snelle-eiwitten
Written by Marc van der Lubbe

Snelle eiwitten

Eiwitten heb je nodig voor spiergroei en spierherstel. Heel simpel,zonder eiwitten is geen spiergroei mogelijk!

De beste vorm van snelle eiwitten zijn de whey eiwitten.

Whey eiwitten heb je in 3 soorten:

  • Concentraat: meest gebruikt/eiwitpercentage 80%
  • Isolaat: stuk duurder/beter bij lactose intolerantie/eiwitpercentage 85%
  • Hydrolisaat: zeer snel opneembaar/bittere smaak/eiwitpercentage 90%

Er bestaan ook producten die deze 3 whey eiwitten combineren (whey mix).
Handig is wel om te weten hoeveel percentage van welk product toegevoegd is. Dit bepaalt namelijk de kwaliteit van de eiwitshake en het eiwitpercentage. Let wel op dat ook veel eiwitshakes (ook wel “proteine shakes” genoemd) als isolaat worden verkocht maar ook concentraat bevatten. Dit is meer een marketing truc aangezien concentraat een stuk goedkoper is en er voornamelijk isolaat wordt geroepen.

Hoe snel is snel?

Snelle eiwitten worden ongeveer binnen 1uur omgezet naar aminozuren die vervolgens door de bloedbaan opgenomen worden. Langzame eiwitten kunnen hier wel 4 tot 7uur over doen afhankelijk van wat je eet….

Wanneer is de opname van snelle eiwitten belangrijk?

Als je getraind hebt dan is je lichaam in kata bole staat (spierafbrekende staat) om dit zo snel mogelijk tegen te gaan heb je snelle eiwitten nodig om weer te beginnen met herstel/spieropbouw.

Dit geldt ook bij het ontwaken uit je nachtrust!

Tip: Wat je ook nog zou kunnen doen is een uur vóór de training een Eiwitshake nemen…nu staan alle aminozuren klaar om je lichaam bij de eerste afbraak te helpen met herstellen.

Hoe wordt whey gemaakt?

Whey is een restproduct bij het maken van kaas. Om kaas te maken persen ze melk door een filter. Wat in dat filter achterblijft wordt gedroogd en daar word whey poeder van gemaakt.
In eerste instantie bestaat deze poeder uit Vet, koolhydraten (in de vorm van lactose/melksuiker) en 30 tot 90% eiwitten. Om nu de verschillende whey te krijgen worden deze poeders gefilterd. Hoe meer er gefilterd word hoe duurder het product.

Snelle eiwitten: Het beste is dus na het slapen na de training en eventueel 1 uur voor de training snelle eiwitten te nuttigen.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

12 − acht =