wat-is-zuivel
Written by Muscle Concepts

Wat is zuivel?

Wat is Zuivel?
Zuivel is de naam voor de uit rauwe melk bereide producten. Deze melk komt tot stand door de uitgescheiden melkklieren van zoogdieren. De melk die voor zuivel gebruikt wordt is met name afkomstig van koeien, schapen, paarden, kamelen, waterbuffels en jaks. Zuivel is over het algemeen gezond. Het is namelijk een belangrijke leverancier van eiwitten,vitamine B2 en B12 en calcium. Tevens wordt de kans op darmkanker met 15% verkleint door je dagelijkse portie zuivel [1]. In deze blog lees je meer over zuivel voor sporters, of zuivel gezond of ongezond is en welke zuivelproducten er zijn.

Zuivel voor sporters

Zuivelproducten leveren een hoge hoeveelheid eiwitten, wat sporters goed kunnen gebruiken. Melkeiwitten bevatten alle essentiële aminozuren (leucine, isoleucine en valine). Spiereiwitsynthese wordt het best bevordert door eiwitten die alle essentiële aminozuren bevatten. Tevens zitten er vele vitamines en mineralen (micronutriënten) in zuivel. Mineralen zoals magnesium en calcium zijn weer goed voor de werking van onze spieren. Het Voedingscentrum adviseert dagelijks melk en zuivelproducten te consumeren voor een gezond voedingspatroon.

Melk en melkproducten hebben een hoge hoeveelheid eiwitten. Ze bevatten voornamelijk caseine eiwitten. Caseïne eiwit verschilt qua opname in vergelijking met wei-eiwit. Caseïne eiwit wordt langzamer verteerd en opgenomen uit voeding dan wei-eiwit. Dit komt doordat wei-eiwit uit een korte keten van aminozuren bestaat. Wei-eiwit wordt ook als eiwitshake sneller opgenomen dan caseïne eiwitten. Echter kan het nemen van caseïne eiwit voordelen hebben om in te nemen voor het slapen gaan. Hierdoor beschikt je lichaam voor een langere tijd over eiwitten.

Is zuivel gezond?

Sporten, nachtrust en een gevarieerd dieet zijn de basis om gezond en fit te blijven. Zuivel staat in Nederland in de schijf van vijf en er wordt aangeraden om dagelijks ongeveer 1 á 2 porties (300 – 400 ml) zuivel te consumeren. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat zuivel verschillende gezondheidsvoordelen heeft. Enkele gezondheidsvoordelen zijn:

  • Verlaagt risico op darmkanker
  • Zuivel bevat vitamines en mineralen
  • Lagere bloeddruk
  • Gewichtsbeheersing

Echter zijn er ook personen en instanties die hun twijfels hebben bij de gezondheidsvoordelen van zuivel. Er wordt gedacht dat koeien groeihormonen, antibiotica en medicijnen toegediend krijgen. Dit zou wel kunnen in andere delen van de wereld, maar in Europa is het gebruik van groeihormonen (ook wel bekend als RGBH) bij koeien verboden [2]. Dit geldt ook voor koeienmelk dat geïmporteerd wordt uit een ander land. Het kan voorkomen dat koeien medicijnen of antibiotica nodig hebben. Deze koeien worden dan een periode apart gemolken totdat hun melk geen resten van antibiotica meer bevat.
De stoffen en voedingswaarden die in melk zitten zijn onmisbaar, maar het voedingsmiddel melk is niet onmisbaar. Er zijn namelijk mensen die bijvoorbeeld lactose intolerant zijn. Dit betekent dat je lichaam de melksuiker lactose niet goed kan verteren, omdat de darmwand te weinig van het enzym lactase kan aanmaken. Ook kunnen mensen last hebben van koemelkallergie. Dit houdt in dat je een allergische reactie krijgt op het melkeiwit caseïne. Is zuivel goed voor de botten? Dit antwoord is ja, want zuivel bevat calcium. Echter is alleen calcium niet voldoende voor sterke botten. Ook mineralen zoals magnesium, silicium en borium zijn hiervoor belangrijk.

is-zuivel-gezond

Waar zit zuivel in?

Zoals gezegd is zuivel een verzamelnaam voor een producten afkomstig van melk. Enkele voorbeelden van zuivelproducten zijn:

  • Melk; er zijn drie soorten melk te onderscheiden afhankelijk van het vetpercentage, namelijk magere, halfvolle en volle melk. Melk en yoghurt mogen pas mager genoemd worden als het vetpercentage onder de 0,5 gram per 100 gram zit.
  • Yoghurt; wordt gemaakt van melkzuurbacteriën die voor een gedeelte de lactose omzetten in melkzuur. Yoghurt is te koop in verschillende vetgehaltes, welke bepaald zijn door het Warenwetbesluit Zuivel.
  • Kwark; is gemaakt van magere melk. Kwark wordt veel gegeten door sporters omdat het veel eiwitten bevat.
  • Kaas; wordt gemaakt door het vocht van melk te scheiden van de vaste stoffen. De eiwitten, vetten, vitamines en mineralen blijven over. Kaas bevat uiteindelijk ongeveer 60% vaste stoffen en 40% vocht. Het vetgehalte in kaas wordt uitgedrukt in een percentage van alleen de vaste stoffen. 48+ kaas betekent dus niet 48% vet, maar 48% vet van de vaste stoffen in kaas.
  • Boter; is de gekamde room van melk. Een product mag alleen boter worden genoemd als het ten minste 80% melkvet bevat.

Conclusie

Zuivelproducten kunnen een bijdrage leveren aan een gezond en gevarieerd dieet.
Al is dit wel afhankelijk van de persoon. Het zou namelijk kunnen zijn dat je lactose intolerant bent, maar het niet door hebt. Om te testen of zuivel geen nadelige effecten op je heeft kun je het best een periode lang geen zuivelproducten meer consumeren. Daarna kun je het weer gaan consumeren en zelf ervaren wat voor invloed het op je heeft.
Het is wel aangeraden om te kiezen voor magere producten, omdat deze lager zijn in vet.
Je kunt deze zuivelproducten het best gebruiken als tussendoortje, of voor het slapen gaan.
De caseïne eiwitten die erin zitten kunnen je lichaam voorzien van de aminozuren die het nodig heeft om je spieren te herstellen tijdens je slaap.

Bronvermelding

[1] Gezondheidsraad (2015) Richtlijnen goede voeding 2015. publicatienr. 2015/24
[2] D. Brinkman (1999) The Regulation Of rBST: The European Case

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

4 + negen =

10% korting op onze supplementen

Bestel nu onze premium supplementen met
kortingscode "blog"
Bekijk webshop