085 0654 111   06 404 20 111
Winkelwagen

Lijnzaad

Geen producten gevonden voor deze selectie.


Lijnzaad zijn kleine voornamelijk bruine of gele zaadjes die afkomstig zijn van het Vlas plantje. Lijnzaden zijn de rijkste bron van omega 3 vetzuren wat essentieel is voor onder andere: het hart, gewrichten, immuunsysteem, een gezond brein.

Waarom is Lijnzaad gezond?


Boordevol Antioxidanten: goed tegen vrije radicalen in het lichaam
Goed voor de Spijsvertering
Goed voor de Stoelgang
Omega-3 vetzuren: Primair Alfa-Linoleenzuur
Helpt bij het Afvallen
Goed voor het immuunsysteem door het semi-essentieel aminozuur Arginine
Verlaagd risico factoren op leveraandoeningen
Cholesterol verlagend

Lijnzaad & afvallen


Lijnzaad ondersteund de stofwisseling. Bij een betere stofwisseling worden voedingsstoffen beter opgenomen en zal de vetverbranding hier ook positief op reageren. Door de vele antioxidanten dat lijnzaad bevat wordt afvallen dus gestimuleerd.

Lijnzaad bevorderd de Stoelgang


Lijnzaad is erg goed voor de spijsvertering aangezien de zaden veel vezels bevatten. Daarnaast zit een zaadje ook nog eens vol met olie dat een smerende werking heeft in de darmen. Lijnzaad bevat ook veel goede bacteriën die nog meer bevorderend zijn voor de spijsvertering. Dit zal dus ook het afvallen stimuleren omdat het lichaam voeding beter verteert.

Hele of Gebroken Lijnzaad?


Er zijn twee soorten lijnzaad te verkrijgen namelijk gebroken en hele lijnzaden. Lijnzaad zelf is redelijk hard om te kauwen maar niet onmogelijk. Wat handig is om te weten is dat gebroken lijnzaden beter worden opgenomen in het lichaam maar minder lang houdbaar zijn als hele lijnzaden. Hele lijnzaden kun je ongeveer 12 maanden bewaren. Bij de gebroken variant is dat een stuk korter. Als je van plan bent de lijnzaden direct te gebruiken kun je ook gerust gebroken lijnzaad kopen. Wanneer je een grote voorraad koopt en je niet precies weet hoelang je ermee wilt gaan doen, kun je wellicht beter hele lijnzaden kopen en deze zelf malen / breken met een stamper of vijzel.

Tip voor het gebruik van hele lijnzaad


Voeg een hoeveelheid lijnzaad naar keuze toe aan een glas of shakebeker. Vul de gehele beker met water. Laat de zaden een paar uur weken tot de zaadjes zijn opgezwollen. De zaden hebben nu het water opgenomen en zijn zachter geworden om te kauwen. Vervolgens kun je deze mix van water en lijnzaad gewoon drinken. Daarnaast kun je de zaden scheiden van het water en toevoegen in een smoothie, yoghurt, kwart of vruchtensap. Wel een vers geperste vruchtensap natuurlijk, met alleen natuurlijke suikers suikers.

Lijnzaadolie


Lijnzaadolie wordt gemaakt door de kleine lijnzaadjes dusdanig uit te persen dat de olie uit de zaden komt. De zaden bestaan ongeveer uit 40% olie. De olie moet op donkere plekken worden bewaard omdat zonlicht de kwaliteit van de olie kan doen verminderen. Let op: Lijnzaadolie is niet geschikt om te gebruiken tijdens het koken gezien de oxidatiegevoeligheid van alfa-linoleenzuur wat weer zorgt voor vrije radicalen in het lichaam.

Deze olie kun je gebruiken op de volgende manieren:

- Voeg de olie toe aan een drankje (1-3 eetlepels)
- Voeg het toe aan Salades als dressing
- Voeg toe aan je (eiwit) shake of smoothie
- Voeg toe aan Yoghurt of Kwark

Graag even wachten...