Uit onderzoek is gebleken dat er een grote kans is dat jij iemand kent die voedingssupplementen neemt. Zo neemt ruim de helft van de Nederlanders wel eens voedingssupplementen. Dit bleek uit een onderzoek van zowel GVJ Insight en Motivaction. Daarbij heeft eenderde aangegeven dat zij dit af en toe doen, en tweederde heeft aangegeven dat zij dit regelmatig doen. Wil je weten waarom de helft van de bevolking voedingssupplementen neemt, en welke de favoriet zijn? Lees dan verder!

Multivitamines zijn favoriet!

Als Nederlander slikken we het liefste multivitaminen, maar liefst 44% van de Nederlandse bevolking. Multivitaminen zijn supplementen waarin meerdere vitamines zitten. Vaak worden aan dit soort multivitaminen ook mineralen, spoorelementen, kruiden en andere stoffen aan toegevoegd. Een multivitamine wordt vaak gebruikt ter aanvulling van de dagelijkse voeding.

Vitamine D op nummer twee

Vitamine D zijn, een voedingssupplement dat op de tweede plaats staat als meest gebruikte supplement. Dit komt omdat de meeste inwoners in Nederland een chronisch tekort hebben aan vitamine D. De kracht van de zon is alleen in de zomermaanden sterk genoeg om ervoor te zorgen dat onze lichamen vitamine D kunnen aanmaken. De rest van het jaar teren we op de voorraden die opgeslagen zijn in onze vetcellen, en krijgen we het in beperkte mate binnen uit voeding zoals vette vis, zuivel en eieren.

Andere supplementen die vaak gebruikt worden

Uit het onderzoek komt ook voort dat er nog andere voedingssupplementen populair zijn onder Nederlandse consumenten. Voedingssupplementen die vaak worden gebruikt zijn vitamine B12, vitamine C, ijzer, calcium, visolie of cranberry.

Tekort aan vitaminen en mineralen

Ons lichaam heeft veel verschillende vitaminen en mineralen nodig. Het kan moeilijk zijn om dit allemaal uit je voeding te halen. Vooral als je een actieve levensstijl hebt, is het verbruik (en verbranding) van deze noodzakelijke stoffen hoger.

Zelfs als je gevarieerd- en gezond eet, kan het zijn dat je tekorten hebt van belangrijke vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen

Daarom kan het verstandig zijn om bij te supplementeren. Je kunt ook de minder bekende vitaminen en mineralen nemen zoals bijvoorbeeld asthaxanthine, vitamine k, of kalium en fosfor. Als je voldoende vitaminen en mineralen slikt dan zorg je ervoor dat je lichaam zo goed mogelijk kan functioneren.

Waarom supplementeren we?

Er zijn verschillende redenen waarom mensen voedingssupplementen slikken. Twee redenen waarom Nederlanders voedingssupplementen slikken zijn ter preventie en op het advies van de huisarts.

Preventie

Er zijn verschillende redenen waarom mensen voedingssupplementen slikken. Enkele redenen die mensen geven die preventief voedingssupplementen slikken zijn onder andere:

  • Gezondheidsklachten voorkomen
  • Omdat ze denken te weinig voedingsstoffen binnen te krijgen
  • Fysieke problemen
  • Risicogroep

Een korte toelichting..

De grootste groep mensen slikt voedingssupplementen, omdat zij geloven dat de supplementen gezondheidsklachten kunnen voorkomen. Ruim 43% van de deelnemers gelooft dat de weerstand verbeterd wordt door het slikken van de supplementen. Ongeveer 33% geeft aan dat zij vinden dat ze te weinig vitaminen en mineralen binnen krijgen en daarom bij supplementeren. Daarnaast geven mensen aan dat zij voedingssupplementen slikken om fysieke problemen op te lossen. 20% van de mensen die voedingssupplementen slikt, geeft aan dat zij tot een risicogroep behoren en daarom de supplementen slikt.

Waarom geen supplementen gebruiken?

Ook is er een grote groep die nooit voedingssupplementen slikt, dit geldt ongeveer voor iets minder dan de helft van de Nederlanders. De voornaamste redenen voor niet supplementeren zijn onder andere:

  • Halen voldoende uit dagelijks eten
  • Geen lichamelijke klachten
  • Te duur

Toch blijkt dat deze redenen niet altijd gegrond zijn. Een voorbeeld hiervan zijn kinderen tussen de 14 en 17 jaar oud. Ongeveer de helft van deze kinderen krijgt niet genoeg vitamine A binnen.

Ons advies

Zorg er eerst voor dat je een gezonde levensstijl leidt, voordat je gebruik gaat maken van voedingssupplementen. Factoren waar je op kunt letten zijn o.a. je voedingspatroon, beweging & sport, een goede nachtrust, het vermijden van stress, hydratatie (voldoende water drinken!) en algemene hygiëne. Wanneer de basis goed is, kun je tekorten aanvullen met supplementen. Dit is echter algemeen advies wat voor de meeste mensen geldt. In specifieke gevallen luidt een ander advies.

Elk individu verschilt

Voedingssupplementen gebruik verschilt per persoon. Bij sporters adviseren vrijwel altijd om in ieder geval een multivitamine, vitamine c, magnesium, calcium en/of zink supplement te nemen. Sporters hebben namelijk een verhoogde verbruik (en behoefte) aan vitamines en mineralen. Bovendien kun je jezelf wat bescherming bieden na een training. Vitamine C speelt een belangrijke rol bij het behoud van de weerstand tijdens en na fysieke inspanning.

Voor personen met een bepaald probleem, ziekte of kwaal geldt ook een ander advies. Bespreek het gebruik van een voedingssupplement met een arts. BIj voorkeur een professional die echt verstand heeft van zaken. Dit voorkomt dat je het verkeerde (soort) supplement gebruikt.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*