vezels-waarom-belangrijk
Written by Muscle Concepts

Vezels, waarom zijn ze belangrijk?

Vezels, waarom zijn ze belangrijk?
Vezels brengen een hoop voordelen met zich mee. Zo zijn ze belangrijk voor een goede darmfunctie en stoelgang. Vezels geven je een verzadigd gevoel, waardoor het ideaal is voor mensen die willen of bezig zijn met afvallen. Tevens kunnen vezels zich binden aan cholesterol waardoor je cholesterolgehalte afneemt. Daarnaast houdt het je bloedsuikerspiegel in balans waardoor de kans op diabetes type 2 afneemt. In recente studies is ook bewezen dat het de kans op bepaalde soorten kanker verlaagt en goed is tegen hart- en vaatziekten.

Wat zijn vezels?

Voedingsvezels is de verzamelnaam van een groep mini plantdelen die niet verteerd worden in je dunne darm. Ze zijn afkomstig van de celwanden van planten en komen daarom voor in plantaardige producten. Al deze verschillende soorten vezels hebben een ander effect op het lichaam. Onze voeding bevat namelijk meerdere soorten vezels en er kan dus gesproken worden van een mengsel van vezels.

Welke soorten vezels zijn er?

In onze voeding kan onderscheid gemaakt worden tussen oplosbare- (fermenteerbare vezels) en onoplosbare vezels (niet-fermenteerbare vezels). Deze vezels worden onderverdeeld op basis van fermenteerbaarheid. Dit is het proces waarbij bijvoorbeeld bacteriën de stoffen in je lichaam omzetten of afbreken.

Oplosbare vezels

Dit zijn vezels die in de dikke darm worden afgebroken. De stoffen die dan vrijkomen dienen als voeding voor de goede darmbacteriën. Daarnaast houden de vezels de darmen ook soepel, bevorderen de stoelgang en leveren een bijdrage aan goede afweer.

Onoplosbare vezels

Dit zijn de vezels die niet in de darm worden afgebroken. Deze vezels hebben een andere functie in je darmen. Ze vergroten het volume van de darminhoud, geven je een vol gevoel en bevorderen de beweeglijkheid van de darmen. Daarmee wordt er ook voor een vlotte stoelgang gezorgd. Het bijzondere aan dit vezelsoort is dat ze bepaalde stoffen zoals cholesterol aan zich binden en je bloedsuikerspiegel in balans houden.

Waar zitten vezels in

Oplosbare vezelsOnoplosbare vezels
Haver, havermoutVolkoren granen
GerstFruit (zaden en schil)
GroenteGroente (zaden en schil)
FruitNoten
PeulvruchtenPeulvruchten

Hoeveel vezels per dag

Om genoeg vezels binnen te krijgen is het belangrijk om uit het lijstje hierboven voldoende producten te consumeren. Beide soorten vezels hebben net iets andere voordelen, dus is het handig om van beide vezelsoorten genoeg binnen te krijgen. De aanbevolen hoeveelheid vezels ligt rond de 20 gram per 1.500 calorieën.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

vijf − 1 =