goede HDL-cholesterol en het slechte LDL-cholesterol in je lichaam.
hoeveel-eieren-per-dag

Zijn eieren gezond?

De hoeveelheid verzadigd vet heeft een groter effect op het bloedcholesterolgehalte dan het cholesterol in voedingsmiddelen en dus ook ei. De laatste jaren zijn er vele negatieve verhalen de ronde gegaan omtrent eieren, ondanks het feit dat ze ook zeer voedzaam zijn. Ei bevat onder andere de volgende voedingsstoffen:

  • Vitamine A, B, D, E en K
  • Alle essentiële aminozuren
  • Foliumzuur
  • Calcium
  • IJzer
  • Zink
  • Selenium
  • Fosfor

Eieren hebben een biologische waarde van 100% en bevatten tevens alle 8 essentiële aminozuren. Deze essentiële aminozuren zijn belangrijk voor spierherstel en spieropbouw. Mede hierdoor zijn eieren enorm gezond en zeker aan te raden voor sporters.

Moet ik het eigeel eruit halen?

Ook over het eigeel bestaat veel verwarring. Sommige beweren dat het meest ongezonde deel van een ei, het eigeel is. Het zou te veel cholesterol bevatten, maar dat is niet waar. Zoals hierboven beschreven bevat ei het goede HDL-cholesterol en bovendien veel andere nuttige voedingsstoffen, zoals hierboven beschreven. Je hoeft dus zeker niet het eigeel, voor gezondheidsredenen, eruit te halen.

Ons advies

Eieren zorgen bij gezonde mensen niet, of nauwelijks, voor een hoger bloed-cholesterol. Er zijn tevens onderzoeken die zeggen dat het eten van meerdere eieren per dag geen kwaad kan en het totale cholesterol niet verhoogt [2]. Verder gaat het bij het totale cholesterol vooral om de verhouding tussen het HDL-cholesterol en LDL-cholesterol zoals hierboven beschreven. Als je dus niet teveel transvetten en verzadigde vetten eet kun je gerust meerdere eieren per dag eten. Alleen mensen met diabetes en hart- en vaatziekten wordt aangeraden om niet meer dan 3 eieren per week te eten. Dit, omdat niet alle studies aantonen dat er geen significant verband is tussen het eten van meerdere eieren per dag en een verhoogd cholesterol. Een verhoogd cholesterol zorgt namelijk voor een iets grotere kans op hart- en vaatziekten. Veel mensen letten, als het gaat om de vraag: “hoeveel eieren per dag?’’, alleen op het cholesterol. Dit is jammer aangezien eieren juist ook veel gezonde voedingsstoffen bevatten zoals eiwit, vitamines, mineralen en ook alle 8 essentiële aminozuren.

Bronvermelding

[1] U.S. Department of Health and Human Services and U.S. Department of Agriculture. 2015 – 2020 Dietary Guidelines for Americans; 2015.
[2] Hu FB, Stampfer MJ, Rimm EB, et al. A prospective study of egg consumption and risk of cardiovascular disease in men and women. JAMA. 1999;281:1387-94.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

1 × 5 =