voedingssupplementen ouderen
Written by Muscle Concepts

Voedingssupplementen voor ouderen

Naarmate we ouder worden ontstaan er over het algemeen steeds meer gezondheidsproblemen / kwalen. Dit is een bijkomend probleem van het ouder worden. Ook op het gebied van voeding vinden er problemen plaats. Het aantal benodigde calorieën neemt steeds meer af, doordat onze spijsvertering trager gaat werken en we over het algemeen minder gaan bewegen. Hierdoor is het extra belangrijk dat elke calorie die geconsumeerd wordt, vol zit met de juiste voedingsstoffen. Zelfs als je hier heel goed om denkt kan het zo zijn dat dit nog niet voldoende is. Het lichaam heeft namelijk steeds meer moeite met het opnemen van belangrijke voedingsstoffen. Hierin kunnen voedingssupplementen voor ouderen een belangrijke rol spelen. In dit blog lees je welke voedingssupplementen ouderen een hogere kwaliteit van leven kunnen bezorgen.

Wat zijn voedingssupplementen?

Het gaat hier om stoffen die kunnen worden ingenomen naast een gebalanceerd en evenwichtig dieet. Voedingssupplementen bevatten gezonde voedingsstoffen en zijn in verschillende vormen beschikbaar. Zo bestaan er tabletten, capsules, pillen, poeders en drankjes. Deze supplementen kunnen mineralen, vitaminen, eiwitten, aminozuren, visolie en nog vele andere stoffen bevatten. Het kan gaan om één stof per supplement of om een combinatie van verschillende voedingsstoffen. Hieronder zullen we een aantal supplementen behandelen die ouderen / senioren kunnen helpen.

Welke voedingssupplementen kunnen senioren / ouderen helpen met kwaaltjes?

Naarmate we ouder worden gaan de processen in ons lichaam steeds langzamer werken. Hierdoor zou het kunnen voorkomen dat we bepaalde voedingsstoffen niet meer zo goed opnemen, ons lichaam of bepaalde organen zwakker worden of dat we minder gevarieerd eten, omdat ook de eetlust kan verminderen.

Vitamine D

Vitamine D is te vinden in een handjevol voedingsmiddelen, maar heeft de zon als belangrijkste bron. Deze vitamine helpt het lichaam bij het opnemen van calcium en het handhaven van de botdichtheid. Bij ouderen wordt het gevaar van een tekort aan vitamine D ook gekoppeld aan een verhoogd risico op vallen. Mensen vallen sneller en breken hun botten vervolgens ook sneller. Veel senioren krijgen niet genoeg van deze vitamine binnen omdat ze minder vaak buiten komen en de huid ook minder goed in staat is om deze vitamine vanuit de zonnestralen te kunnen aanmaken. Ook is de huid minder efficiënt in het produceren van vitamine D uit zonlicht. Door de Gezondheidsraad wordt geadviseerd om boven de 50 jaar, iedere dag 10 mcg extra vitamine D te supplementeren en vanaf de leeftijd van 70 jaar 20 mcg extra vitamine D. Vitamine D helpt om de risico’s van vallen te verminderen, in verband met houdingsinstabiliteit en spierzwakte. Vallen is een risicofactor voor botbreuken bij mannen en vrouwen vanaf 60 jaar.

Vitamine B12

Vitamine B12 is belangrijk voor het creëren van rode bloedcellen, DNA en voor het behouden van een gezonde zenuwfunctie. Voor senioren boven de 70 wordt 2,8 microgram B12 per dag geadviseerd. Het is voor ouderen een uitdaging om deze hoeveelheid binnen te krijgen. Op deze leeftijd kan ons lichaam dit niet meer zo goed absorberen uit voedsel als jonge mensen dat wel kunnen doen. De voedingsmiddelen die het rijkst zijn aan B12 zijn onder andere vis, vlees, gevogelte en eieren.

Calcium

Calcium heeft verschillende functies in het lichaam, maar draagt vooral bij aan het behouden van sterke botten. Er wordt echter steeds minder calcium geconsumeerd als mensen ouder worden. Als er in het lichaam een gebrek aan vitamine D en / of magnesium ontstaat, heeft het lichaam ook steeds meer moeite met het opnemen van calcium. Dit is een probleem, voldoende calcium in het lichaam is namelijk zo essentieel dat er bij een langere periode van tekorten er botontkalking plaatsvindt. De grootste hoeveelheden calcium zijn te vinden in zuivelproducten zoals melk en yoghurt. Andere goede voedingsbronnen zijn broccoli en boerenkool. Door de Gezondheidsraad wordt geadviseerd om dagelijks 1,1 gram calcium binnen te krijgen vanaf 50 jaar en 1,2 gram vanaf 70 jaar. Dit kan prima uit voeding komen, in een glas melk (250 ml) zit bijvoorbeeld al 0,31 gram calcium. Als het niet lukt via voeding dan adviseren wij om dit aan te vullen door middel van een calcium supplement. Dit is nodig voor de instandhouding van normale botten.

Magnesium

Magnesium wordt snel vergeten als aanvulling op de voeding van ouderen. Toch is dit heel belangrijk, want zonder voldoende magnesium kan calcium en vitamine D haar werk niet goed doen. Zonder magnesium worden beide niet goed opgenomen door het lichaam. Daarnaast speelt magnesium een cruciale rol bij zo’n 300 activiteiten in het menselijk lichaam:

  • Zorgt voor het behoud van sterke botten.
  • Magnesium draagt bij aan een normale werking van de spieren, hierdoor kun je goed blijven bewegen zodat je bijvoorbeeld een val kunt opvangen.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
De absorptie van magnesium neemt af hoe ouder we worden, daarom ondervinden ouderen regelmatig een tekort. Magnesium is te vinden in veel onbewerkte voedingsmiddelen zoals verse groenten. De Gezondheidsraad adviseert voor vrouwen 250 tot 350 mg per dag en voor mannen 300 tot 350 mg per dag. Kom je hier niet aan middels voeding? Dan is magnesium ook een goed senioren supplement.

Omega-3

Deze onverzadigde vetten zijn vooral te vinden in vette vis. Ze hebben een groot aantal voordelen waaronder het feit dat omega 3 goed is voor onze hersenfunctie. Hierom wordt aanbevolen om minstens 2x per week vette vis zoals zalm, haring of makreel te eten. Echter halen een hoop mensen dit aantal niet. In dit geval kan het verstandig zijn om een Omega 3 supplement te gebruiken. Door de Gezondheidsraad wordt geadviseerd om dagelijks 2 (vrouwen) tot 3 gram (mannen) omega 3 vetzuren binnen te krijgen, waarvan 0,45 gram uit vis (visvetzuren).

Tot slot

Er zijn dus best nog wat supplementen waar je als oudere baat bij hebt, om je net wat fitter en gezonder te voelen. Deze voedingsstoffen uit dagelijkse voeding halen is uiteindelijk beter, maar wanneer je bang bent of als er al sprake is van een tekort is een supplement een goede oplossing. Raadpleeg hiervoor altijd wel even een arts en informeer naar het gebruik van supplementen in jouw situatie. Mogelijk spelen er meer zaken waardoor je een tekort hebt of je niet fit voelt. In principe zijn de dagelijkse hoeveelheden aanbevolen door de Gezondheidsraad veilig, maar deze moeten niet overschreden worden.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

10 + zes =