welke-vis-is-gezond
Written by Muscle Concepts

Welke vis is gezond?

Welke vis is gezond?
Allereerst zijn alle vissoorten die eetbaar zijn in principe goed voor onze gezondheid. Vette vis, krab, kreeft, garnalen, schelpdieren en magere vis zijn erg goed voor de gezondheid. Om deze reden staat vis in de schijf van vijf. Visvetzuren zijn goed voor je hart- en bloedvaten en wij raden aan om vooral vette vis te eten zoals haring, zalm, makreel en sardines.

Echter zijn er vissoorten die een geringe bijdrage leveren aan de gezondheid. Tevens bevatten sommige vissoorten schadelijke stoffen of ziekteverwekkers. Door milieuverontreiniging is het mogelijk dat er schadelijke stoffen voorkomen in vis. Enkele van deze schadelijke stoffen zijn dioxines, PCB’s, metalen of resten bestrijdingsmiddel. Dit komt het meeste voor bij kweekvis of roofvissen zoals zwaardvissen en haaien. Bij viskweek van bijvoorbeeld zalm of tilapia, is het mogelijk dat er antibiotica wordt gebruikt. Ongeveer de helft van de vis die we in Nederland eten is gekweekt. Echter krijgt kweekvis vaak antibiotica toegediend. Om deze reden is het belangrijk om op in ieder geval twee keurmerken te letten. Namelijk, het keurmerk van de Marine Stewardship Council (MSC) voor wild gevangen vis en Aquaculture Stewardship Council (ASC) voor kweekvis. Biologische via is altijd gekweekt en de richtlijnen zijn vergelijkbaar met die van ASC. Tevens wordt biologische vis in Nederland wel verkocht maar niet zelf gekweekt. Verder is het mogelijk dat mensen ziek worden van vis wat te lang of te warm bewaard is. Dit kan komen door de stof histidine wat van nature zit in vinvissen, zoals bonito, tonijn en makreel.

Gezondste vissoorten

Vis, met name schaal- en schelpdieren bevat veel vitamine B12 en mineralen. Enkele mineralen die voorkomen in vis zijn selenium, jodium en fosfor. Verder bevat vis van nature eiwit, gezonde vetten en vitamine B6. Sporters eten vaak meer vis door de hoeveelheid eiwitten per 100 gram. Verder is vette vis rijk aan vitamine A, D en B2. Daarentegen bevat vis minder ijzer dan vlees omdat er minder bloed zit in vis. Hieronder meer informatie over vier erg gezonde vissoorten.

Vette vis

Hoe vetter de vis, hoe gezonder. Vette vis bevat enorm veel gezonde voedingsstoffen zoals vitamine A en D en Omega 3. In omega-3 zitten veel gezonde vetzuren. Deze vetzuren zijn niet alleen goed voor hart- en bloedvaten maar ook voor de hersenen, zenuwen, huid, ogen en helpt de hormoonhuishouding. Voorbeelden van vette vissoorten zijn:

  • Haring
  • Tonijn
  • Zalm
  • Makreel

Vis uit blik zoals tonijn uit blik is altijd iets minder gezond dan verse vis. Dit komt doordat het conserveringsmiddelen bevat en methylkwik. Dit komt door milieuverontreiniging. Echter kan dit een goed en tevens gezond alternatief zijn als je het druk hebt of om mee te nemen. Echter kunnen er, zoals hierboven vermeld, ook schadelijke stoffen zitten in wilde verse vis en kweekvis. Dit komt door milieuverontreiniging van de zee en onze wateren en door de antibiotica toevoeging in kweekvis.

welke-vis-is-gezond

Krab, kreeft of garnalen

Deze vissoorten werden door onderzoekers aangeschreven als vissoorten die het cholesterol verhogen. Echter blijkt dit uit recent onderzoek niet geheel waar te zijn. In krab, kreeft en garnalen zit veel HDL cholesterol, wat het bloed zuivert van het slechte LDL-cholesterol. Dit werkt cholesterol verlagend en komt ten goede van de cholesterolratio (verhouding goede en slechte cholesterol). Zo bevatten garnalen vitamines en mineralen zoals vitamine B2 en B12, fosfor, jodium en seleen. Verder bevat 100 gram garnalen slechts 90 – 100 calorieën.

Schaal- en schelpdieren

Schaal- en schelpdieren vallen officieel niet onder vis maar hebben dezelfde gezondheidsvoordelen als vis. Oesters en kreeft zijn bijvoorbeeld een bron van vitamine B1 en mosselen van vitamine B2. Eet schaal- en schelpdieren bij voorkeur op de dag van aankoop. Ze bederven namelijk snel en kunnen niet langer dan 1 dag bewaard blijven, mits in de koelkast op max. 4 graden. Voorbeelden van schaal- en schelpdieren zijn:

  • Garnalen oftewel gamba’s
  • Mosselen
  • krab
  • Oesters
  • Kreeft
  • Slakken

Magere vis

Magere vis is ook goed voor onze gezondheid, maar bevat minder omega-3 vetzuren. Magere vis bevat makkelijk verteerbare eiwitten en is lager in het aantal calorieën dan vette vis. Dit maakt magere vis aantrekkelijk voor sporters die op hun gewicht letten. Ideaal is natuurlijk om gevarieerd te eten. Mocht je twee keer per week vis eten dan adviseren wij om één keer vette vis te eten en één keer magere vis. Hieronder enkele magere vissoorten met bijbehorend aantal calorieën en eiwitten. We blijven immers sporters!

VisAantal calorieën Eiwitten per 100 gram
Kabeljauw78 kcal22 gram
Wijting85 kcal18,5 gram
Schelvis79 kcal19 gram
Tilapia101 kcal18 gram
Tong79 kcal24 gram

Visolie supplementen

Visolie is een voedingssupplement. De bestanddelen die in visolie zitten zijn de essentiële vetzuren EPA en DHA. EPA en DHA zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. Deze vetzuren zijn onderdeel van de omega-3 vetzuren (meervoudig onverzadigde vetzuren). Omega 3 vetzuren hebben we nodig, maar ons lichaam kan dit niet zelf aanmaken. Daarom worden ze essentiële vetzuren genoemd. Daarentegen heeft ons lichaam ook omega-6 vetzuren nodig om goed te kunnen functioneren. Zo helpt visolie voor het soepel houden van gewrichten, een betere bloedtoevoer naar onze hersenen door het vetzuur EPA en zorgt visolie voor minder vetopslag doordat insuline makkelijker wordt geabsorbeerd door onze cellen.

Enkele voordelen van visolie zijn:

  • het ondersteunt een gezond cholesterolniveau;
  • het draagt bij aan sterkere botten op latere leeftijd;
  • stimuleert een beter gevoel door een verhoogd serotonine (hormoon) niveau.

Samenvattend

Vis en visolie supplementen hebben vele gezondheidsvoordelen. Vis staat tevens in de schijf van vijf en het Voedingscentrum adviseert dan ook om 1 á 2 keer per week vis te eten. Veel mensen hebben namelijk moeite om te voldoen aan het geadviseerde aantal vetzuren. Wij raden aan om van de 1 – 2 keer week 1 keer vette vis zoals haring, zalm, sardines en makreel te eten. Vis en visolie hebben niet direct invloed op spiergroei, maar dragen daar wel indirect aan bij. Vis bevat veel eiwitten wat spieropbouw en dus spiergroei stimuleert. Verder is het belangrijkste dat vis vele voordelen heeft voor de algehele gezondheid. Dit helpt je om beter te presteren en je sport/ training voor een langere tijd vol te houden.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

4 × een =