Showing all 1 result

vitamine-b12
14.90
  • Helpt bij vermoeidheid
  • Levert een bijdrage aan de energievoorziening van spieren
  • Ondersteunt het immuunsysteem, leerprestaties en geheugen
  • Draagt bij aan de aanmaak van cellen en weefsel

Gecombineerd met B6 & Foliumzuur (werken samen met B12) voor de BESTE opname!

Belangrijk weetje: Waarom de Muscle Concepts vitamine B12 supplementen?
Vitamine B12 vind je in verschillende vormen welke niet allemaal goed worden opgenomen. Onze B12 vitamine capsules zijn gemaakt van de vormen: Adenosylcobalamine en Methylcobalamine. Dit zijn de best opneembare B12 vormen voor ons lichaam.

Vitamine B12 kopen? Lees onze tips!

Het feit dat je op deze pagina kijkt betekent dat je er over nadenkt om een vitamine b12 supplement aan te schaffen. Een vitamine b12 supplement kan onder bepaalde omstandigheden zeker een toegevoegde waarde hebben. Heb jij echt een vitamine B12 supplement nodig? Stel jezelf de volgende vragen om te bepalen of jij een b12 supplement zou moeten aanschaffen:

  • Vraag jezelf af: eet ik dagelijks dierlijke producten om zo voldoende vitamine B12 binnen te krijgen?
  • Vraag jezelf af: heb ik meer vitamine b12 nodig dan een gemiddeld persoon? bijvoorbeeld wanneer je een veganist, sporter of topsporter bent of wanneer je in de categorie “wat ouder” bent (ouderen nemen B12 beter op vanuit een supplement dan vanuit voeding)
  • Weet ik zeker wat ik doe? Bij vragen of als je twijfelt kun je het beste even contact met ons opnemen voor meer informatie en hulp

Deze vragen worden gesteld zodat jij voor jezelf kunt beslissen of je een vitamine b12 supplement nodig hebt voor jouw persoonlijke situatie en doelstellingen. Wanneer je denkt dat je een mogelijke tekort kunt hebben van vitamine b12 is het raadzaam om een b12 supplement aan te schaffen.

Weetje: Een B12 tekort kan pas na meerdere jaren aan het licht komen omdat er een B12 voorraad wordt opgeslagen in onze lever voor 3 tot 6 jaar! Analyseer je lifestyle goed en wees er dus op tijd bij!

Vitamine B12

Vitamine B12, ook wel cobalamine genoemd, is een afzonderlijke B vitamine. Er zijn meer dan 8 verschillende B vitaminen met ieder andere eigenschappen. Vitamine B12 is er hier eentje van. Vitamine B12 is een wateroplosbare vitamine. Normaal slaat het lichaam wateroplosbare vitamines niet op maar B12 wordt wel degelijk opgeslagen in onze lever.

Waar vind je vitamine B12

Vitamine B12 is alleen binnen te krijgen door het eten van producten die vanuit dieren zijn ontstaan. Mocht je vegetarisch zijn, betekent dat je een te kort gaat krijgen aan B12. Een supplement is dan je enige uitkomst. Plantaardige producten bevatten namelijk de niet actieve vorm van B12 welke slecht opgenomen wordt. Dierlijke producten kunnen onder andere zuivel, vlees, vis en eieren zijn.

Waar is vitamine B12 goed voor?

Vitamine b12 is een enorm belangrijke vitamine. Het is daarbij ook nog eens de meest complexe vitamine voor ons lichaam om op te nemen. B12 moet namelijk door erg veel lichaamsprocessen om uiteindelijk te worden opgenomen. Na opname moet het nog getransporteerd worden naar onze cellen waar ook nog eens het een en ander verloren kan gaan. Wellicht is B12 naast vitamine C wel een van de meest belangrijkste vitamines omdat enorm veel lichaamsfuncties hier afhankelijk van zijn. Ja natuurlijk werken meerdere vitamines samen met elkaar, maar dit is even om te onderstrepen hoe essentieel deze B-vitamine is. B12 heeft enorm veel functies waarvan wij er maar een aantal mogen weergeven volgens de wet. Echter, loopt de wetenschap ver vooruit op de wetgeving dus zijn er nog meer voordelen van B12 waar wij niet over mogen uitweiden. De onderstaande functies van B12 zijn ook bij de staat bekend:

  • B12 helpt bij vermoeidheid en moeheid
  • B12 levert een bijdrage in de energievoorziening van de spieren
  • B12 ondersteunt jouw immuunsysteem
  • Vitamine B12 draagt bij aan een normale vorming van rode bloedcellen
  • Vitamine B12 levert een bijdrage bij de aanmaak van cellen en weefsels
  • B12 is nodig voor de verspreiding van zuurstof uit je longen
  • B12 biedt ondersteuning aan het zenuwstelsel
  • Vitamine B12 draagt bij tot een normaal homocysteïnemetabolisme
  • B12 is goed voor de leerprestaties, concentratievermogen en geheugen

Wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid?

De gezondheidsraad adviseert een minimale hoeveelheid B12 per dag van 2,8 microgram. Let op, dit is een minimale inname. De aanbevolen hoeveelheid B12 ligt hoger. Bij zwangerschap en het geven van borstvoeding is het advies om rond de 3,8 microgram per dag in te nemen. Dit komt, omdat de baby voeding binnenkrijgt via de moeder en de moeder voor twee moet zorgen. In onderstaande tabel is te zien hoeveel de dierlijke producten aan vitamine B12 leveren.

Product Hoeveelheid vit. B12
1 glas melk 0,5 milligram
Rundvlees (100 gram) 2,7 milligram
Kabeljauw (100 gram) 2,1 milligram
Ei 0,5 milligram

Een tekort aan vitamine B12

Er zijn veel gevolgen bij een tekort aan vitamine B12 en ook serieuze gevolgen. Je kunt denken aan duizeligheid, moeheid, hartkloppingen hoofdpijn en kans op flauwvallen. Dit komt, omdat er niet genoeg rode bloedcellen aangemaakt worden om alle organen in je lichaam te voorzien van zuurstof. De oorzaken worden op langere termijn pas merkbaar, omdat het lichaam deze vitamine opslaat. Het lichaam spreekt altijd allereerst de huidige voorraad aan. Zorg altijd voor voldoende B12, zodat je lichaam altijd beschikt over deze vitamine.

Een te veel aan vitamine B12

Overal waar het woordje “te” voor staat is niet goed hoor je mensen wel eens zeggen. Uiteraard zit daar een kern van waarheid in. Echter, zijn de nadelen van een te veel aan B12 minimaal. Tot heden zijn de gevolgen door een overschot aan vitamine B12 nog niet bekend. B vitamines zijn wateroplosbare vitamines dus dat betekent dat je deze bij een overschot gewoon zult uitplassen. B12 kan als uitzondering wel worden opgeslagen, maar hier zit een maximum aan. Het overschot wordt ook gewoon uitgeplast waardoor het risico van een overdosering tot op heden kan worden uitgesloten of niet bekent is. Houd je natuurlijk wel ten alle tijden aan de dagelijkse geadviseerde hoeveelheid.

Tot slot

Voor sporters is het belangrijk om genoeg vitamine B12 in te nemen. Dit heeft met name te maken met het aanmaken van voldoende rode bloedcellen om de zuurstof te verplaatsen naar organen in het lichaam. Tijdens activiteit hebben je organen meer zuurstof nodig, omdat ze harder werken moeten. Zo blijf je de kans verkleinen op duizeligheid en hoofdpijn en dat je minder snel vermoeid raakt.