waar-is-visolie-goed-voor
Written by Muscle Concepts

Waar is visolie goed voor?

Een visolie supplement bevat de essentiële vetzuren EPA en DHA. Welke deel uitmaken van de omega 3 vetzuren groep. Welke gezondheidsvoordelen heeft visolie? Waar is visolie goed voor? In deze blog gaan wij dieper in op deze vragen. Tevens zullen wij extra informatie geven over waarom visolie supplementen goed zijn voor sporters.

Wat is visolie?

Visolie is een voedingssupplement bestaande uit de essentiële vetzuren EPA en DHA. EPA staat voor Eicosapentaeenzuur en is een meervoudig onverzadigd vetzuur. DHA staat voor Docosahexaeenzuur en is ook een meervoudig onverzadigd vetzuur. Deze twee omega 3 vetzuren zijn essentieel. Ze worden zo genoemd omdat ons lichaam deze stoffen niet zelf kan aanmaken, maar ze wel nodig heeft. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de essentiële aminozuren die ons lichaam nodig heeft maar niet zelf kan aanmaken. Omega 3 vetzuren (visolie) dienen we dus uit voeding en/of supplementen te halen. Om deze vetzuren binnen te krijgen adviseren wij om vis te eten. Met name vette vis zoals zalm, sardines, haring en makreel zijn rijk aan de omega 3 vetzuren EPA en DHA. Het plantaardige omega 3 vetzuur ALA (alfa linoleenzuur) zit in voeding zoals bladgroenten, wild vlees, walnoten en lijnzaad. Ons lichaam zal in staat moeten zijn om ALA om te zetten in EPA en DHA, maar door verschillende factoren gebeurt dit niet of nauwelijks waardoor je eigenlijk niet zonder EPA en DHA kunt. Voor vegetariërs is dit een belangrijk puntje, omdat zij het grootste risico hebben op een tekort aan deze omega 3 visolie vetzuren.
De beste verhouding omega 3 en omega 6 vetzuren is 1:1. Je zult dus dagelijks van beide evenveel moeten binnenkrijgen. Het meervoudig onverzadigde vetzuur omega 6 komt in ons Westerse dieet veel meer voor dan omega 3. Hierdoor is er meestal sprake van een scheve verhouding omega vetzuren [1]. De consequenties hiervan worden nog volop onderzocht. Om deze reden is het meestal nodig om omega 3 te supplementeren in plaats van omega 6.
Een tekort aan omega 3 vetzuren kan zorgen voor een verhoogd risico op kanker, hart- en vaatziekten en alzheimer [2].

Voordelen van visolie

Visolie heeft vele gezondheidsvoordelen voor zowel sporters als niet-sporters. De belangrijkste voordelen van visolie zijn:

  • Verhoogd concentratieniveau. EPA stimuleert de bloedtoevoer naar de hersenen.
  • Ondersteunt soepele gewrichten.
  • Vermindert de vetopslag. Visolie ondersteunt het proces dat insuline wordt geabsorbeerd in onze cellen.
  • Het verbetert spierherstel door de vermindering van ontstekingen in de spieren.
  • Draagt bij aan gezonde hart- en bloedvaten.

Beste visolie supplement

Visolie brengt dus veel voordelen voor onze gezondheid met zich mee, maar voordat je hiervan kunt profiteren is het wel zaak dat je voldoende visolie binnenkrijgt en in de juiste verhoudingen. Vette vis is het product dat het rijkst is aan de gezonde omega 3 vetzuren EPA en DHA. Dit zou je eigenlijk bijna iedere dag moeten eten, wil je voldoende omega 3 vetzuren binnenkrijgen. Dit is bijna niet te doen, kost veel geld en vette vis bevat daarnaast ook veel calorieën. Ook dit laatste is niet altijd ideaal. Hetgeen wat de uitkomst biedt is hierbij een visolie supplement! Visolie supplementen verschillen echter wel in kwaliteit en de mate van opneembaarheid. Het beste visolie supplement beschikt over een natuurlijk structuur (natuurlijke triglyceriden) of een natuurlijke structuur met verhoogde concentratie EPA en DHA (herveresterde trglyceriden). In deze soorten visolie is de structuur hetzelfde als in de vis zelf en wordt dit ook goed door ons lichaam opgenomen.
Visolie kun je vinden als vloeibaar product, of in capsules. vloeibare visolie is de meeste schone variant, omdat hier geen capsule omheen zit die eerst door het lichaam moet worden afgebroken. Daarom raden wij deze aan als beste koop!

omega-3-visolie-voor-sporters

Visolie voor sporters

Bovenstaande gezondheidsvoordelen helpen de fanatieke sporters onder ons de sportprestaties te verbeteren. Zo draagt EPA bij aan een goede bloedtoevoer naar onze hersenen, wat van belang is voor de concentratie tijdens trainingen en/of wedstrijden. EPA draagt niet alleen bij aan de concentratie, maar ook aan soepele gewrichten [3]. De celmembranen in ons lichaam worden door omega 3 visolie ontvankelijker voor insuline, wat leidt tot een vermindering van vetopslag.

Verder ben jij als fanatieke sporter vast bekend met het pijnlijke gevoel in je spieren na een intensieve training? Dit komt door de ontstekingen die ontstaan in de spiercellen tijdens het trainen. Visolie vermindert deze ontstekingen in de spiercellen wat het spierherstel bevordert. Tevens blijkt uit het Britse onderzoek “International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism” dat omega 3 vetzuren het uithoudingsvermogen van voetballers verhoogt [4]. Er is, volgens de onderzoekers van dit onderzoek, verder bewijs van grotere studies nodig om de vaststelling van de toename van de anaerobe uithoudingscapaciteit door omega 3 te bevestigen. Kortom, visolie is een uitstekend en soms helaas een ondergewaardeerd supplement voor sporters.

Conclusie

Concluderend kan er dus gezegd worden dat een visolie supplement vele voordelen heeft voor sporters en niet-sporters. Dit komt door de gezondheidsvoordelen van visolie zoals hierboven beschreven.

Bronvermelding

[1] The American Society for Clinical Nutrition, Omega-3 study, 2016
[2] Horrobin, DF. Reviews in Pure and Applied Pharmacological Sciences, vol 4, 1983, pp. 339-383
[3] Mary G. Enig, PhD. Feiten Over Vetten, 2003
[4] International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, Universiteit Stirling, Schotland

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

tien + vijf =