vitamines-mineralen-gezonde-huid
Written by Rowana Proost

Vitamines & mineralen voor een gezonde huid

Wie wil dat nou niet? Een stralende gezonde huid, glanzend haar en sterke nagels! Iedereen weet dat een gezonde, gevarieerde voeding de basis vormt voor een goede gezondheid. Als jouw voedingspatroon gezond is, dan heb je waarschijnlijk alle vitamines en mineralen die je nodig hebt voor een gezonde en stralende huid. Is je voedingspatroon nog niet ideaal? Lees dan in dit artikel welke vitamines en mineralen zorgen voor een betere huid!

Welke vitamines en mineralen zijn belangrijk?

Gelukkig kunnen we zelf een betere huid krijgen. Gezonde voeding met voldoende vitamines en mineralen helpen je daarbij goed op weg. Maar welke voedingsmiddelen, vitamines en mineralen gaan jou daarbij helpen? Ik heb ze voor jou op een rijtje gezet:

  • Vitamine A. Deze vitamine kun je vinden in vis, orgaanvlees, eieren en boter (margarine, halvarine, bak- en braadproducten
  • Vitamine B2 – Deze vitamines vind je in zuivel, vlees, groenten, fruit en graanproducten
  • Biotine, ook wel vitamine B8 zit in noten, pinda’s, eieren, melk en sojaproducten
  • Zink zit o.a. in peulvruchten, rijst, vis en vlees
  • Koper zit in zeevis en orgaanvlees, schaal- en schelpdieren

Toelichting per vitamine & mineraal

Vitamine A

Vitamine A wordt ook wel retinol genoemd is een vet oplosbare vitamine die in 2 vormen voorkomt:

  1. Retinol
  2. Bètacaroteen, antioxidant ook wel de beschermende stoffen genoemd

Retinol vind je in dierlijke producten zoals nieren en lever, betacaroteen in groente en fruit zoals wortels, mango en mandarijnen en groene bladgroente zoals andijvie, sla en spinazie.
Functie: opbouw van de huid en belangrijke antioxidant die de huid beschermt.

Vitamine B2

Vitamine B2 ook wel riboflavine genoemd is een in wateroplosbare vitamine.De belangrijkste voedingsmiddelen zijn melk- en melkproducten, fruit zoals bananen. Groentes: Broccoli, asperges en spinazie. Graanproducten: volkoren pasta, volkoren brood, zilvervliesrijst, aardappelen, volkoren couscous en volkoren bulgur. Functie: behoudt gezonde huid en weefsel.

Biotine

Biotine wordt ook wel vitamine B8 genoemd is een in wateroplosbare vitamine.
Waar vind je Biotine in? Je kunt Biotine vinden in champignons, bonen, soja, vis, melk, ei, noten en biergist.Functie: helpt huid, haar en nagels te herstellen. Leuk weetje: Vitamine B8 wordt in Amerika B7 genoemd.

Zink

Zink is een mineraal (spoorelement) en bevat honderden enzymen en is in elke lichaamscel aanwezig. Ook komt het in kleine getallen in onze voeding voor. In vlees, eidooier, garnalen, oesters en mosselen komt zink voor, maar ook in plantaardige voedingsmiddelen zoals tarwezemelen, peulvruchten, pompoenpitten, noten en kaas. Functie: ter ondersteuning van huid, haar en nagels en gezichtsvermogen.

Koper

Koper is een spoorelement (mineraal) dat betrokken is bij verschillende belangrijke lichaamsfuncties en enzymatische reacties in ons lichaam. Koper is betreffend bij de vorming van collageen (bindweefsel) en draagt bij aan een gezonde huid, nagels en haren. Koper kun je vinden in de volgende voedingsmiddelen: avocado, peulvruchten, noten en zonnebloempitten, groene bladgroente zoals boerenkool, artisjok, kaas, vis en vlees.

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

twee + 1 =

10% korting op onze supplementen

Bestel nu onze premium supplementen met
kortingscode "blog"

Bekijk webshop