voordelen van rekken
Written by Muscle Concepts

5 voordelen van rekken voor, tijdens en na de training

Soms wil men het rekken voor de training het liefst overslaan vanwege tijdgebrek of omdat ‘het toch niet de moeite waard is’. Het liefst besteed je die extra minuten natuurlijk aan je training. Maar is het ook verstandig om het strekken over te slaan? Nee, niet bepaald. Wij adviseren jou dan ook om voor, tijdens en na de training te rekken, omdat dit belangrijke voordelen heeft. Lees deze blog om erachter te komen wat de voordelen van rekken zijn!

Wat gebeurt er tijdens het rekken?

Bij het strekken komt er een bepaalde druk op je spieren te staan. Deze druk voelen is goed, maar het is niet de bedoeling dat het overgaat in pijn. Rekken kan je in principe over de hele dag doen. Velen doen het echter in de ochtend of voor een training, om de spieren losser te krijgen als je last hebt van vastzittende spieren. Heel belangrijk hierbij is wel dat je nooit koude spieren rekt! Dan kun je ze namelijk in het ergste geval scheuren. Zorg er altijd voor dat je eerst je spieren opwarmt middels een warming up. Wat zijn de voordelen van rekken?

Rek nooit je koude spieren! Warm ze altijd eerst even op middels een warming up

1. Een voordeel van rekken en strekken is dat het de flexibiliteit verbetert

Door regelmatig te rekken verbetert je flexibiliteit doordat je soepeler bewegingen kunt maken en vergroot je range of motion (bewegingsbereik). Flexibeler zijn merk je doordat je soepelere en lossere spieren krijgt en je hierdoor vloeiender kunt bewegingen.

2. Verbeteren van de houding met rekken

Strakke en stramme spieren zorgen ervoor dat je minder ‘flexibel’ beweegt. Door het verlengen van de strakke spieren in je lichaam kun je je houding verbeteren. Het rekken van je schouders, borst en rug is goed voor een rechte wervelkolom en minder pijn. Wist je trouwens dat een betere houding je ook meer zelfvertrouwen kan geven?

3. Een betere bloedcirculatie door regelmatig te strekken

Doordat je bloedtoevoer vergroot zal je bloedcirculatie verbeteren, omdat er meer zuurstof en voedingsstoffen naar je spieren getransporteerd wordt. Een betere bloedcirculatie is onder andere goed voor de celgroei, herstel en de organen.

4. Belangrijk voordeel van rekken: Het verbetert je uithoudingsvermogen!

Zoals je hebt kunnen lezen, zorgt het strekken voor lossere spieren. Je voelt je wat losser en flexibeler. Daarnaast helpt het rekken met het voorkomen van vermoeide spieren. Veel mensen stoppen niet met trainen tot ze vermoeid raken, om er het maximale uit te halen. Rekken helpt het uithoudingsvermogen te vergroten, zodat je langer kunt trainen. Hoe mooi is dat! Dit komt doordat rekken ervoor zorgt dat zuurstof op een meer efficiënte manier door je bloed stroomt. Hierdoor verbetert je uithoudingsvermogen en kun je dus langer doorgaan met een training.

5. Strekken kan helpen bij het verminderen van stress

Wanneer je gestrest bent, kan het helpen om yoga te doen. Door je spieren te ontspannen kun je je beter en rustiger gaan voelen. Dit helpt ook doordat je bij stress pijn of kramp in je spieren kunt gaan voelen, wat vermindert kan worden door het rekken.

Kun je blessures vermijden met rekken voor de training?

De meningen zijn hierover sterk verdeeld. Uit wetenschappelijke onderzoeken is er niet echt bevestiging dat rekken en strekken helpt tegen blessures. Wel zijn er verhalen bekend van individuen die zeggen dat het bij hen geholpen heeft. Het blijkt wel dat rekken in combinatie met een warming up effectief kan zijn voor het bestrijden van blessures. Daarnaast kan rekken ook nooit kwaad, zolang je rekt als je spieren opgewarmd zijn.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

2 thoughts on “5 voordelen van rekken voor, tijdens en na de training

  1. Ik had geen idee dat rekken uithoudingsvermogen kan verbeteren! Ik heb altijd 2 keer per dag willen trainen, maar ik heb er geen tijd voor. Volgende maand ga ik op vakantie, en ik wil meer fitness doen. Bedankt voor de informatie! Ik zal ervoor zorgen dat ik voor de training rek.

  2. Bedankt voor deze info, ik ben zoekende naar vagen over het wanneer wel en wanneer niet rekken. Dit artikel helpt mij verder. Ik loop veel hard en kan echt genieten van rekken. Het helpt mij ontspannen! Bedankt

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

een × vijf =