vitamine-d-tekort
Written by Muscle Concepts

Vitamine D tekort? Vitamine D3 tekort?

Voor de zomer begon, hoorde je in de wandelgangen mensen al roepen: “Wat hoop ik dat we een mooie en zonnige zomer krijgen!”. Een gezonde gedachte na een droevige winter, die volgens veel mensen veeeeel te lang duurt! Tijd om uit je winterdipje te komen.
Zon is een belangrijk “supplement” voor ons mensen. Onbewust gebruik jij een “supplement” als je buiten in de zon te vinden bent. Zonder het heerlijke zonnetje zullen wij namelijk allemaal een vitamine D tekort hebben.

Heb ik een Vitamine D tekort OF Vitamine D3 tekort?

Vitamine D bestaat uit twee vormen namelijk te weten:
– Vitamine D2
– Vitamine D3

De andere D vormen komen minder vaak voor en zijn synthetisch gemaakt of in andere levensvormen aangetroffen.

Ongeveer 66% van onze dagelijkse behoefte aan vitamine D wordt aangemaakt via zonlicht. Ons lichaam kan met behulp van zonlicht zelf vitamine d aanmaken. Daarnaast komt vitamine d alléén voor in dierlijke producten of door de mens bewerkte producten waar handmatig extra vitamine d is toegevoegd.

Vitamine D of Vitamine D3?
Als men praat over een vitamine D tekort of Vitamine D supplementen dan bedoelt men vrijwel altijd Vitamine D3. Vitamine D3 is vele malen sterker en effectiever als D2 in ons menselijk lichaam. Bij sommige dieren kan dit verschillen, maar wij mensen zijn het meest gebaat bij de D3.

Wat doet vitamine D met je lichaam?

Vitamine D is nodig voor de opname van de mineralen calcium en fosfor. Naast calcium en fosfor is het een belangrijke vitamine om de spierkracht te behouden en te versterken. Het is een vitamine die aangemaakt wordt in het lichaam. Echter is hier wel de hulp nodig van de zon. Wie houdt nou niet van een lekker zonnetje op het lichaam? Op het moment dat de zonnestralen krachtiger worden, wordt ons geadviseerd om ons goed in te smeren. Hier ligt gelijk een probleem, wat een medeoorzaak kan zijn van een vitamine D tekort ofwel vitamine D3 tekort.

Insmeren

Volgens een Deens onderzoek blijkt dat bij het insmeren met zonnebrand de vitamine d aanmaak in onze huid simpelweg kan blokkeren. Dit betekent niet dat je je niet meer insmeren moet. Om ervoor te zorgen dat je niet verbrandt of het risico loopt op huidkanker, wordt in dit onderzoek geadviseerd om de huid dunnetjes in te smeren met zonnebrandcrème. Dit betekent wel dat je je vaker insmeren moet of een vitamine D supplement inneemt, waardoor je je wel dik kan insmeren.

Waar vind je naast zonlicht nog meer vitamine D?

Naast zonlicht vind je deze vitamine d ook in andere voeding. Van nature uitsluitend in dierlijke voeding, maar vandaag de dag zijn dese vitamines ook kunstmatig toegevoegd in een aantal andere producten:

  • vette vis
  • vlees (lager gehalte)
  • eieren (lager gehalte)
  • margarine
  • bak & braad producten

Echter bevat dit lang niet de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine D. Een goede combinatie zou zijn: Vissen op paling in de zon op de dijk in Volendam. Een bron van vitamine D! ;-)

Waarom is vitamine D (zonneschijn) belangrijk voor ons?

Nu de herfst alweer een week onderweg is, betekent dit dat de zonkracht geleidelijk afneemt. Je merkt dat het ochtends en avonds weer fris is ondanks de zon nog schijnt. Dit komt, omdat de zon verder van ons noordelijk halfrond staat vanwege het seizoen.

Calcium & fosfor

Vitamine D wordt opgenomen uit zonlicht. Vitamine D is nodig om calcium en fosfor op te nemen uit onze voeding. Calcium en fosfor zijn voor kleine kinderen enorm belangrijk, omdat dit mineralen zijn die nodig zijn voor de groei van botten en tanden. Om op latere leeftijd botbreuken en een slecht gebit te voorkomen, doe je er goed aan om jouw kinderen een goed fundament te laten leggen door niet te veel te zon te vermijden!

Vitamine D en spieren

Niet alleen is het aan te bevelen voor kinderen, ook volwassenen hebben deze vitamines nodig. Het legt de basis voor een goede spierwerking en het versterken van de spierkracht. Uit een Amerikaans onderzoek is gebleken dat er een verband is tussen vitamine D en spierkracht onder jongeren en ouderen+. Beide groepen die voldoende vitamine D in hun lichaam hebben, hadden meer spierkracht dan de groepen die een vitamine D tekort hadden in het lichaam hadden.

Het immuunsysteem

Er zijn onderzoeken die een positief resultaat geven dat vit. D het immuunsysteem ondersteunt. Echter is hier meer onderzoek voor nodig om dit te kunnen bevestigen. Samen met vitamine C zou het je weerstand kunnen versterken. Vit. D zou een eiwit kunnen vormen die zich sterk maakt tegen bacteriën, onschadelijk maakt en virussen onschadelijk maakt.

Voor welke groep(en) is een vitamine D supplement belangrijk?

Er zijn groepen mensen die het hele jaar door behoefte kunnen hebben aan een vitamine d supplement, bijvoorbeeld mensen met een getinte huid. Dit komt doordat hun huid niet of nauwelijks vitamine D opneemt.Ook zwangere vrouwen, jonge kinderen en mensen die weinig buiten komen kunnen een vitamine d supplement als vaste prik gebruiken. De Nederlandse Gezondheidsraad adviseert dat deze groepen een vitamine D supplement van 10 microgram per dag in nemen. Ben je ouder dan 70, dan wordt geadviseerd de dosering te verdubbelen naar 20 microgram.

Een Engels rapport adviseert juist, aan iedereen boven de 1 jaar, elke dag een supplement van 10 microgram in te nemen. Volgens dit rapport krijgen wij niet voldoende vitamine D binnen met onze dagelijkse voeding.

Ons advies

Daarnaast doe je er goed aan om tijdens de koudere maanden, zoals oktober tot en met maart suppletie in te nemen of te overwinteren in Spanje, Portugal of Indonesië! Uiteraard is dat laatste lang niet voor iedereen weggelegd en is een voedingssupplement beter bereikbaar. Heb je vragen over de inname van het voedingssupplement? Laat het ons weten via bijvoorbeeld de online chat.

Tot slot

Een groot gevolg van een vitamine D tekort ofwel vitamine d3 tekort is spierverslapping en verslechtering van gebit en botten, omdat het lichaam niet meer voldoende voedingsstoffen uit het voedsel kan opnemen.

✓ Beperkte opname van fosfor en calcium
✓ Botontkalking
✓ Spierzwakte
✓ Spierkramp
✓ Geringe kans op botbreuken

Heb je vragen over de inname van het voedingssupplement? Laat het ons weten via de online chat, de mail of kom langs in onze winkel! Onze medewerkers staan graag voor je klaar.

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

achttien + negentien =