blog-bcaa2
Written by Muscle Concepts

Welke aminozuren zijn BCAA’s?

Welke aminozuren zijn BCAA’s?
In totaal zijn er drie aminozuren die de BCAA’s vormen. Dit zijn de aminozuren leucine, isoleucine en valine. Dit zijn de vertakte keten van aminozuren. Ieder aminozuur heeft andere eigenschappen, maar ze vullen elkaar wel aan. BCAA’s zijn in supplementen verkrijgbaar, maar ook via voeding binnen te krijgen. De ideale verhouding van BCAA’s is 2:1:1. Kom alles te weten over BCAA’s door onderstaand artikel te lezen.

Wat zijn BCAA’s en wat doen ze?

BCAA is een afkorting die staat voor Branched Chain Amino Acids. In het Nederlands vertaald: Vertakte keten van aminozuren. Hiertoe behoren 3 essentiële aminozuren, leucine, isoleucine en valine. Essentiële aminozuren zijn aminozuren die het lichaam zelf niet kan aanmaken en dus binnen moeten komen via supplementen of voeding. Deze drie aminozuren maken bijna een derde uit van de totale essentiële aminozuren. Deze aminozuren vind je terug in het spierweefsel en zij zijn verantwoordelijk voor bijna 70% van een spiereiwit. BCAA’s worden gebruikt voor verschillende werkzaamheden:

  • Energie leveren. Bij zware inspanningen raakt de glycogeenvoorraad op (energie voorraad voor spieren). Op het moment deze voorraad opraakt, halen de spieren energie uit het eiwit. Hierdoor gaan spieren verzuren en breken ze af. Door aanvoering van nieuwe aminozuren tijdens de training kan dit proces teniet worden gedaan, omdat er direct energie gehaald wordt uit de aminozuren in plaats van uit het eiwit.
  • Eiwitsynthese. Met name leucine stimuleert de opbouw van spieren. Vaak worden BCAA supplementen niet in een evenredige verhouding gemaakt. De verhouding leucine is groter ten opzichte van isoleucine en valine zoals in onze BCAA Bodyguard, omdat dit de juiste balans is (2:1:1) tussen deze ketens van aminozuren.
  • Herstelwerkzaamheden van afgebroken spieren of spierweefsel. Door tijdens en na het trainen BCAA’s in te nemen blijft de beschadiging aan spierweefsel zo minimaal mogelijk.

Aminozuren

Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwit. In totaal zijn er 20 verschillende aminozuren die op elkaar lijken en van elkaar verschillen. Eiwit is dus opgebouwd uit aminozuren en de spieren zijn opgebouwd uit eiwitten. Aminozuren kun je onderverdelen in drie groepen:

  • Essentiële aminozuren worden niet aangemaakt in het lichaam, maar zijn erg belangrijk onderdeel voor onze groei van spieren, behoud van spieren en het herstellen van onze spieren.
  • Semi essentiële aminozuren worden deels aangemaakt in ons lichaam, maar bij frequenter en intensieve sporten kan het zelfs essentieel worden. Afhankelijk dus van jouw levensstijl.
  • Niet-essentiële aminozuren worden aangemaakt door het lichaam. Niet-essentiële aminozuren hoeven in de meeste gevallen niet aangevuld te worden via supplementen. Twijfel je? Laat ons je adviseren.

bcaa-blog1

Leucine

Leucine is een onderdeel van de vertakte aminozuren die essentieel zijn voor spiergroei, spierherstel en spierbehoud. Tevens meteen het meest belangrijkste onderdeel als het gaat om spiergroei. De verhouding in BCAA supplementen is dan vaak 2:1:1, omdat het primaire doel van sporters vaak spiergroei is. In de 2:1:1 verhouding is de balans tussen de aminozuren het meest optimaal, omdat valine en isoleucine de werking van leucine bevorderen en zelf ook het beste tot hun recht komen in deze verhouding..

Wat doet leucine?

Zoals eerder vermeldt, stimuleert leucine de spieropbouw (eiwitsynthese, het opbouwen van eiwitten). Bij het innemen van BCAA in de 2:1:1 verhouding kun je tijdens de training meer spierkracht of massa krijgen en na de training het spierherstel bevorderen. Daarnaast kan leucine ook helpen bij de productie van groeihormonen voor botten, de huid en spierweefsel. Leucine wordt aangeraden voor het herstellen van een zware operatie.

Isoleucine

Isoleucine is ook een onderdeel van de drie vertakte aminozuren groep. Ook dit aminozuur kan niet aangemaakt worden door het lichaam en dient via voeding of supplementen ingenomen te worden.

Wat doet isoleucine?

Isoleucine reguleert, maar stabiliseert ook de bloedsuikerspiegel in het lichaam, dus daarmee indirect ook het energiepeil in het lichaam. Het formeert hemoglobine, een onderdeel van rode bloedcellen, die het lichaam herstelt na zware inspanningen en ondersteunt de vetverbranding.

Valine

Het laatste onderdeel van de vertakte aminozuren is valine. Dit aminozuur wordt niet verwerkt in de lever en kan daardoor makkelijker en sneller opgenomen worden door de spieren.

Wat doet valine?

Valine speelt een grote rol bij het herstel, maar ook de opbouw van spierweefsel. Met name bij zware workouts speelt dit een zeer belangrijke rol, want het gaat ook de verzuring tegen. Valine kan de opname bevorderen van andere aminozuren, zoals tryptofaan, fenylalanine en tyrosine. Tyrosine is een voorbeeld van een aminozuur die de concentratie vergroot.

Wanneer moet ik BCAA’s innemen?

Het is mogelijk om BCAA’s op verschillende momenten in te nemen. Al is het wel belangrijk om te weten wanneer. Wat betreft BCAA’s is het zowel voor, tijdens als na de training prima om deze te nuttigen!

Voor de training kun je BCAA pillen innemen, zodat je tijdens de training profijt hebt van de werking. Pillen worden veel minder snel opgenomen door het lichaam, omdat de capsule verteerd moet worden. (+/- 1 uur). Natuurlijk BCAA in poedervorm is ook uitstekend vóór de training!

Tijdens de training adviseren wij BCAA poeder in te nemen. BCAA poeder wordt veel sneller opgenomen door het lichaam en wordt vrijwel direct beschikbaar gesteld. BCAA vóór en/of tijdens de training zullen je prestaties verbeteren.

BCAA’s na de training zal het (spier)herstel bevorderen. Na de training is het belangrijk zo snel mogelijk je lichaam te voorzien van energie om zich te kunnen herstellen.

Wij adviseren ons paradepaardje: BCAA Bodyguard, wat meer is dan alleen BCAA. Mocht je geen fan zijn van poeder, dan kan je ook een BCAA capsule innemen. Houd er ook rekening mee dat in eiwitshakes ook BCAA’s zitten. Dit is voor sommige een reden om BCAA’s bij voorkeur voor en tijdens de training te drinken i.p.v. na de training.

Kortom, BCAA kan je zowel voor, tijdens als na de training gebruiken! De meeste specialisten hebben een voorkeur van inname vóór en tijdens de training. Dit geldt helemaal voor onze BCAA Bodyguard aangezien hier ook magnesium, citrulline, glutamine en vitamine C in zit, compleet dus!

BCAA 2:1:1

De 2:1:1 verhouding zie je vaak terug op verpakkingen van BCAA’s. Dit geeft de verhouding weer tussen de aminozuren. Je kan het zien als 4 schepjes, waarvan 2 schepjes leucine, 1 schepje isoleucine en 1 schepje valine. Volgens onderzoek is dit de beste verhouding van de vertakte aminozuren, waardoor ze elkaar goed aanvullen en stimuleren.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

3 × twee =