wat-is-bulken
Written by Muscle Concepts

Wat is bulken & waarom bulken?

Als je de afgelopen jaren bezig bent geweest met het bouwen van spiermassa dan is de kans groot dat je de termen ‘bulken of bulking’ tegen bent gekomen.
Bulken is het snel aankomen van gewicht in de vorm van spiermassa en een beetje vet. Dit komt door het verhogen van je calorische inname boven je dagelijkse caloriebehoefte.
Er is ook een grote kans dat een groot deel van jullie al een een bulk heeft gedaan. Voor anderen zal het wellicht de eerste keer zijn dat ze het gaan doen.
Een hoop factoren zullen meespelen in hoe succesvol je bulk (eventueel) is geweest en zal worden in de toekomst. Het belangrijkste is natuurlijk om spiermassa op te bouwen, maar dit gaat ook gepaard met wat vet. Om beter te begrijpen of bulken echt nodig is, moeten we eerst begrijpen wat het is en waarom sporters bulken.

Wat is bulken?

Bulken is meestal een periode waarin sporters meer gaan eten om in gewicht aan te komen. Dit doen zij door elke dag een calorische surplus te creëren. Door een surplus te hebben zal je lichaam groeien. Door intensief en zwaar te trainen kun je met een bulk sneller spiermassa aanmaken. Het nadeel is alleen dat je ook vet aankomt. Bij een typische bulk is 10-20% boven je dagelijkse caloriebehoefte Er zijn twee benaderingen van bulken namelijk: De dirty bulk en de clean bulk. Beide varianten hebben een andere aanpak van bulken en kunnen tot andere resultaten leiden.

Dirty bulk

De dirty bulk is niet zo vies als de naam beweert. Het is namelijk een manier voor vele sporters om te eten wat ze graag willen. Bij een dirty bulk is het doel om zoveel mogelijk te eten zonder enige echte voedingsrichtlijnen. Er is geen verschil tussen slecht en goed. Calorieën zijn calorieën is dit geval. Maar laten we eerlijk zijn, we willen toch allemaal spiermassa aankomen en onze lichamen zo gezond mogelijk houden? Dirty bulking brengt namelijk een aantal gevaren met zich mee. Dit komt omdat er vaak junkfood wordt gegeten omdat deze makkelijk verkrijgbaar zijn en enorme hoeveelheden calorieën hebben. De reden waarom junkfood zo heet, is omdat het letterlijk rommel is wat je in je lichaam stopt.
Meestal bevat voeding tijdens een dirty bulk veel simpele koolhydraten en weinig vezels. Zodoende worden je bloedsuikerspiegel en insuline niveau ontregelt.
Je lichaam zal minder gevoelig zijn voor insuline en je begint op het spoor naar een leven met diabetes. De ongezonde voeding wat dirty bulking met zich meebrengt heeft vaak ook verzadigde en transvetten. Deze vetten worden bij een overschot opgeslagen in je lichaam. Ze kunnen ook voor gewrichtsslijtage zorgen. In het ergste geval kan je in de toekomst verstopte slagaderen, hartaanvallen en andere lichamelijke klachten krijgen.

Dirty bulken brengt ook een aantal andere nadelen met zich mee:

  • Er wordt niet (genoeg) op micronutriënten gelet
  • Tekort aan essentiële vetzuren
  • Nauwelijks/geen cardio tijdens dirty bulken
  • Negatieve psyche/gedrag/zelfbeeld

dirty-bulk

Clean bulk

De clean bulk is een methode waarbij er gebulkt wordt, maar ook gelet wordt op andere factoren. Tijdens een clean bulk let je bijvoorbeeld beter op wat je eet. Er wordt gezondere voeding geconsumeerd om calorieën binnen te krijgen voor spieropbouw. Gezondere voeding bevat doorgaans minder suiker, minder verzadigde vetten en transvetten. Hierdoor zal het iets lastiger worden om aan calorieën te komen. Clean bulken is een stuk gezonder dan dirty bulken. Je slaat namelijk minder vet op tijdens het bulken en je eet gezonder dus zal je lichaam gezonder zijn. Om goed te kunnen presteren is een gezond lichaam erg belangrijk.

Tot slot

Het doel voor jou kan zijn om spiermassa, kracht of gewoon gewicht aan te komen.
Bulken kan een goede manier zijn om je doelen te bereiken.
Hoe je dit doet hangt geheel af van jezelf en wat je ervoor over hebt.
Een dirty bulk is ongezonder, maar zorgt voor snellere gewichtstoename. Daarentegen is een clean bulk gezonder en kan je geleidelijk de resultaten geven die je zoekt.
Elk lichaam reageert anders op een bulk. Sommige personen slaan minder vet op en anderen wat meer tijdens een bulk. Wij raden je aan om een clean bulk te doen. Houd je lichaam gezond want dat is het belangrijkste.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

17 + zeventien =