voedingssupplementen-zwangerschap
Written by Muscle Concepts

Voedingssupplementen & zwangerschap

Belangrijk om te beginnen: Voeding & zwangerschap

Voeding is tijdens je zwangerschap misschien nog wel belangrijker dan anders, naast jezelf ben je natuurlijk ook verantwoordelijke voor het kleine leven binnenin. Het is dus nog belangrijker om te zorgen dat je essentiële voedingsstoffen in voldoende mate binnenkrijgt. Supplementen kunnen je daarbij helpen. Een tekort kan nadelige gevolgen hebben voor jou en je kindje. Daarnaast kunnen bepaalde voedingsstoffen helpen tegen bepaalde ongemakken die zwangerschap met zich mee kan brengen.

Suppletie & zwangerschap

Zoals gezegd is het tijdens de zwangerschap heel erg belangrijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Probeer dit zoveel mogelijk door je normale voedingspatroon binnen te krijgen. Het lichaam reageert nog altijd het beste wanneer het een gevarieerd en gebalanceerd voedingspatroon voorgeschoteld krijgt, zie supplementen tijdens de zwangerschap dan ook als een aanvulling en zeker geen vervanging van gevarieerde voeding. Dit neemt niet weg dat er een aantal supplementen zijn die kunnen ondersteunen tijdens de zwangerschap:

Eiwitten & Zwangerschap

Eiwitsupplementen zijn tijdens de zwangerschap veilig te gebruiken na het sporten. Toch kunnen we niet vaak genoeg zeggen dat deze gebruikt moeten worden als een aanvulling en niet als vervanging van dagelijkse voeding. Zeker tijdens de zwangerschap is het van belang dat je naast een eventuele eiwitshake ruim voldoende eiwitten binnen krijgt vanuit het dagelijkse voedingspatroon.

Omega 3 & zwangerschap

Omega 3 en 6 spelen een belangrijke rol in de hormoonhuishouding. In deze hoedanigheid kan het zwangerschapsvergiftiging, postnatale depressie en stemmingswisselingen voorkomen. Daarnaast ondersteund omega 3 de ontwikkeling van de hersenen en ogen bij het ongeboren kind. Vooral in de laatste 3 maanden van de zwangerschap, wanneer de hersenen het meeste in ontwikkeling zijn, is het belangrijk om voldoende omega 3 binnen te krijgen.

Magnesium & zwangerschap

Magnesium is een belangrijk mineraal in ons dagelijkse voedingspatroon. Het wordt tijdens de zwangerschap echter nog belangrijker. Het kan namelijk een aantal ongemakken die tijdens de zwangerschap optreden helpen voorkomen of tegengaan. Daarnaast neemt de behoefte aan magnesium tijdens de zwangerschap met 25 tot 30% toe. Dit betekent dat er snel een tekort ontstaat wanneer je er niet voldoende van binnenkrijgt voor je zwangerschap. Zoals gezegd helpt magnesium ongemakken en risico’s tijdens zwangerschap tegen te gaan. Zo helpt magnesium tegen spierkrampen en helpt het zwangerschapsvergiftiging tegen te gaan.

Chlorella & zwangerschap

Een laatste supplement wat de zwangerschap dragelijker kan maken is chlorella. Chlorella is een alg met een sterk reinigende werking in ons lichaam. Daarnaast geeft chlorella door de grote hoeveelheid voedingsstoffen die het bevat een energieboost. Merkt je dat jij tijdens je zwangerschap eerder vermoeid raakt? Dan zou chlorella het proberen waard kunnen zijn. Doe dit echter altijd in overleg met een deskundige! Zeker als je niet gewend bent om chlorella te gebruiken.

Sportsupplementen en Zwangerschap

Naar het gebruik van sportsupplementen tijdens de zwangerschap wordt nog volop onderzoek gedaan. Van bepaalde supplementen is duidelijk dat deze veilig te gebruiken zijn tijdens de zwangerschap of dat ze zelfs kunnen bijdragen aan een optimaal voedingspatroon. Naar het gebruik van andere is nog weinig tot geen onderzoek gedaan en ons advies in dat geval is om deze supplementen tijdens de zwangerschap niet te gebruiken. Wil je tijdens je zwangerschap toch doorgaan met het gebruik van een bepaald supplement waarvan niet direct duidelijk is of het kwaad kan? Raadpleeg dan een arts of specialist en stop met het gebruik tot je een sluitend advies van deze persoon hebt ontvangen.

Ons advies:
Supplement/Stof/ProductAdvies
EiwittenVeilig te gebruiken
BCAA Bodyguard [1]Pauzeren, door gebrek aan onderzoek
Total Recovery
Pauzeren, door gebrek aan onderzoek
Nature ComplexVeilig te gebruiken
CaffeinePauzeren, max. 200 mg per dag.
Individuele aminozurenPauzeren, door gebrek aan onderzoek
EnzymenVeilig te gebruiken, maar raadpleeg eerst je arts gezien dosering en stadium
ProbioticaVeilig te gebruiken, maar raadpleeg eerst je arts gezien dosering en stadium
Omega 3Veilig te gebruiken
ChlorellaVeilig te gebruiken
MagnesiumVeilig te gebruiken en aanbevolen

Vitamines & zwangerschap

Naast de bovengenoemde voedingsstoffen is het ook van groot belang om voldoende vitamines binnen te krijgen tijdens je zwangerschap. Wil je hier meer over weten, bekijk dan het volgende blog:

Conclusie

Verschillende supplementen & zwangerschap gaan heel goed samen. Zoals beschreven kunnen supplementen zwangerschap zelfs wat dragelijker maken wanneer je met veel ongemakken te maken krijgt. Belangrijk is echter wel te onthouden dat een gezond voedingspatroon altijd het belangrijkste is. Twijfel je over het gebruik van supplementen tijdens je zwangerschap, neem dan altijd eerste contact op met een specialist.

Bronnen

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK235221/
2. ACOG. 2010. Moderate caffeine consumption during pregnancy. Committee Opinion No. 462. American College of Obstetricians and Gynecologists. 116(2 Pt 1):467. www.acog.org [Accessed July 2013]

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

16 − 9 =