schaatsvitamines
Written by Muscle Concepts

Vitaminesupplementen voor schaatsers

Schaatsen is een sport die veel van het lichaam vraagt. Of je nu Sven Kramer heet of dat recreatief je rondjes rijdt, schaatsen is inspannend. Zo gebruik je niet alleen bijna alle spiergroepen, het grootste deel van de mensen schaatst vaak ook langere tijd achter elkaar. Anderen die bijvoorbeeld aan sprinten of shorttrack doen vragen overigens ook veel van hun lichaam, zij belasten het alleen op een andere, meer explosieve manier. Omdat schaatsen veel van het lichaam vraagt, verbruikt het lichaam tijdens het schaatsen veel voedingsstoffen. Deze stoffen moeten natuurlijk ook weer aangevuld worden. Dit gebeurd zowel via voeding als via sportsupplementen. Daarnaast is het nog de vraag of deze stoffen aanvankelijk al voldoende aanwezig zijn in het lichaam.

In dit artikel bespreken wij de volgende vitamines met als hoofdfocus de sport “schaatsen’ en zetten wij voor je op een rij waarom zij een positief effect kunnen hebben op jouw vermogen om optimaal te presteren:

  • Vitamine D
  • Vitamine C
  • Vitamine B

Bovenstaande vitaminesupplementen worden vaak gebruikt door schaatsers en worden ook vaak door de trainers / diëtisten aangeraden als specifieke supplementen voor de schaatssport.
Ben je benieuwd naar alle supplementen voor schaatsers? Bekijk onze pagina: Supplementen voor schaatsers

In de schaatssport worden enorm veel vitaminesupplementen gebruikt om het herstel na bikkelharde trainingen zo optimaal mogelijk te maken…

Vitamine D

De bovenstaande alinea suggereert dat een tekort aan vitamine nog voordat je begonnen bent met schaatsen. Dit geldt overigens niet alleen voor mensen die schaatsen, uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 60% van de mensen een vitamine D tekort heeft.
Waarom deze vitamine dan toch behandelen? Omdat een tekort grote gevolgen kan hebben en omdat een aantal factoren die van grote invloed zijn op de vitamine D aanmaak direct gelinkt kunnen worden aan de schaatssport.
Vitamine D wordt ook wel de “zon”-vitamine genoemd. Het wordt namelijk aangemaakt in de huid onder invloed van zonlicht. Hierin schuilt ook direct het probleem, in Nederland krijgen wij in de winter simpelweg niet voldoende zonlicht op onze huid om voldoende vitamine D aan te maken op de natuurlijke manier. Tel hierbij op dat de overgrote meerderheid van schaatsers rondrijdt op een geheel of semi-overdekte baan en er vrijwel geen huid wordt blootgesteld aan de zon en iedereen begrijpt dat dit voor schaatsers een probleem kan zijn. Een vitaminesupplement als vitamine D kan in dit geval een prima aanvulling zijn op het dagelijkse voedingspatroon.

Waarom is vitamine D belangrijk voor schaatsers?

  • Vitamine D heeft een grote invloed op het metabolisme waardoor werkzame stoffen beter kunnen worden verwerkt. Dit zou volgens onderzoek een positieve invloed kunnen hebben op atletische prestaties
  • Vitamine D heeft volgens Grieks onderzoek een directe positieve relatie met de VO2MAX. Dit is de maximale zuurstofopname tijdens een activiteit. Hoe meer zuurstof, hoe beter je lichamelijk functioneert, dus des te beter de prestaties.
  • Vitamine D ondersteunt het lichaam in het soepel houden van spieren tijdens langdurige inspanning.

Vitamine C

Vitamine C is misschien wel de bekendste vitamine onder de vitaminesupplementen. Vitamine C wordt alom geassocieerd met de weerstand en ondersteuning van het immuunsysteem. Dit is zeker een belangrijke eigenschap van vitamine C, het wapent het lichaam tegen vrije radicalen en ondersteunt zo de weerstand. Tijdens het schaatsen komen meer vrije radicalen vrij de door de omzetting van energie in het lichaam. Omdat schaatsen wordt gezien als een inspannende duursport is het belangrijk om voldoende vitamine C in het lichaam te hebben om tijdens inspanning beschermt te zijn.

Uiteraard is het wenselijk om deze vitamine C uit regulier voeding te halen. Om je hierbij te helpen zetten we een aantal voedingsmiddelen welke rijk zijn aan vitamine C voor je op een rij:

  • Rode Paprika (190 mg per 100 gram)
  • Kiwi (90 mg per 100 gram)
  • Broccoli (90 mg rauw, 75 mg gekookt per 100 gram)
  • Spruitjes (80 mg gekookt per 100 gram
  • Aardbeien (60 mg per 100 gram)

Je mist de sinaasappel? Waarschijnlijk het product wat het meeste gelinkt wordt aan vitamine C en ook zeker rijk aan deze vitamine, maar alle bovenstaande producten bevatten meer vitamine C per 100 gram de de sinaasappel.
Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid = 70 tot 80 mg per dag, maar actieve sporters / topsporters zitten vaak zelfs wel rond een 2000 mg vitamine C per dag. Aangezien vitamine C bij veel inspanning wordt afgebroken in het lichaam is een verhoogde dosis vaak aan te raden. Mocht je jouw eigen dosering ook willen verhogen, doe dit dan als volgt: slik bij voorkeur niet 2 keer 1000mg maar breek deze en slik 4x 500 mg. Waarom? Ons lichaam neemt naar ratio een 500mg vitamine C beter op, dan in 1x 1000mg vitamine C. Mocht je op 1000mg zitten, kun je deze ook in 2x 500 mg per dag verspreiden voor een betere opname.
Hoewel de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine goed haalbaar is, geldt dit als een minimum wat het lichaam nodig heeft. Hogere doses kunnen geen kwaad en uit onderzoek is zelfs gebleken dat ze kunnen bijdragen aan een verhoogde bescherming tegen infecties en slechte invloeden van buitenaf. Bovendien zal jou benodigde hoeveelheid significant hoger liggen wanneer je langdurig zware inspanning levert.

Belangrijke kernwaarden van Vitamine C zijn onder andere:

  • Draagt bij aan fitheid
  • Bevordert de energiestofwisseling
  • Activeert natuurlijke energie in het lichaam

Vitamine B

Vitamine B is eigenlijk niet één vitamine, zoals de naam doet vermoeden. Vitamine B is een verzamelnaam van verschillende B vitamines. Als er gepraat wordt over het vitaminesupplement B dan bedoeld men vaak een “vitamine B complex”. Deze vitamines hebben gezamenlijk grote invloed op ons lichaam en zijn o.a. verantwoordelijk voor:

  • Verbetering van de spijsvertering
  • Omzetting van fructose in energie
  • Verhoging van energieniveau
  • Optimale zuurstoftoevoer naar spieren en hersenen

De beschreven effecten van vitamine B kunnen een grote bijdragen leveren aan het verbeteren van prestaties. Zeker het verbeteren van de zuurstoftoevoer naar spieren en hersenen is heel belangrijk in de schaatssport, zowel voor sprinters als op de lange baan of bij de marathon.
Aangezien er enorm veel verschillende B vitamines zijn welke uiteindelijk allemaal samenwerken in het volledige proces om ons sporterslichaam beter te laten functioneren, adviseren wij een Vitamine B Complex in plaats van losse B-vitamines. Waarom? Een complex is al een verzameling van meerdere B vitamines, waardoor je zeker weet dat je ze in de juiste balans binnenkrijgt.

Slotwoord

Kortom, de volgende vitaminesupplementen kunnen van toegevoegde waarde zijn voor o.a. prestaties bij het schaatsen: Vitamine D, C & B. Het is van belang dat je zoveel mogelijk vitamine uit je dagelijkse dieet / voeding haalt, maar als (top) sporter is het vaak aan te raden om additioneel een vitaminesupplement of meerdere vitaminesupplementen in te nemen voor beter & sneller herstel.

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

drie + 17 =