ik-wil-afvallen-minder-eten-fout
Written by Muscle Concepts

Ik wil afvallen, dus eet minder. FOUT!

De eerste gedachte die speelt bij afvallen is minder eten. In zekere zin is dit waar. Minder ongezond eten is de eerste stap. Tweede stap is van het ongezonde eten over te stappen naar gezond eten. Het klinkt allemaal makkelijk, maar niets is minder waar. Bij afvallen komt veel discipline kijken en ook een berg aan motivatie om het vol te houden. Veel mensen die willen afvallen kiezen ervoor om amper tot niets te gaan eten, want zo krijgen ze minder calorieën binnen die ze moeten verbranden. Een hogere verbranding van calorieën dan de inname van calorieën leidt wel tot afvallen, maar is dit wel zo gezond? Een crashdieet is hier een voorbeeld van. In dit artikel proberen wij dit te weerleggen met goede argumenten.

Tot slot zijn er natuurlijk ook verschillende voedingssupplementen die het afvallen ofwel vetverbranding kunnen stimuleren waarover wij in dit artikel ook een aantal voorbeelden aanhalen.

Gewichtsverlies: hoe stimuleren wij gewichtsverlies?

Het spreekt voor de meeste mensen voor zich. Eet je meer dan je verbrandt? Dan zal je lichaam het niet verteerde eten opslaan. Dit opslaan gebeurt in de vorm van vet. Vet is wel een belangrijk nutriënt voor je lichaam, maar dit hangt wel af het soort vet. Met de dagelijkse gezonde en gevarieerde voeding kom je hier vaak meestal wel aan. Verbrand je meer dan je eet? Dan spreekt het lichaam de vetreserves aan om aan energie te komen en kan je dus afvallen. Een man verbrandt gemiddeld 2500 calorieën per dag en een vrouw 2000 calorieën. Echter is dit puur indicatief, omdat het samenhangt met leeftijd, gewicht, lengte, metabolisme en dagelijkse werkzaamheden + natuurlijk training. Een bekend dieet om snel gewicht verliezen is het crashdieet. Deze wordt hieronder besproken met de daarbijbehorende gezondheidsrisico’s.

Crashdieet (zeer ongezond)

Een vorm van diëten waarbij je je calorie-inname drastisch gaat verlagen voor een bepaalde tijd wordt crashdiëten genoemd. Dit soort diëten zijn zeeeeer ongezond. Je zet je stofwisseling nagenoeg op standby. Dit betekent dat jouw lichaam amper nog iets verteert en dus vetreserves, die normaal gesproken bij een te lage inname calorieën worden aangesproken links laat liggen. Het is van enorm belang om de stofwisseling zoveel mogelijk aan het werk te houden, zodat het voedingsstoffen blijft verbranden. Je zal je op een gegeven moment futloos voelen, omdat je amper energie hebt voor iets. Om de vitale functies in je lichaam te laten werken is het verbruik van energie van enorm belang. Daarom is het belangrijk om de stofwisseling intact te houden.

Gezondheidsrisico’s van te weinig eten om af te vallen

Het minder te gaan eten klinkt aannemelijk en is misschien wel vol te houden voor een periode, maar dit is natuurlijk niet gezond. Er kleven veel risico’s aan als je dit voor een langere tijd voortzet. Voel je je futloos, moe en snel chagrijnig? Dit kunnen symptomen zijn. Enkele gevolgen voor het lichaam:

  • Het lichaam moet energie halen om te blijven functioneren. Het gaat energie uit de spieren halen, waardoor spiermassa afneemt. Voor krachtsporters zeer ernstig.
  • Stofwisseling neemt af. Dit betekent dat het lichaam minder gaat verbruiken, waardoor je steeds minder moet gaan eten voor hetzelfde effect.
  • Afvalstoffen van onder andere spierafbraak (ammonia) verlaten het lichaam niet, waardoor je last krijgt van vermoeidheid, misselijkheid en hoofdpijn.
  • Ernstige gevallen als uitdroging.
  • Tekort aan voedingsstoffen, zoals vetten, mineralen en vitamines.
  • Vitale organen kunnen niet meer goed hun taken uitvoeren. Dit kan leiden tot uitdroging, lage bloeddruk, bloedarmoede, nierfalen, hartritmestoornissen en duizeligheid.

Het innemen van voldoende macronutriënten (eiwitten, koolhydraten en vetten) en micronutriënten (Mineralen en vitamines) is ontzettend belangrijk. Die worden in de volgende alinea’s besproken.

Welke voedingssupplementen stimuleren de vetverbranding?

Hier zijn natuurlijk enorm veel supplementen voor ontwikkeld door verschillende partijen. De een is nog schadelijker voor je lichaam waarin stofjes als ephedrine of soort gelijke stofjes. Wij adviseren altijd om je lifestyle aan te passen aan de hand van een uitgebalanceerd eetpatroon. Vervolgens kun je vriendelijke producten gebruiken als L-carnitine en CLA, soms in combinatie met een beetje cafeïne, om het natuurlijke proces van vetverbranding te stimuleren.

Conclusie

Wil je afvallen en ook effectief en gezond afvallen? Blijf wel minder calorieën innemen dan dat je verbrandt, maar haal dit wel uit gezonde voeding. Kies voor een dieet dat bij je past, waarbij sporten en beweging is inbegrepen, waarbij je lichaam voldoende en goede voedingsstoffen binnen krijgt. Eigenlijk moet je kunnen concluderen dat je géén “dieet” volgt, maar dat jij je “lifestyle” hebt aangepast. Afvallen is vele malen efficiënter wanneer je een aanpassing doet aan LIFESTYLE, dan door een tijdelijk dieet te volgen! Afvallen doe je niet in een maand of half jaar. Je lichaam moet zich aanpassen aan de veranderingen die het ondergaat tijdens het hele proces van afslanken. Geef het afslanken de tijd en doe het gelijkmatig. Niet alleen jij, maar ook het lichaam moet eraan wennen. Afslanken is niet alleen minder eten, maar ook gezonder en regelmatiger eten.

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

4 × een =