Alle 2 resultaten

zink-tabletten
14.50
  • Verhoogt de weerstand
  • Opbouw en afbraak van koolhydraten
  • Belangrijk voor het immuunsysteem
  • Opbouwen van eiwitten
  • Betere stofwisseling
  • Gezond testosteronniveau
  • Goed voor botten, pezen en spieren
  • Helpt tegen acne
zma-calcium-90-tabletten
12.90
  • Calcium helpt bij het verstevigen van botten en sterker gebit
  • Calcium ondersteunt bij het afbreken van koolhydraten
  • Calcium ondersteunt bij het functioneren van de spieren

Wat is Zink?

Zink is een micro-mineraal dat het lichaam gebruikt voor de opbouw van eiwitten en daarmee de groei, ontwikkeling en vernieuwing van weefsel. Een hoop belangrijke enzymen zijn afhankelijk van zink. Het zorgt voor een goede stofwisseling en heeft een essentiële functie in de werking van je afweer- en immuunsysteem. Zink versnelt het herstel van infectieziektes zoals een longontstekingen en verkoudheid. Daarnaast zorgt zink voor optimale fysieke prestaties en gezonde botten, haar, huid en nagels.

Tot slot heeft zink een belangrijke functie bij de vruchtbaarheid van mannen en vrouwen. Zink wordt dagelijks gebruikt door het lichaam, maar wordt niet opgeslagen. Zorg er daarom voor dat je dagelijks je zink reserves aanvult.

Tip: Zink kan gebruikt worden als hulpmiddel om van je verkoudheid af te komen.

Waar is zink goed voor?

  • Helpt bij het opbouwen van eiwitten
  • Draagt bij aan een normale eiwitsynthese
  • Boost je immuunsysteem
  • Verhoogt je weerstand
  • Houd je bloedsuikerspiegel in balans
  • Bevordert groei en herstel van cellen
  • Zorgt voor aanmaak van testosteron en groeihormonen
  • Vertraagd ouderdom
  • Goed voor concentratie
  • Ondersteund een goede spijsvertering
  • Ondersteund reuk- en smaakvermogen
  • Verbeterd vruchtbaarheid bij mannen en vrouwen
  • Bevordert wondgenezing

Welke verschillende soorten zink supplementen zijn er?

Zink wordt niet gemakkelijk opgenomen door het lichaam. Daarom worden ze door fabrikanten gebonden aan een andere stof. Zink wordt “gecheleerd” aan organische zuren en aminozuren om ze opneembaar te maken voor het menselijk lichaam. Ze zijn daarom te verkrijgen in verschillende soorten zink tabletten die allemaal uit een andere samenstelling bestaan. Deze samenstellingen hebben hun eigen kenmerken. Naast zink tabletten zijn er ook nog zink zuigtabletten en zink olie.

Zink tabletten
Zink pillen zijn voornamelijk te vinden in tabletvorm en zijn makkelijk in te nemen omdat ze een kleiner formaat hebben dan bijvoorbeeld vitaminepillen. Er zijn verschillende soorten vormen verkrijgbaar zoals zink tabletten, zink pillen en zelfs zinkolie.
Er zijn verschillende soorten zink pillen te koop voor consumptie namelijk:

  • Zink citraat
  • Zink picolinaat
  • Zink mix
  • Zink bisglycinaat
  • Zink l-carnosine
  • Zinkmonomethionine
  • Zink ascorbaat
  • Zinc gluconate / Zink gluconaat
  • Zink zuigtabletten
  • Zink olie

Uitleg over de verschillende soorten zink tabletten kun je hieronder vinden.

Zink citraat

Zink citraat wordt geproduceerd door volledige neutralisatie van citroenzuur met een hoog zuiver zinkgehalte. De neerslag daarvan wordt daarna opgedroogd en gevormd in een tablet. Deze vorm van zink wordt zeer goed opgenomen door het lichaam. Zink citraat bevat 31-% elementair zink.

Zink picolinaat

Zinc picolinate is een vorm van zink dat is gebonden aan het organische zuur picolinezuur. Je lichaam neemt deze vorm van zink goed op. Dit komt omdat de biologische beschikbaarheid van zink uit zink picolinaat groot is. Dit supplement bevat 20% elementair zink.

Zink mix

Een zink mix is een combinatie van zink citraat en zink picolinaat.

Zinc bisglycinaat

Zinc bisglycinaat komt voort door een reactie van een zink bron en glycinaat(aminozuur) waardoor er een bijzondere complex ontstaat. Het heeft daardoor een betere biologische beschikbaarheid van zink heeft dan gluconaten. Dit supplement bevat ongeveer 20-25% elementair zink.

Zink l-carnosine

Deze zink soort is gebonden met l-carnosine. Het wordt voornamelijk gebruikt voor de gezondheid van je maag en lever, Het bevat ongeveer 22% elementair zink.

Zinkmonomethionine

Deze zink soort is organisch gebonden methionine (aminozuur). Hierdoor krijg je een oplosbare, eenvoudige, absorbeerbare en goed houdbare bron van zink. Dit supplement bevat ongeveer 19-22% elementair zink.

Zink ascorbaat

Zink ascorbaat is een zink capsule dat gebonden is met ascorbaatzuur (vitamine C).
Er is een synergie tussen deze twee waardoor de gezondheidsvoordelen toenemen voor personen die een tekort aan vitamine C hebben. Dit product bestaat voor 17% uit elementair zink.

Zinc gluconate/ Zinc gluconaat

Gluconaat wordt over het algemeen beter verdragen in de maag vanwege de samenstelling
Zink gluconaat wordt makkelijk opgenomen door het lichaam. Dit supplement bevat 14% elementair zink.

Zink zuigtabletten

Deze vorm van zink supplement wordt vaak gebruikt door zangers en sprekers. De inhoud van de zuigtabletten gaat langs de slijmvliezen. Hierdoor heeft het een directe invloed op je slijmvliezen en je keel weerstand.

Zink olie

Zink olie wordt voornamelijk gebruikt voor huid en huidaandoeningen.

Zinktekort?

Een zinktekort brengt vervelende gevolgen met zich mee. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Je wordt vaker ziek
  • Maagklachten (door een slechte spijsvertering)
  • Herstellen duurt langer

Door een tekort val je ook moeilijker af, omdat je zink nodig hebt voor een goede stofwisseling. Je stofwisseling bepaalt namelijk hoe snel voedingsstoffen worden verwerkt om je lichaam draaiende te houden. Een zinktekort zal ook je smaak- en reukvermogen aantasten waardoor je eerder geneigd bent om zoute en zoete voeding te willen eten.
Er kunnen zich ook afwijkingen voorkomen in je skelet, haar, huid, slijmvliezen door een zinktekort.

Waar zit zink in?

De beste bronnen van zink zijn:

  • Vlees
  • Gevogelte
  • Zuivelproducten
  • Eieren
  • Zeevruchten
  • Peulvruchten
  • Noten
  • Zaden
  • Graanproducten

Hoeveel zink heb ik nodig?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zink is 25mg per dag. Dit is een veilige hoeveelheid, omdat er een ruime marge is genomen. Bij een acuut teveel aan zink kan het voorkomen dat je last krijgt van symptomen zoals misselijkheid, braken, buikkrampen en diarree. Voor sporters kan dit echter iets meer zijn, aangezien je zink gemakkelijk kunt uitzweten. Daarom adviseren wij voor sporters dagelijks 30mg zink.

Hoe weet je of je een zink tekort hebt?
Dit gaat meestal samen met diarree, vermoeidheid, haaruitval, gewichtsverlies, huidproblemen , depressie, slecht geheugen, verlies van reuk- en smaakvermogen en nog meer symptomen.