verschil-glutamine-glutamaat
Written by Muscle Concepts

Het verschil tussen glutamaat en glutamine

Glutamine en glutamaat zijn beiden aminozuren. De namen lijken enorm veel op elkaar, dus het kan zijn dat je denkt dat het om hetzelfde aminozuur gaat. Dit is echter niet waar. Het glutamine aminozuur is bekend onder sporters als een voedingssupplement om hun immuunsysteem te verbeteren en hun spieren te herstellen na een zware training.
In tegenstelling tot glutamaat, want dit aminozuur heeft een andere werking op het lichaam:

  • Glutamine wordt gezien als een semi-essentieel aminozuur (voor sporters kan het als essentieel gezien worden i.v.m. trainingsintensiteit en frequentie), terwijl glutamaat niet-essentieel is.
  • Glutamaat ondersteunt met name de hersenfuncties, onderdeel bij het verwijderen van ammoniak uit de hersenen en een basiselement van een bouwsteen van DNA , terwijl glutamine het immuunsysteem ondersteunt en helpt bij het herstellen van spierweefsel.
  • Glutamaat heeft een andere chemische benaming, dan glutamine. Glutamaat heeft een waterstof atoom minder (vandaar de naam maat ipv mine).
  • Glutamaat is een primair onderdeel van smaakversterkers en geeft ook smaak aan producten die eiwitten bevatten.

Verder in het artikel kun je lezen wat deze aminozuren zijn, wat voor functies ze hebben en de bronnen van de aminozuren glutamine en glutamaat.

Wat is glutamaat?

L-glutamaat is ook een onderdeel van een eiwit net als al de andere 19 aminozuren. Glutamaat wordt natuurlijk aangemaakt door het lichaam. Het lichaam geeft een adequate hoeveelheid af. Dit wordt een niet-essentieel aminozuur genoemd. Het betekent niet dat je lichaam het niet nodig heeft, maar het lichaam het ook zelf aanmaakt dus niet afhankelijk is van glutamaat uit voeding.

Bronnen van glutamaat

L-glutamaat aminozuren kun je zowel als een los aminozuur, als in een eiwitstructuur in voedsel vinden. Je kunt het in dierlijke en plantaardige eiwitten vinden. Denk hierbij aan kip, melk & zuivelproducten en in groenten. In plantaardige eiwitten vind je een hogere concentratie L-glutamaat dan in dierlijke eiwitten. Daarnaast is het een hoofdcomponent van een smaakversterker (monosodiumglutamaat (MSG)). Note: MSG is een smaakversterker die een ontzettend slechte invloed heeft op het lichaam en zeer omstreden is. Een test op muizen heeft uitgewezen dat het beestje 3 à 4 keer zo groot/dik worden. In Amerika wordt deze smaakversterker in verband gebracht met obesitas, omdat het veel gebruikt wordt in voeding. De stof zorgt ervoor dat je geen seintje krijgt van verzadiging vanuit de hersenen, omdat het die verbindingen verbreekt. Je blijft dus dooreten. In Nederland komt de smaakversterker MSG niet veel voor in onze voeding, maar komt glutamaat wel voor in andere smaakversterkers.

Welke functies heeft glutamaat in jouw lichaam?

Het glutamaat aminozuur is een belangrijke hersen neurotransmitter. Het speelt een kritieke rol in het functioneren en behoud van synaptische zenuwen in de hersenen. Dit is een component van het geheugen, het bewustwordings effect en de mogelijkheid om dingen te kunnen leren. Je kunt hieruit concluderen dat glutamaat zeer belangrijk is voor hersenonderdelen. Glutamine is daarentegen juist veel betrokken bij stofwisselingsprocessen.

Stikstof is een onderdeel dat zich normaal in het lichaam bevindt, maar het kan schadelijk zijn voor de hersenen. Het kan ammoniak vormen dat voor de hersenen schadelijk is of kan zijn. Glutamaat zorgt voor een afbraak van ammoniak, omdat het zich bindt aan stikstof en uiteindelijk via urine het lichaam kan verlaten.

Daarnaast is glutamaat een basisstof (pyrimidines) voor de bouwstenen van het DNA.

Is glutamaat een essentieel aminozuur?

Dit aminozuur wordt niet gezien als essentieel, omdat het lichaam zelf dit aminozuur kan aanmaken. Daarentegen is L-glutamine wel een supplement dat gezien wordt als semi-essentieel. Onder bepaalde condities is het aminozuur glutamaat wel noodzakelijk voor jouw dieet. Je kan aan de volgende condities denken:

  • Trauma’s
  • Operaties
  • Beenmergtransplantatie
  • Chemotherapie

Wat is de aanbevolen hoeveelheid glutamaat?

Glutamaat komt op de derde plek van het meest voorkomende aminozuren. Jouw lichaam bepaalt de hoeveelheid die het nodig heeft en maakt dit zelf aan. Veel smaakversterkers bevatten ook een hoeveelheid glutamaat, dus pas op dat je niet te veel smaakversterkers toevoegt aan het eten. Een teveel aan glutamaat kan een negatief effect hebben op je lichaam als je problemen hebt met je zenuwstelsel, nier of leverproblemen hebt.

Wat is glutamine?

Het L-glutamine aminozuur wordt in het lichaam aangemaakt uit het aminozuur glutamaat (glutaminezuur). Glutamine is betrokken bij veel stofwisselingsprocessen. Glutamine is een semi-essentieel aminozuur, omdat het gedeeltelijk wordt aangemaakt in het lichaam. Train je veel? Dan kan de hoeveelheid aangemaakte glutamine door het lichaam onvoldoende zijn en kan een supplement hulp bieden. Onder andere is glutamine betrokken bij het herstel van spiercellen.

Bronnen van glutamine

Glutamine komt voornamelijk voor in zuivelproducten, zoals kwark, eieren en melk. Ook in vegetarische producten, zoals tofu, komt glutamine voor. Ben je een bodybuilder of krachtsporter met een eiwitrijk dieet, dan krijg je in eerste instantie voldoende glutamine binnen.

Welke functies heeft glutamine in jouw lichaam?

Glutamine wordt grotendeels in de spieren geproduceerd. Via het bloed komt het bij de organen die dit nodig hebben.
Glutamine is betrokken bij verschillende stofwisselingsprocessen van eiwitten, vetten en koolhydraten. Denk aan de zuur-base balans (een goede pH waarde, zuurgraad tussen 7,34-7,45, in het bloed is erg belangrijk voor het functioneren van enzymen in ons lichaam), stofwisseling van eiwitten en de vetten en koolhydraten. Glutamine is een energiebron voor immuuncellen. Het immuunsysteem is een grootverbruiker van glutamine. Sporters zijn na de training of wedstrijd extra vatbaar voor vrije radicalen, waardoor het lichaam aanspraak doet op het immuunsysteem, maar ook spieren die zich moeten herstellen. Ook hierin speelt glutamine een belangrijke rol.

Aanbevolen hoeveelheid glutamine

Glutamine is het meest voorkomende aminozuur dat voorkomt in jouw lichaam. Je lichaam maakt zelf glutamine aan, maar na onderzoeken schijnt dat het helpt bij vele processen in je lichaam en het immuunsysteem een grootverbruiker is van deze stof. Voor sporters is het belangrijk dit aan te vullen met een glutamine supplement. Sport je veel en heb je een hoge trainingsfrequentie? Dan raden wij aan, bij het innemen van een glutamine supplement, een dagelijkse hoeveelheid van 15 gram extra aan je voeding toe te voegen.

Tot slot

Zoals hierboven beschreven, wordt glutamaat betrokken bij veel processen die in je hersenen afspelen, zodat de hersenen kunnen functioneren. Glutamine is juist in andere delen van het lichaam belangrijk. Denk aan de stofwisseling van eiwitten in de spieren, vetten en koolhydraten, maar ook als een voedingsstof voor het immuunsysteem.
Echter zijn er nog een aantal zaken waar je voor moet waken bij het gebruik van glutamine. Ben je diabeet? Dan moet je goed letten op de inname van glutamine, omdat het effect heeft op insuline. Heb je last van levercirrose (chronische aandoening waarbij het schrompelen van de lever centraal staat), dan is het in dit geval beter om suppletie van glutamine te vermijden, omdat dit het effect kan versterken.

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

4 × 3 =