supplementen-werken-niet
Written by Muscle Concepts

Waarom werken mijn sportsupplementen niet?!

Voordat wij u duidelijkheid verschaffen waarom sportsupplementen niet het gewenste resultaat bereiken maken wij u eerst duidelijk wat in onze optiek onder sportsupplementen wordt verstaan. De daadwerkelijke definitie van supplementen (letterlijk “toevoeging of aanvulling”) in de context van sport is de toevoeging van extra eiwitten, vitamine, mineralen etc. op het normale voedingspatroon. Hierbij gaat het vaak over geconcentreerde voedingsstoffen die dienen als een aanvulling op het reguliere eetpatroon. Onder sportvoeding wordt door ons namelijk verstaan: alle supplementen en voeding die een bijdrage kunnen leveren aan de gezondheid en sportprestaties. In onze ogen is het namelijk zo dat wanneer er gezond geleefd wordt de sportprestaties vanzelf zullen verbeteren.

In dit artikel zal in het kort worden toegelicht welke werking bepaalde sportvoedingssupplementen zouden moeten hebben en waarom het kan zijn dat niet het gewenste effect wordt bereikt. Dit kan met diverse situaties te maken hebben zo kan het zo zijn dat je gewenste krachtniveau niet op peil is of dat je niet het gewenste energieniveau bereikt in de sportschool. In de volgende alinea’s komt de werking van de volgende sportvoedingssupplementen naar voren die vaak gebruikt worden door sporters. Dezelfde logica kun je in theorie toepassen bij andere sportsupplementen.

  • Whey-eiwitten
  • Creatine
  • Cafeïne

Whey-eiwitten

Vaak zie je dat eiwitshakes voor of na de training worden gebruikt door sporters die veel aan krachttraining doen.Dit doen zij omdat dit type sporters vaak een verhoogde eiwitbehoefte heeft als gevolg van de krachttraining, op deze manier kunnen zij zichzelf voorzien van hun dagelijkse eiwitbehoefte.

Whey-eiwit is één van de twee bestanddelen waar melk uit bestaat, de andere substantie bestaat uit caseïne-eiwit. De whey preparaat is de vloeistof na bereiding van kaas die overblijft. Het voordeel van gebruik van whey-eiwitten is dat het een hoge biologische waarde kent en dat de substantie snel wordt opgenomen in het lichaam. Bij consumptie van Whey protein eiwitshakes krijgt het lichaam een boost van eiwitten. Deze eiwitten kunnen zichzelf dan omzetten tot aminozuren wat de bouwblokken zijn van onze spieren. Echter is het zo wanneer je eiwitconsumptie gedurende de dag minimaal is dan kun je niet verwachten dat je ineens gaat groeien bij gebruik van een eiwitshake.

Waar moet ik op letten

Wanneer je als doel hebt om aan te komen in spiermassa dan is het belangrijk om je eiwitinname en totale dagelijkse calorische inname verhoogt. De basis hiervan zal voornamelijk uit je dagelijkse voeding moeten halen. Hierbij kan het gebruik van eiwitshakes pas een bijdrage gaan leveren wanneer alle andere variabelen op elkaar zijn afgestemd. Houd hierbij in het achterhoofd dat voldoende slaap, voldoende zonlicht (Vitamine D), vermijden van stress en een goed trainingsschema ook belangrijk zijn voor jouw doelstellingen. Pas wanneer alles op elkaar is afgestemd zullen er echt goede resultaten behaald worden. De juiste balans vinden is uiteindelijk het belangrijkste om tot goede prestaties te komen.

Creatine

Een van de meest gebruikte supplementen door (kracht)sporters is creatine. Dit komt omdat je lichaam van nature al een kleine hoeveelheid creatine aanmaakt dat kan helpen om intensieve, kortdurende inspanningen te leveren. Omdat het lichaam uit zichzelf maar kleine hoeveelheden creatine aanmaakt vanuit voeding kan het gebruik van creatine sporters in staat stellen om voor een langere periode onder hoge intensiteit te trainen. De reden waarom het gebruik van creatine niet het gewenste resultaat bereikt kan zijn dat je lichaam vanuit zichzelf ook al creatine aanmaakt. Zo is het zo dat wanneer jij dagelijks een stuk biefstuk eet jij in principe voldoende creatine uit je voeding kunt halen waardoor je in dit geval weinig verschil zal merken wanneer jij extra creatine gebruikt. Je haalt immers al genoeg creatine (bouwstoffen) uit je voeding om optimaal te kunnen presteren. Daarnaast is er een mogelijkheid dat jij tot een kleine groep (zo’n 3-5%) behoort die de effecten van creatine niet voelen.

Tegenwoordig zijn er diverse soorten creatine op de markt verkrijgbaar. Hierbij wordt geclaimd dat het ene creatine soort zorgt voor een betere opname terwijl het andere soort weer zorgt dat de creatine beter verwerkt wordt. Uit diverse onderzoeken is echter gebleken dat Creatine Monohydraat leidt tot de beste prestaties onder krachtsporters.

Cafeïne

Bij de meeste onder ons is cafeïne bekend als de substantie die zich bevindt in koffie, thee en energiedrankjes. Echter, is dit ook te vinden in supplementvorm. Gebleken is dat cafeïne een positieve uitwerking heeft op ons centrale zenuwstelsel, hierdoor verbeterd onder andere de concentratie en wordt vermoeidheid onderdrukt. Cafeïne kan als een extra ondersteuning dienen voor wanneer sporters vermoeid zijn of wanneer zij extra alert willen zijn.

Het kan zo zijn dat wanneer jij dagelijks meerdere kopjes koffie drinkt, je lichaam gewend raakt aan de effecten die koffie heeft op jouw lichaam. Het gevolg hiervan is dat je steeds meer cafeïne moet innemen om tot hetzelfde effect te komen. Hierdoor kan het voorkomen dat het effect van cafeïne pillen minder is dan verwacht. Als oplossing hiervoor kun je de inname van cafeïne verhogen of een paar weken de inname van cafeïne beperken waardoor je lichaam weer op normaal punt komt.

Conclusie

Op de vraag waarom jouw sportsupplementen niet werken is geen eenduidig antwoord te geven. Wat altijd in het achterhoofd dient gehouden te worden is dat sportvoedingssupplementen niet dienen als vervanging van je voedingspatroon maar juist dienen als aanvulling dienen op het voedingspatroon. Wanneer je advies nodig denkt te hebben op je voedingspatroon of wanneer jij je lichamelijke prestaties wilt ondersteunen of wilt verbeteren aan de hand van supplementen voorzien wij je graag van advies. Zo kunnen wij een bijdrage leveren zodat jij efficiënt richting je doelen kunt werken.

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

veertien + 14 =