wat-zijn-eiwitten
Written by Muscle Concepts

Wat zijn eiwitten?

Misschien lees je er veel over of zie je veel mensen in de sportschool met een shakebeker met daarin eiwitpoeder. Dan denk je: ‘Daar heb je er weer eentje met een eiwitshake.’ Het ziet er niet echt smakelijk uit, maar waarom drinken met name sporters dit? Wij hebben al veel geschreven over eiwitten, zoals het eiwitdieet, snelle eiwitten, eiwitrijke voeding, de hoeveelheid eiwitten voor spiergroei etc. Vandaar dat wij in dit artikel dieper ingaan over wat eiwitten daadwerkelijk zijn.

Eiwitten

Eiwitten worden ook wel proteïnen genoemd. Eiwitten behoort tot de drie macronutriënten. De andere macronutriënten zijn koolhydraten en vetten. Het zijn voedingsstoffen die het lichaam energie geven die nodig zijn voor de groei, het metabolisme en andere lichaamsfuncties laten functioneren. Dit wordt allemaal uit voeding gehaald, dus ook de eiwitten.

Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Een eiwit is een verzameling van lange ketens aminozuren en ieder eiwit heeft zijn eigen samenstelling van aminozuren.
Eiwitten zijn voedingsstoffen die essentieel zijn voor het onderhoud, opbouw en het herstel van onze lichaamsweefsels, zoals de huid, spieren en organen. Tijdens een training ontstaan er kleine spierscheurtjes in de spieren. Deze mini scheurtjes moeten weer herstelt en opgebouwd worden en dit gebeurt door eiwitten die dienen als bouwstenen voor onze spieren. Dankzij eiwitten wordt er spierweefsel aangemaakt en herstelt, kortom de spieren beginnen te groeien.

Wat doen eiwitten

Eiwit heeft verschillende functies:

  • Opbouw van (spier)weefsel.
  • Afbreken van oude cellen.
  • Aanmaken van nieuwe cellen.
  • Opnemen van voedingsstoffen uit voedsel en afvoeren van afvalstoffen.

Waar heb je eiwitten voor nodig?

In dit artikel proberen we de nadruk te leggen op sporten. Hierbij nemen we een belangrijke functie van eiwit onder de loep; opbouw van spierweefsel. Het doel van veel sporters is het vergroten van de spierkracht, of dit nu in de benen of armen is doet er niet toe. De werking van eiwit is hetzelfde. Om spieren te laten groeien heb je voldoende eiwit nodig in je lichaam. Tijdens het sporten worden eiwitten afgebroken, met als gevolg spierafbraak. De essentiële aminozuren die spierafbraak tegen gaan zijn: isoleucine, valine en leucine. Deze aminozuren zorgen tijdens een training voor de energie om te kunnen bewegen. Deze aminozuren voorzien het lichaam van de benodigde energie waardoor het lichaam geen eiwitten zal afbreken.

Het is belangrijk om voldoende eiwitten in te nemen voor het sporten, zodat het lichaam nieuw eiwit kan gebruiken om dit te herstellen. Dit heeft als positief effect dat je spiermassa kan groeien. Uiteraard gaat hier tijd overheen, maar als je consequent door blijft gaan zal het zichtbaar worden. Uiteraard is eiwit niet alleen nodig voor spierbehoud, herstel en opbouw, maar ook voor andere lichaamsfuncties.

Hoeveel eiwit heb ik dagelijks nodig?

Ieder lichaam is verschillend, dus een ideale hoeveelheid eiwitinname in zijn algemeenheid is er niet. Uiteraard is er wel een schatting, voor een gemiddeld volwassen persoon geldt 50 tot 80 gram eiwit per dag. Ook kun je het berekenen door je lichaamsgewicht maal 0,8 gram te doen. De vorige berekening is gebaseerd op een volwassen persoon die niet of nauwelijks sport. Doe je aan fitness en wil je graag spiermassa kweken, dan ligt de eiwitinname een stuk hoger. Je kan dan meer aan 1,5 tot 1,8 gram per lichaamsgewicht in kilogram denken als maatstaf voor de eiwitinname per dag.

Waarom eiwitshakes innemen?

Eiwitshakes zijn ter aanvulling van de eiwitinname. Als je als krachtsporter niet voldoende eiwitten binnen kan krijgen met je voeding, wordt een eiwitshake aangeraden. Ook na het trainen moeten eiwitten weer aangevuld worden. Vaak is het belangrijk om dit zo snel mogelijk na een training te doen. Het doel hiervan is om de spieren te laten herstellen na een training of wedstrijd. De eiwitten hebben een herstellende functie.

Een eiwitshake gemengd met water wordt sneller opgenomen door het lichaam dan een maaltijd. Whey eiwitten zoals in Whey isolaat en Whey concentraat worden bijna direct opgenomen door het lichaam in tegenstelling tot een maaltijd dat eerst verteert moet worden. Eiwitshakes worden door vele sporters gebruikt om spierherstel te bevorderen. Door een sneller spierherstel kunnen sporters ook weer sneller trainen. Houd zeker rekening bij welke leverancier je jouw proteïne haalt. Er zijn producenten die het niet zo nauw nemen met regels of gezonde ingrediënten, maar de shake alleen maar zo lekker mogelijk te maken.

Tot slot

Eiwitten zijn essentiële voedingsstoffen voor het lichaam die vanuit voeding het lichaam binnen moeten komen. Eiwitten zijn lange ketens van aminozuren en zijn de bouwstenen van ons lichaam. De functies van eiwitten zijn zeer uitlopend, opbouw en afbouw van cellen en weefsel, opnemen van voedingsstoffen uit voedsel en ga zo maar door. Als krachtsporter heb je vaak een hogere dosering eiwitten nodig dan een gemiddelde (niet) sporter. Om dit aan te vullen is een eiwitshake zeer raadzaam.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

vier × 3 =