koolhydraten-sportprestaties
Written by Muscle Concepts

Welke koolhydraten zijn belangrijk voor sportprestaties?

Uit je voeding haal je de energie die je nodig hebt om je lichaam te voorzien van energie. Om de gevraagde prestatie optimaal te kunnen leveren is het belangrijk dat je een evenwichtig voedingspatroon aanhoudt. Met name koolhydraten zijn een onmisbare bron van voor/tijdens/na het sporten. Koolhydraten zijn namelijk één van de belangrijkste brandstoffen voor je lichaam. Dit komt omdat je lichaam makkelijker energie kan halen uit koolhydraten dan uit eiwitten of vetten. Om deze reden kan koolhydraatrijke voeding uitstekend dienen als sportvoeding. Welke koolhydraten je wanneer eet is afhankelijk welke prestatie er geleverd moet gaan worden, meer hierover verder in dit artikel.

Soorten koolhydraten

Veel mensen denken als ze aan koolhydraten denken dat het gaat om slechte voeding, echter is dit niet altijd zo. Er zijn namelijk verschillende soorten koolhydraten die door ons lichaam gebruikt kunnen worden. Bij de verbranding van vetten is zuurstof nodig, terwijl deze zuurstof veel beter gebruikt kan worden voor de inspanning die je moet leveren. Koolhydraten zijn in verschillende soorten vormen te vinden:

  • · Meervoudige suikers, in de vorm van zetmeel (zoals rijst, pasta en aardappelen).
  • · Tweevoudige suikers, zoals gewone suikers
  • · Enkelvoudige suikers in de vorm van glucose, druivensuiker en fructose, vruchtensuiker.

Hierbij gelden de meervoudige suikers als trage suikers waarvan de opname in het bloed meer tijd in beslag neemt. De enkel- en tweevoudige suikers staan bekend als de snelle suikers, dit komt omdat deze suikers over het algemeen snel kunnen worden opgenomen in ons bloed.

Om tot ideale prestaties te komen tijdens het sporten is het belangrijk dat het voedingspatroon op je trainingspatroon aangepast wordt.

Langzame koolhydraten voor het sporten

De dagen voordat je een zware inspanning moet leveren is het belangrijk dat je veel meervoudige koolhydraten in je voedingspatroon opneemt en weinig verzadigde vetten. Hierbij gelden pasta’s en rijst in combinatie met vis of kip met groente als een goede voedingsbron. Hierbij raden wij je echter wel aan om de vette saus weg te laten.

Vlak voor de inspanning

De dag van de inspanning is het belangrijk dat je goed op je voeding let. Zo kan het zo zijn dat wanneer je kort voor het sporten nog allemaal verkeerde voedingsmiddelen naar binnen werkt (fastfood, koekjes, hapjes, etc.), je lichaam niet optimaal in staat is om te presteren. Daarnaast krijgt je lichaam het ook nog druk met de verwerking van deze voeding, je lichaam kan zich hierdoor niet focussen om optimale prestaties te leveren. Om deze reden raden wij aan om maximaal 2 tot 3 uur voor de inspanning koolhydraatrijke maaltijden te consumeren.

Je kan wel nog een klein tussendoortje eten voordat je de inspanning gaat leveren (fruit bijvoorbeeld)

Snelle koolhydraten tijdens het sporten

Een van de belangrijkste dingen waar je op moet letten tijdens de inspanning is dat je voldoende drinkt. Het is namelijk zo dat wanneer je een inspanning aan het leveren bent dat je op een hoog tempo vocht verliest uit je lichaam. Zorg daarom voor genoeg hydratatie. Bij een uur tot anderhalf uur intensief sporten begint de voorraad van je koolhydraten af te nemen, om deze voorraad aan te vullen is het belangrijk om snelle koolhydraten naar binnen te werken. Dit kan door snel wat te eten (zoals een banaan)

Wanneer je de voorraad koolhydraten in je lichaam niet op tijd bijvult schakelt het lichaam zichzelf over op de vetverbranding in het lichaam, echter neemt dit proces meer tijd in beslag. Het omzetten van vet in energie is een proces dat meer tijd in beslag neemt dan het omzetten van snelle koolhydraten.

Simpele koolhydraten na fysieke inspanning

Koolhydraten na je training zijn belangrijk omdat de reserves in je lichaam zo snel mogelijk weer aangevuld moeten worden. Het is hierbij weer belangrijk dat je je voedingspatroon goed afstemt. Hierbij raden wij aan om kleine porties maaltijden te eten, hierbij blijven de koolhydraten weer belangrijk.

Naast koolhydraten zijn eiwitten voor het herstel van essentieel belang. Tijdens intensieve inspanningen raken de spieren in je lichaam namelijk beschadigt. Hierbij zijn eiwitten belangrijk voor het herstel van de spieren in je lichaam. Deze eiwitten zijn onder andere te vinden in vlees en zuivel. Wij raden je aan om in ieder geval genoeg eiwitten in te nemen voordat je gaat slapen, dat helpt bij het spierherstel!

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

achttien − 13 =