omega3-visolie-gebruik-jij-het-ook-verkeerd
Written by Muscle Concepts

Omega 3 visolie, gebruik jij het ook verkeerd?

Visolie is een super vetzuur, als je het dan wel op de juiste manier gebruikt. Doe je dit, dan helpt het je vetverbranding harder te werken en helpt het ontstekingen in je lichaam te voorkomen. Het probleem is alleen, dat de meeste mensen visolie op een verkeerde manier gebruiken waardoor er helaas lang niet optimaal van geprofiteerd wordt.

Dit is wat je moet weten over Omega 3

1. Zie je geen resultaten bij het gebruik van visolie?
Dan doe je echt iets verkeerd, want bij het juiste gebruik zul je de resultaten merken!
2. We eten hier in de Westerse wereld teveel omega 6 vetzuren[1]
Dit veroorzaakt ontstekingen, diabetes (insulineresistentie), obesitas en vele andere welvaartsziektes.[2]
3. Maar we hebben juist te weinig omega 3 vetzuren in ons dieet
Terwijl deze juist de ziektes die veroorzaakt worden door omega 6 vetzuren tegengaan. Echter raakt dit systeem ontregeld door een disbalans in de omega 3 en omega 6 vetzuren.
4. De beide vetzuren (omega 3 en 6) vechten allebei om een plekje in het celmembraan, er is geen plaats voor beide en als omega 6 in grotere aantallen aanwezig is, kun je wel raden wie er wint.
Maar je kunt de disbalans niet herstellen, maar het zal zeker helpen om extra omega 3 in te nemen. Daarnaast is het wel net zo belangrijk dat je het overmatig eten van omega 6 vetzuren zult moeten verminderen om resultaten te zien.

Gun je lichaam onverwoestbaar te worden

Dit zijn mooie beloftes, maar zul je echt zelf moeten waarmaken. Wanneer je visolie op de manier gebruikt zoals de natuur het bedoeld heeft, kun je je cardiovasculaire systeem bijna onverwoestbaar maken. Je cardiovasculaire systeem bestaat uit je hart, aders, bloedvaten en bloed en zorgt voor het transport van bloed door het lichaam. Dit systeem heeft een grote invloed op je bloedcirculatie en het goed functioneren van het lichaam. Een disbalans tussen de omega 3 en omega 6 vetzuren kan zorgen voor een verzwakt cardiovasculair systeem met een slechtere gezondheid als gevolg. Wanneer je het cardiovasculaire systeem zo sterk mogelijk maakt, maak je jezelf minder gevoelig voor ontstekingen, wordt het lichaam insuline gevoeliger en een vetverbrandende machine.

Wat gaat er vaak fout bij het gebruik van visolie?

Hoe kan het dat er zoveel mensen die visolie nemen, niets van deze voordelen merken? Dit komt doordat er te oppervlakkig met visolie wordt omgesprongen. Er zijn maar weinig mensen die echt weten hoe visolie ofwel omega 3 vetzuren in het lichaam werken. Zelfs veel doktoren hebben de genezende werking van visolie al naast zich neergelegd, maar hierin zien zij een aantal cruciale dingen over het hoofd.

Een gezonde economie verwoest onze gezondheid

Om erachter te komen wat er fout gaat, zullen we ons eigenlijk moeten afvragen waarom we omega 3 extra moeten innemen. Je zou denken dat het voldoende in ons dieet zou moeten zitten, als we het nodig zouden hebben. Oorspronkelijk is dit ook zo, maar doordat een gezonde economie voor velen belangrijker is dan onze gezondheid is ons dieet in de loop der tijd flink veranderd. Dit is als volgt gegaan:

Als je een goede producent bent, wil je voeding /producten maken die lang goed blijven. Daarom zijn veredelaars vaak op zoek naar planten of plantendelen die zo lang mogelijk goed blijven. Dat zijn sommige zaden, voornamelijk granen en (helaas) geen verse groentes. Deze granen (en sommige zaden) bevatten veel omega 6 vetzuren, waardoor zij ook langer houdbaar zijn. De reden dat verse (blad)groenten zo snel rotten is dat ze omega 3 vetzuren bevatten. Voor bedrijven en veredelaars is het dus interessanter om producten te ontwikkelen die chemisch stabieler zijn. Hierdoor is het dus geen toeval dat 60 tot 90 procent van onze levensmiddelen bestaat uit deze granen en zaden.

Welke voeding bevat voornamelijk omega 6 vetzuren?

Eigenlijk alles dat verpakt is en gemaakt is van de verschillende graansoorten, net als verschillende bakolieen, dressings en snacks zit vol met omega 6. Wil je dit vermijden? Kies dan voornamelijk voor verse groenten, fruit en biologische of grasgevoerd vlees.

omega3-visolie-gebruik-jij-het-ook-verkeerd

De industrie verwoest omega 3 rijke voeding

Graan is zo goedkoop en in overvloed voorradig, dat we het ook geven aan dieren die gehouden worden voor de slacht. Op deze manier worden zij lekker snel vetgemest, zodat er zoveel mogelijk winst op het beest gemaakt kan worden. Normaal gesproken eten dieren voornamelijk gras, wat omega 3 vetzuren bevat. Doordat zij nu volgestopt worden met granen(korrels), worden deze dieren eerder ziek, worden zij vervolgens ook nog volgespoten met antibiotica’s waardoor ze aan het einde van de rit niet anders meer zijn dan viervoetige, herkauwende omega 6 bommen. Weg alle gezonde eigenschappen aan ons vlees.

Zelfs de vissen die wij eten om onze omega 3 voorraden aan te vullen zijn, worden grootgebracht middels korrels die grotendeels van soja zijn gemaakt (omega 6). Hierdoor zijn ze niet veel beter dan een hamburger van de McDonald’s.

Ook kip is niet vrij te pleiten van omega 6 vetzuren. Waar zij eigenlijk gewend zijn om omega 3 rijke larven, insecten en zaden te eten worden ook zij in de industrie volgepompt met graankorrels die natuurlijk veel omega 6 bevatten. Deze vetten komen vervolgens terecht in het vlees en in de eieren.

Geen van deze producten bevatten nog merkbare aantallen omega 3 vetzuren. Ons dieet bestaat voor het overgrote deel uit producten die rijk zijn aan omega 6 vetzuren, terwijl veel van deze producten oorspronkelijk uit omega 3 vetten zouden moeten bestaan. Maargoed, het is goedkoop en zorgt voor een goede economie…

Het gevolg van de huidige industrie is dat het grootste deel van de bevolking een disbalans heeft tussen de omega 6 en omega 3 vetzuren. Geschat wordt dat deze verhouding bij de meeste mensen tussen de 15:1 en 20:1 ligt, waar het rond de 3:1 zou moeten zijn (het liefst 1:1, maar dit is wel per persoon).

Je bent wat je eet wordt altijd gezegd. We zijn met z’n allen dus één grote disbalans. Gelukkig worden we beetje bij beetje steeds bewuster van wat we in ons mond stoppen.

Wat doen de omega 6 vetzuren precies in ons lichaam?

Omega 6 vetzuren zijn de bouwstenen voor een groep ontsteking stimulerende stoffen die de rode bloedcellen laten stollen, maar moeten wij ons hier zorgen over maken?

Omega 6 weert de omega 3 vetzuren

Het simpelste wat bij de meeste mensen fout gaat is dus de balans hierin. Omega 6 en omega 3 vetzuren moeten met elkaar strijden voor een plekje in het celmembraan. Helaas wint de omega 6 vetzuur dit vaak, omdat het in grotere aantallen aanwezig is waardoor het omega 3 vetzuur niets goeds meer in het lichaam kan aanrichten. Wanneer je deze balans denkt te herstellen door een paar extra visolie capsules in te nemen, zit je fout. Je zult tegelijkertijd ook je omega 6 inname moeten reduceren, willen beide vetzuren echt hun werk kunnen doen in het lichaam.

Wil jij een gezond lichaam? Doe er dan wat aan!

En wat moet je er dan aan doen? Hier staan de tips op een rijtje:

  • In de eerste plaats zul je je visolie inname (omega 3) moeten verhogen. Dit kun je doen met hoogwaardige visolie supplementen.
  • Verminder je omega 6 inname door:
    • Vermijd zoveel mogelijk omega 6 rijke voeding. Dit betekent: Vermijd verpakte voedingsmiddelen en voedsel dat gemaakt is van granen.
    • Vermijd kookolie zoals zonnebloemolie, sojaolie, maisolie, saffloer en katoenzaad. Gebruik in plaats hiervan olijfolie of omega 3 rijke varianten op saffloer en zonnebloemolie.
    • Vermijd gefrituurd voedsel. Vooral bij snackbars, restaurants en McDonald’s. Je weet namelijk niet waar zij in bakken en dit zullen voornamelijk vetten zijn die rijk zijn aan omega 6 (lekker cheap). Daarnaast kunnen veel oliën die wel omega 3 bevatten niet tegen het verhitten op 180 graden.
    • Kies voor grasgevoerd vlees. In beginsel zijn alle dieren die wij eten graseters, maar zij worden momenteel door de industrie vaak gevoerd met graanrijke korrels. Wees er dus zeker van dat je echt vlees eet van dieren die op het land hebben gelopen en veel gras hebben gegeten. Kies dus voor grasgevoerd vlees van dieren die de ruimte hebben gehad om te grazen.
  • Onthoud dat de verhouding tussen omega 3 en 6 belangrijker is dan de hoeveelheid waarin je deze vetten eet.
  • Eet zoveel mogelijk verse groene groenten in plaats van voeding afkomstig van zaden en granen.
  • Laat een cholesterol test doen bij de dokter om erachter te komen hoe het zit met de verhouding omega 6 en 3 in jouw lichaam.

Bronvermelding

[1] Andrew L. Stoll, M.D., The Omega-3 Connection, 2001
[2] Simopoulous, Evolutionary aspects of diet, the omega-6/omega-3 ratio and genetic variation: nutritional implications for chronic diseases, 2006

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

negentien + 8 =

10% korting op onze supplementen

Bestel nu onze premium supplementen met
kortingscode "blog"
Bekijk webshop