Categories Nieuws

Nieuw wettelijk maximum Vitamine B6

Begin oktober 2018 is er een nieuwe wettelijke maximum gekomen voor de hoeveelheid vitamine B6 in supplementen. In de Warenwet is opgenomen dat de dagelijkse dagdosis van vitamine B6 in supplementen niet meer dan 21 milligram mag bedragen. Hierbij wordt er geen onderscheid gemaakt tussen Pyridoxine HCI en Pyridoxine-5-fosfaat, ook wel bekend als de actieve vorm van vitamine B6.

Hoe is deze beslissing tot stand gekomen?

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft samen met het Bijwerkingencentrum vastgesteld dat er regelmatig meldingen kwamen welke in verband werden gebracht met suppletie van vitamine B6. Dit ging met name om effecten die van neurologische aard waren, zoals tintelende handen en/of voeten. Verdere aantoonbare bewijs of oorzaken zijn tot op heden nog niet vrijgegeven. Toch is er op basis hiervan de keuze gemaakt om de aanvaardbare bovengrens te verlagen met 4 milligram per dag. De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) heeft een aanvaardbare bovengrens gesteld van 25 mg/per dag. Hierbij is er rekening gehouden met vitamine B6 wat men via voeding binnenkrijgt.

Een teveel aan B6 of toch iets anders?

De bovenstaande symptomen die van neurologische aard zijn zouden in theorie ook kunnen ontstaan wanneer vitamine B6 gebruikt wordt in combinatie met medicijnen. Medicijnen zoals penytoin (dilantin en euthasol), antidepressiva, antibiotica, penicillamine en vele andere kunnen zorgen voor bijwerkingen.

Vitamine B6 werkt nauw samen met andere B-vitamines. Met name Vitamine B11 (Foliumzuur) en B12 hebben een synergetisch effect met vitamine B6. Oversuppletie met Vitamine B6 zou een bestaand tekort kunnen versterken van B11 of B12. Gezien het feit dat een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking (met name risicogroepen) een tekort heeft aan vitamine B12 is dit niet vergezocht, Vooralsnog is het moeilijk te pinpointen waar het probleem echt ligt.

Wat gaat Muscle Concepts doen?

Er zijn nog veel bedrijven die niet voldoen aan de nieuwe wettelijke maximum. Winkeliers en online winkels mogen hun huidige supplementen welke vitamine B6 bevatten nog verkopen. mits deze voor oktober 2018 waren geproduceerd en geëtiketteerd.
Op dit moment heeft Muscle Concepts vier producten die vitamine B6 bevatten. Slechts één product hiervan bevat een hogere dosering dan is toegestaan, namelijk de vitamine B complex.
Welke stappen gaan wij ondernemen bij de producten die vitamine B6 bevatten?

  • Onze huidige voedingssupplementen, sport supplementen en sportvoeding welke vitamine B6 bevatten zullen onder de aanvaardbare bovengrens van 21 mg komen te liggen. Zo zal het geheel in kaart is met de richtlijnen van de NVWA
  • In de toekomst gaat Muscle Concepts kijken naar de mogelijkheden om alle B6 vitamines in supplementen in de actieve vorm aan te bieden
  • Muscle Concepts gaat haar klanten beter adviseren hoe, waar, wanneer en in welke hoeveelheid zij B6 (en andere supplementen) moeten supplementeren
  • Bovenstaande punt geldt met name voor risicogroepen, bijvoorbeeld ouderen, zwangere vrouwen, kinderen onder de 17 jaar, personen met chronische ziektes

De aanvaardbare grens van vitamine B6 in de vitamine B-complex zal daarom verlaagd worden.

Onze huidige supplementen met de bijbehorende vorm en hoeveelheid staan hieronder weergegeven:

SupplementVormHoeveelheid B6Aanbevolen dagelijkse inname
Vitamine B ComplexPyridoxine HCI25mg per tablet1 tablet
Vitamine B12+B6Pyridoxine-5-fosfaat15mg per capsule1 tot 2 capsules
Let it burnPyridoxine HCI6mg per drie capsules3 capsules
BCAA BodyguardPyridoxine-5-fosfaat2mg per schep2 maatscheppen
Categories Nieuws

Ruim 57 procent van Nederlanders gebruikt voedingssupplement

Uit onderzoek is gebleken dat er een grote kans is dat jij iemand kent die voedingssupplementen neemt. Zo neemt ruim de helft van de Nederlanders wel eens voedingssupplementen. Dit bleek uit een onderzoek van zowel GVJ Insight en Motivaction. Daarbij heeft eenderde aangegeven dat zij dit af en toe doen, en tweederde heeft aangegeven dat zij dit regelmatig doen. Wil je weten waarom de helft van de bevolking voedingssupplementen neemt, en welke de favoriet zijn? Lees dan verder!

Multivitamines zijn favoriet!

Als Nederlander slikken we het liefste multivitaminen, maar liefst 44% van de Nederlandse bevolking. Multivitaminen zijn supplementen waarin meerdere vitamines zitten. Vaak worden aan dit soort multivitaminen ook mineralen, spoorelementen, kruiden en andere stoffen aan toegevoegd. Een multivitamine wordt vaak gebruikt ter aanvulling van de dagelijkse voeding.

Vitamine D op nummer twee

Vitamine D zijn, een voedingssupplement dat op de tweede plaats staat als meest gebruikte supplement. Dit komt omdat de meeste inwoners in Nederland een chronisch tekort hebben aan vitamine D. De kracht van de zon is alleen in de zomermaanden sterk genoeg om ervoor te zorgen dat onze lichamen vitamine D kunnen aanmaken. De rest van het jaar teren we op de voorraden die opgeslagen zijn in onze vetcellen, en krijgen we het in beperkte mate binnen uit voeding zoals vette vis, zuivel en eieren.

Andere supplementen die vaak gebruikt worden

Uit het onderzoek komt ook voort dat er nog andere voedingssupplementen populair zijn onder Nederlandse consumenten. Voedingssupplementen die vaak worden gebruikt zijn vitamine B12, vitamine C, ijzer, calcium, visolie of cranberry.

Tekort aan vitaminen en mineralen

Ons lichaam heeft veel verschillende vitaminen en mineralen nodig. Het kan moeilijk zijn om dit allemaal uit je voeding te halen. Vooral als je een actieve levensstijl hebt, is het verbruik (en verbranding) van deze noodzakelijke stoffen hoger.

Zelfs als je gevarieerd- en gezond eet, kan het zijn dat je tekorten hebt van belangrijke vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen

Daarom kan het verstandig zijn om bij te supplementeren. Je kunt ook de minder bekende vitaminen en mineralen nemen zoals bijvoorbeeld asthaxanthine, vitamine k, of kalium en fosfor. Als je voldoende vitaminen en mineralen slikt dan zorg je ervoor dat je lichaam zo goed mogelijk kan functioneren.

Waarom supplementeren we?

Er zijn verschillende redenen waarom mensen voedingssupplementen slikken. Twee redenen waarom Nederlanders voedingssupplementen slikken zijn ter preventie en op het advies van de huisarts.

Preventie

Er zijn verschillende redenen waarom mensen voedingssupplementen slikken. Enkele redenen die mensen geven die preventief voedingssupplementen slikken zijn onder andere:

  • Gezondheidsklachten voorkomen
  • Omdat ze denken te weinig voedingsstoffen binnen te krijgen
  • Fysieke problemen
  • Risicogroep

Een korte toelichting..

De grootste groep mensen slikt voedingssupplementen, omdat zij geloven dat de supplementen gezondheidsklachten kunnen voorkomen. Ruim 43% van de deelnemers gelooft dat de weerstand verbeterd wordt door het slikken van de supplementen. Ongeveer 33% geeft aan dat zij vinden dat ze te weinig vitaminen en mineralen binnen krijgen en daarom bij supplementeren. Daarnaast geven mensen aan dat zij voedingssupplementen slikken om fysieke problemen op te lossen. 20% van de mensen die voedingssupplementen slikt, geeft aan dat zij tot een risicogroep behoren en daarom de supplementen slikt.

Waarom geen supplementen gebruiken?

Ook is er een grote groep die nooit voedingssupplementen slikt, dit geldt ongeveer voor iets minder dan de helft van de Nederlanders. De voornaamste redenen voor niet supplementeren zijn onder andere:

  • Halen voldoende uit dagelijks eten
  • Geen lichamelijke klachten
  • Te duur

Toch blijkt dat deze redenen niet altijd gegrond zijn. Een voorbeeld hiervan zijn kinderen tussen de 14 en 17 jaar oud. Ongeveer de helft van deze kinderen krijgt niet genoeg vitamine A binnen.

Ons advies

Zorg er eerst voor dat je een gezonde levensstijl leidt, voordat je gebruik gaat maken van voedingssupplementen. Factoren waar je op kunt letten zijn o.a. je voedingspatroon, beweging & sport, een goede nachtrust, het vermijden van stress, hydratatie (voldoende water drinken!) en algemene hygiëne. Wanneer de basis goed is, kun je tekorten aanvullen met supplementen. Dit is echter algemeen advies wat voor de meeste mensen geldt. In specifieke gevallen luidt een ander advies.

Elk individu verschilt

Voedingssupplementen gebruik verschilt per persoon. Bij sporters adviseren vrijwel altijd om in ieder geval een multivitamine, vitamine c, magnesium, calcium en/of zink supplement te nemen. Sporters hebben namelijk een verhoogde verbruik (en behoefte) aan vitamines en mineralen. Bovendien kun je jezelf wat bescherming bieden na een training. Vitamine C speelt een belangrijke rol bij het behoud van de weerstand tijdens en na fysieke inspanning.

Voor personen met een bepaald probleem, ziekte of kwaal geldt ook een ander advies. Bespreek het gebruik van een voedingssupplement met een arts. BIj voorkeur een professional die echt verstand heeft van zaken. Dit voorkomt dat je het verkeerde (soort) supplement gebruikt.