vitaminesupplementen-voor-bodybuilders
Written by Muscle Concepts

Vitaminesupplementen voor Bodybuilders

Binnen bodybuilding supplementen gebruiken is de normaalste zaak van de wereld. Bodybuilding is dermate intensief en vraagt zoveel van het lichaam dat het bijna onmogelijk is voor bodybuilders om hun enorme behoefte aan vitamines en mineralen aan te vullen met alleen voeding. Dit is de voornaamste reden dat het gebruik van vitaminesupplementen voor bodybuilders belangrijk is en dus ook heel vaak wordt gedaan.

Vitamine supplementen voor bodybuilders

Vitamines zijn erg belangrijk voor bodybuilders. Hieronder zullen we toelichten welke drie vitamines wij het belangrijkst vinden en hier verder nog toelichting op geven.

  • Vitamine B
  • Vitamine C
  • Vitamine D3

Vitamine B complex

Vitamine B is de verzamelnaam voor alle vertakkingen van vitamine B. De belangrijkste functie van vitamine B is het omzetten van koolhydraten en vetten in energie in het lichaam. Daarnaast is vitamine B verantwoordelijk voor de aanmaak van hemoglobine in het bloed. Hemoglobine de stof die het bloed rood kleurt, maar dit is niet de belangrijkste functie. Het is namelijk ook verantwoordelijk voor het transport van zuurstof en koolstofdioxide van en naar de spieren. Dit maakt vitamine B één van de belangrijkste vitamine supplementen voor bodybuilders.

Vitamine C

Vitamine C is een antioxidant wat voorkomt dat schadelijke stoffen van buitenaf weefsel en lichaamscellen aantast. Tijdens het sporten komen deze schadelijke stoffen, ook wel vrije radicalen genoemd, het lichaam binnen. Vitamine C helpt het lichaam tegen deze vrije radicalen te beschermen. Het is dus belangrijk om voldoende vitamine C in je lichaam te hebben. Belangrijke factor in deze is dat het lichaam zelf geen vitamine C aan kan maken en dus voldoende vitamine C moet binnen krijgen vanuit voedingen en andere externe bronnen. Vitaminesupplementen zijn voor bodybuilders een prima externe bron van deze vitamine C.
Ideaal zou uiteraard zijn om voldoende vitamine C uit je voeding te halen, de volgende etenswaren kunnen hier een bijdrage aan leveren:

  • Aardbeien
  • Aardappelen
  • Kiwi
  • Rode paprika
  • Sinaasappel

Omdat je bij intensief sporten bovengemiddeld veel vitamine C verbruikt is het raadzaam om dit aan te vullen door middel van een supplement.

Vitamine D3

Vitamine D3 is een populair supplement onder bodybuilders en sporters in het algemeen. Dit komt vooral doordat een goede vitamine D huishouding een positief effect heeft op souplesse en staat van de spieren. Daarnaast is vitamine D suppletie populair omdat er relatief snel een tekort ontstaat in het lichaam. De belangrijkste bron van vitamine D3 komt vanuit de huid, onder invloed van zonlicht. In Nederland kunnen we alleen in de zomermaanden genieten van een zonkracht welke sterk genoeg is om provitamine D3 aan te maken in ons huid. De rest van het jaar zullen we moeten teren op ons voorraad. Voor de meeste mensen zorgt dit voor een tekort aan vitamine D3, waardoor een supplement zeker aangeraden is. Vooral bij personen met een donkere huid.

Alles in 1: Multivitamine

Misschien zijn er mensen die het niet zien zitten om al deze vitaminesupplementen voor bodybuilding individueel in te nemen. Voor hen is de multivitamine een prima oplossing. Eén supplement, met daarin alle dagelijks benodigde vitamines samengebracht. Op deze manier krijg je relatief eenvoudig je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamines binnen. De multivitamine bevat daarnaast nog een aantal mineralen welke erg belangrijk zijn voor je immuunsysteem, gezondheid, uiterlijk en spierfunctie.

Supplementen voor bodybuilders

Naast vitamine supplementen zijn er ook andere soorten supplementen die bodybuilders kunnen gebruiken. Vaak denken mensen bij bodybuilding aan één bepaald supplement, de eiwitshake. Uiteraard is het voor bodybuilders goed om een eiwitshake te gebruiken na inspanning, maar er zijn veel meer bodybuilding supplementen Bij deze supplementen vinden we o.a.:

  • Arginine
  • BCAA’s
  • Creatine
  • Glucosamine
  • Glutamine
  • Zink en Magnesium
  • Omega-3
  • Pre-workout

Conclusie

Wanneer je intensief sport kan het natuurlijk zo zijn dat je van bepaalde vitamines meer nodig hebt. Zeker binnen bodybuilding kan het aanvullen van bepaalde vitamines verstandig zijn, om deze op peil te houden bij intensief trainen. Daarnaast kan persoonlijke behoefte of voorkeur een rol spelen. Belangrijkste stelregel is dat de inname van supplementen weloverwogen en verantwoord gebeurd. Houdt hierbij altijd de ADH in het oog.

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

3 × vier =