vetvrije-massa
Written by Muscle Concepts

Vetvrije massa: wat is dat precies?

De vetvrije massa van het lichaam is het deel van het lichaam wat uit spierweefsel, botten en vocht bestaat. Hetgeen wat overblijft wordt de vetmassa genoemd. Om het verschil tussen vetvrije massa en vetmassa aan te geven wordt vetvrije massa ook wel actief weefsel genoemd, dit weefsel verbruikt energie in rust.

Vetvrije massa berekenen

Vetvrije massa berekenen, of eigenlijk bepalen kan op 2 verschillende manieren:

  • Digitale weegschaal met vetpercentagemeter
  • Huidplooimeting

Vetvrije massa meten met een weegschaal

Mocht je benieuwd zijn naar je vetvrije massa dan is dit de meest eenvoudige oplossing. De weegschaal stuurt een elektrisch signaal via de voeten door het lichaam. Vet geleid slechter dan vocht en spierweefsel, door dat verschil kan de weegschaal aan de hand van het signaal wat terugkomt bij de weegschaal je vetpercentage meten en daarmee ook je vetvrije massa. Bij deze methode van vetmeting zijn wel een paar kanttekeningen te plaatsen.

Nadelen bij het meten van vetvrije massa via een weegschaal

  • Het meet alleen de onderkant van het lichaam, terwijl de meeste mensen juist buikvet hebben.
  • Daarnaast kan de hoeveelheid vocht in het lichaam invloed hebben op de meting. Gemiddeld wijkt een waagschaal als deze dan ook 6 tot 8% af. Deze weegschalen kunnen het beste gebruikt worden naast een andere manier van vet meten.

Vetvrije massa meten met een huidplooimetingen

De huidplooimeting is de meest betrouwbare manier om vet te meten in het lichaam. Dit is ook de reden waarom huidplooimeting het meest gebruikt wordt door diëtisten, fysiotherapeuten en personal trainers als zij de vetvrije massa berekenen/bepalen. De huidplooimeting gebeurt op de volgende plaatsen:

  • Aan de voorkant van de arm bij de biceps
  • Aan de achterkant van de arm bij de triceps
  • De plooi boven het bovenbeen, aan de zijkant gelegen
  • De plooi vlak onder het schouderblad

De resultaten van de bovenstaande metingen worden in een formule gezet en aan de hand van een tabel wordt afgelezen wat het vetpercentage van de betrokken persoon is. De vetvrije massa berekenen gaat vervolgens aan de hand van de volgende formule:

Vetpercentage x lichaamsgewicht = vetmassa
Lichaamsgewicht – vetmassa = vetvrije massa

Voorbeeld:
Persoon 1 weegt 85 kg en hij heeft een vetpercentage van 12%

85 x 0,12 = 10,2 kg vetmassa

85 – 10,2 = 74,8 kg vetvrije massa

De huidplooimeting wordt beschouwd als één van de meest betrouwbare manieren om vet te meten, maar voorwaarde is wel dat de meting nauwkeurig wordt uitgevoerd. Mocht je hier geen ervaring mee hebben, vraag dan een fysiotherapeut, art of dietist om hulp. De onderstaande tabel geeft een indicatie wat wordt gezien als een gezond percentage per geslacht en leeftijdscategorie:

 

17-30 30-40 40 +
Mannen <15% <17,5% <20%
Vrouwen <25% <27% <30%

* de waarden zijn slechts een indicatie. Neem voor een nauwkeurige meting en deskundig advies altijd contact op met een specialist

Waarom is het meten van de vetvrije massa belangrijk? (meten is weten)

Het meten van je vetvrije massa is belangrijk voor bepaalde keuzes en meetpunten zoals:

  • Wat zijn de optimale aantal calorieen dat ik moet eten?
  • Hoeveel gram eiwitten moet ik binnen krijgen per dag?
  • Hoeveel gram koolhydraten heb ik nodig?
  • Hoeveel moet ik innemen van een bepaald supplement?
  • Hoeveel moet ik innemen van een bepaald medicijn?
  • Hoeveel ben ik afgevallen? Boek ik wel vooruitgang met mijn huidige voeding / training?

Veel mensen die sporten doen dit met een bepaald doel. Wanneer dit doel is of af te vallen kun je natuurlijk afgaan of de maat van je spijkerbroek. Een nauwkeurigere manier is uiteraard door je vetpercentage te meten. Hierdoor kan de mate van vet verbranden. nauwkeurig in kaart gebracht worden.

Op deze manier kun je op een veilige en verantwoorde manier afvallen en je voortgang in de gaten houden.

Naast het bijhouden van je vooruitgang kan vet meten ook handig zijn voor andere dingen. Zo kan de optimale calorie-inname voor een voedingsschema bepaald worden aan de hand van je lichaamssamenstelling en je doelstelling. Ook de behoefte aan vitamines, mineralen en ander bouwstoffen wordt gerelateerd aan de lichaamssamenstelling en ook hiervoor is de vetvrije massa van belang.

Bovendien geeft een onderscheidt tussen vet en spiermassa een duidelijker beeld van de algehele gesteldheid van een persoon. Iemand kan bijvoorbeeld voor zijn leeftijd en lengte relatief zwaar zijn, maar wanneer zijn lichaam uit voornamelijk spierweefsel bestaat is er niet aan de hand, spieren zijn relatief zwaarder dan vet.

Voorbeeld berekeningen:
Hoeveel eiwitten heb ik nodig per dag?
Regel: 1,8 gram eiwitten per kilogram vetvrije massa
Persoon van 80 kg met 20 % vet. Vetvrije massa is 64 kg
Aantal eiwitten is 115,2

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

11 + 5 =