voedingsadvies-afvallen
Written by Mo Maghsoudi

Voedingsadvies afvallen & vet verliezen!

Voor velen van ons is het moeilijk om lichaamsgewicht te verliezen. We grijpen dan direct naar diëten, maaltijdvervangers en andere snelle (vaak ongezonde) manieren om gewicht te verliezen. Het resultaat? Nadat je je streefgewicht hebt behaalt, val je weer terug in je oude voedingspatroon en begin je weer van vorens af aan. Om je te helpen om gewicht te verliezen en niet terug te vallen geven we in dit artikel voedingsadvies over afvallen.

Voedingsadvies afvallen

Wij bieden al jaren voedingsadvies aan aan onze bezoekers door middel van voedingsschema’s, online coaching en ons blog. Enkele richtlijnen die wij gebruiken, welke gebleken zijn goed te werken om mee af te vallen, zijn:

Het beperken van je calorische inname

Om gewicht te verliezen, zul je je calorische inname moeten minderen. Een kleine mindering van bijvoorbeeld -300 kcal helpt al om lichaamsvet kwijt te raken. Hoe bereken je hoeveel calorieën je moet consumeren per dag? De makkelijkste manier is om een online calorie calculator te gebruiken. De volgende stap is om bij te berekenen hoeveel calorieën je binnenkrijgt met een behulp van een ‘foodtracker’. Een andere optie is om dit uit handen te geven en een persoonlijk voedingsschema te gebruiken. Dan wordt alles voor je berekend en heb je er geen omkijken naar. Dit voedingsadvies is één van de belangrijkste punten die je zult moeten hanteren.

Consumeren van meer groenten en vezels

Een gezond lichaam is beter in staat om overtollig vet te verliezen. Het consumeren van groenten is een goede manier om je lichaam te voorzien van belangrijke vezels, vitamines, mineralen en spoorelementen. Deze zijn essentieel bij het behoud van een sterk immuunsysteem, gezonde hart en bloedvaten en darmgezondheid. Bijgaand heb je het voordeel dat groenten grotendeels uit water bestaan, en je maag dus goed vullen. Hierdoor heb je dezelfde volume aan eten in je maag, maar dan met minder calorieën.

Tip: eet je groente bij voorkeur rauw of stoom ze met een groentestomer! Eindeloos je groenten koken in warm water zal het ontnemen van belangrijke micronutriënten.

Je eigen maaltijden voorbereiden

Kant- en klare maaltijden? Nee. Afhalen bij de chinees? Nee! Jouw favoriete gerecht van je moeder? Onweerstaanbaar, maar past het in je (nieuwe) voedingspatroon? Als het antwoord ‘nee’ is, zul je zelf je maaltijden moeten bereiden. Het voordeel van zelf koken is dat je precies weet wat je erin stopt. Zo loop je niet “onverwachts” tegen het probleem op dat je niet kunt afvallen.

Zoveel mogelijk natuurlijke producten in huis halen

Volg het pad van de minste weerstand. Zodra je ongezonde producten in huis haalt, komt het geheel neer op jouw wilskracht en discipline om deze voedingsmiddelen links te laten liggen. Wanneer je boodschappen doet, is het dus essentieel dat je een boodschappenlijst maakt en hier niet vanaf wijkt! Anders heb je straks thuis

Een gezond boodschappenlijstje

Om je de goede richting op te sturen kun je je boodschappenlijst vullen met producten zoals:

  • Mager vlees
  • Vette vis
  • Peulvruchten en bonen
  • Blad- en kruisbloemige groenten
  • Complexe koolhydraten zoals in bruine rijst, aardappels, bulgur en bananen
  • Avocado’s en verschillende soorten oliën
  • Kleine hoeveelheden Noten, zaden, pitten
  • Kleine hoeveelheden zuivel

Ander voedingsadvies

Er zijn tal van voedingsadviezen voor personen die willen afvallen. Wat belangrijk is om te weten, is dat elk individu anders is. Bepaalde ratio’s van bepaalde voedingsmiddelen (en stoffen) zullen voor de één beter werken dan voor de ander. Het is dus aan jou om te testen wat werkt bij jouw lichaam en wat niet werkt.

Vervuil je lichaam niet met:

  • Snelle suikers zoals in snoep, koek, gebak, yoghurt drankjes, softdrankjes etc.
  • Zoetstoffen, kleurstoffen, smaakstoffen en ongezonde e-nummers
  • Transvetten zoals te vinden in chips, frituurproducten en pizza’s
  • Eigenlijk alles waarvan jij denkt dat ongezond is (het zal hoogstwaarschijnlijk ongezond zijn)

Andere factoren die meespelen bij afvallen

Het bovenstaande voedingsadvies afvallen is slechts een onderdeel van alle punten waar je op moet letten. Om op een efficiënte wijze te kunnen afvallen, moet je je gehele levensstijl veranderen. Denk bijvoorbeeld aan het verminderen van stress, voldoende beweging, goede hydratatie en een goede nachtrust. Dit zijn allemaal factoren die direct invloed hebben op hoe / en of je kunt afvallen.

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

drie × een =

10% korting op onze supplementen

Bestel nu onze premium supplementen met
kortingscode "blog"

Bekijk webshop