sportdieet
Written by Muscle Concepts

Voor wie is het sportdieet geschikt?

Een gezond voedingspatroon is voor sporters erg belangrijk wanneer zij op de top van hun kunnen willen presteren. Hier kan een goed uitgebalanceerd dieet met de juiste verhoudingen tussen vetten, eiwitten en koolhydraten de juiste ondersteuning bij bieden. Dit om zo aan de broodnodige energie en uithoudingsvermogen te komen die sporters nodig hebben. Het sportdieet is ontwikkeld door sporters speciaal voor andere sporters, zodat ook zij tot optimale prestaties kunnen komen.

Past het sportdieet bij jou?

In onze ogen is een sportdieet vooral geschikt voor mensen die een erg actieve levensstijl aanhouden (actieve sporters, atleten). Met het sportdieet afvallen is minder geschikt. Het sportdieet gaat uit van een gezond voedingspatroon, wat in onze ogen ook erg belangrijk is voor mensen die willen afvallen, maar hierbij wordt er bij een sportdieet gemiddeld meer calorieën tot je genomen dan voor een normaal persoon verantwoord is. Er zijn diverse aanknopingspunten die gebruikt kunnen worden uit het sportdieet, zo gaat het uit van een gezond en gevarieerd voedingspatroon (iets waar wij ook in geloven), is het erop gericht om voldoende voedingsstoffen binnen te halen, en het helpt bij sportprestaties. Een nadeel van het dieet is een relatief hoog gehalte aan koolhydraten, deze koolhydraten zijn belangrijk voor wanneer je veel sport maar wanneer je een normale levensstijl aanhoudt ontstaat er al gauw een overschot aan koolhydraten ontstaat die het lichaam niet kwijt kan. Dit is dan ook een van de redenen dat met een sportdieet afvallen vaak niet aangeraden wordt. Moeite met afvallen? Bekijk dan onze blog over wat je moet doen als afvallen niet lukt.

In onze ogen draait het allemaal om het vinden van de juiste balans tussen een goed en gezond voedingspatroon en voldoende beweging. Het is immers zo dat je niet meer moet eten dan je verbruikt, anders wordt het teveel omgezet in vetten en dus opgeslagen als vet.

Wat is het sportdieet?

Het sportdieet is een voedingspatroon die sporters volgen om een zo goed mogelijk resultaat te behalen. We richten ons met het sportdieet meer op actieve sporters/atleten en minder op mensen die willen afvallen door middel van een dieet. Dit betekent dat het sportdieet rijk is aan koolhydraten (voor energie), eiwitten (voor je spieren) en essentiële vetten (energie en gezondheid). Zoals je ziet, consumeer je dus redelijk veel calorieën tijdens een sportdieet, aangezien je voldoende calorieën nodig hebt om als actieve sporter of atleet optimaal te functioneren en goed resultaat te behalen.

Het is overigens ook mogelijk om een vegetarisch sportdieet te volgen. De focus zal nog steeds hetzelfde zijn (gezonde voeding en goed sporten), maar je zult met een vegetarisch sportdieet natuurlijk je eiwitten, koolhydraten en vetten uit vegetarische voeding moeten halen. Meer hierover weten kun je lezen op onze blog over een plantaardig dieet voor sporters.

De focus is gezonde voeding

Gezonde voeding is het speerpunt van het sportdieet. Zo is het erg belangrijk om een adequate inname en verscheidenheid van gezonde voeding in het dieet op te nemen zodat de glycogeenvoorraden beter opgenomen en gebruikt kunnen worden, waardoor de prestaties verbeteren.

Waar moet ik op letten bij gezonde voeding?

Er zijn een aantal belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden wanneer je het sportdieet volgt:

  • De koolhydraatinname is essentieel
  • Stem je calorie inname af op je lichaam
  • Houd je vochtpeil in balans
  • Mineralen
  • Eiwitten
  • Essentiële vetten

De koolhydraatinname is essentieel

Voor sporters zijn koolhydraten een van de belangrijkste bronnen om energie uit te putten. Wij raden aan om de (juiste) koolhydraten op regelmatige tijdstippen tot je te nemen, zodat je lichaam genoeg brandstof heeft om onder hoge intensiteit te trainen.

Stem je calorie inname af op je lichaam

Een normaal gezond persoon heeft tussen de 1800 en 2000 Kcal per dag nodig. Voor een actieve sporter ligt het aantal Kcal een stuk hoger, afhankelijk van je leeftijd, gewicht en belasting kan het aantal Kcal variëren tussen de 2200 tot 3400 Kcal per dag.

Houd je vochtpeil in balans

Het is voor actieve sporters enorm belangrijk om genoeg water te drinken. Een optimale vochtinname zorgt ervoor dat uitdroging wordt voorkomen en de elektrolytenbalans in het lichaam wordt behouden.

Mineralen

Zware trainingen hebben invloed op de hoeveelheid essentiële mineralen er zich in het lichaam bevinden (zink, calcium, selenium en ijzer. Probeer de voorraad van essentiële voorraad op peil te houden en aan te vullen waar nodig.

Eiwitten

Om je spieren op te kunnen bouwen zijn eiwitten essentieel, daarnaast kunnen eiwitten een bijdrage leveren aan de instandhouding van spiermassa en bijdragen aan de groei van cellen.

Essentiële vetten

Voor actieve sporters is het belangrijk om genoeg essentiële vetten in het lichaam te hebben, en te behouden. Deze essentiële vetten dienen namelijk als brandstof voor de toegenomen vraag van energie. Wij raden aan om de inname van verzadigde- en transvetzuren te beperken en vooral omega-3 vetzuren tot je te nemen via voeding en aanvullende bronnen.

Variatie

Wij kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar variatie brengen in je eetpatroon is essentieel. Zorg voor een brede variatie van voedselgroepen in je voedingspatroon, wij raden aan om vooral groenten, fruit, zuivel, noten, en volkoren granen aan je gezonde voeding toe te voegen.

Welke ongezonde producten moet ik vermijden

Om de basis van gezonde voeding in het sportdieet in stand te houden kunnen de volgende producten beter vermeden worden:

  • Transvetzuren
  • Bewerkte voedingsmiddelen
  • Frisdrank
  • Fastfood

Transvetzuren

Gebakken en gefrituurde voeding die rijk zijn aan transvetzuren hebben als bijkomend nadeel dat ze de hoeveelheid LDL-cholesterol in ons bloed verhogen. Het bijkomende gevolg hiervan kan zijn dat onze bloedvaten in ons lichaam vernauwen, waardoor ons lichaam minder goed in staat is om de energie en zuurstof te circuleren tijdens het sporten en laat dit nou van cruciaal belang zijn voor het tegengaan van spiervermoeidheid en het behoud van de prestaties.

Bewerkte voedingsmiddelen

Deze bewerkte voedingsmiddelen zijn tijdens het productieproces bewerkt zodat ze op deze manier goedkoper geproduceerd konden worden. In de meeste gevallen betekent dit dat het gezonde bestanddeel van voedsel wordt verwijderd, zoals de korrel van vele graansoorten wanneer deze worden verwerkt.

Frisdrank

Ten eerste bevat frisdrank melkzuren, deze melkzuren stapelen zich op in de spieren wat weer een bijdrage levert aan spierpijn na de training. Ten tweede kunnen frisdranken er voor zorgen dat het lichaam zichzelf uitdroogt, dit heeft ermee te maken dat de suikers van frisdranken het lichaam voorzien van simpele energie die snel opraakt.

Fastfood

Fastfood is over het algemeen gemaakt van ingrediënten die van lage kwaliteit zijn en over het algemeen beschikt over weinig voedingsstoffen. Vaak bevat fastfood grote hoeveelheden natrium, vet en LDL-cholesterol vetten. Daarnaast zit het vol met ongezonde calorieën die niet goed omgezet kunnen worden in energie.

Waarom kiezen voor het sportdieet?

Voor actieve sporters en atleten kan het sportdieet veel toegevoegde waarde hebben. Het focust namelijk op een gezonde manier van leven, waarin gezonde voeding gecombineerd wordt met goed sporten. Dit is van groot belang om als sporter een zo effectief mogelijk resultaat te behalen. Wanneer jij als sporter dus niet zeker weet wat je moet eten, zouden de regels van het sportdieet jou goed kunnen helpen.

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

9 − acht =

10% korting op onze supplementen

Bestel nu onze premium supplementen met
kortingscode "blog"
Bekijk webshop