in-shape-tijdens-de-feestdagen
Written by Muscle Concepts

De Top-8 tips om tijdens de feestdagen “in shape” te blijven

De feestdagen staan alweer voor de deur. Met sinterklaas, kerst en oud & nieuw hebben we het vooruitzicht op een gezellige maand. Heel gezellig, maar misschien ook een struggle met al die lekkere hapjes en zoete/zoute snacks op tafel. Je bent het hele jaar bezig om een gezonde levensstijl na te streven en dit wil je natuurlijk niet in één keer weggooien door jezelf eens lekker te laten gaan tijdens de feestdagen. Waarna je op 1 januari toch weer moet zwichten voor het meest bekende ‘goede voornemen’: stoppen met roken, gezondere levensstijl volgen, afvallen en meer sporten.

Misschien heb jij nog niet je doel bereikt, maar ben je toch al goed op weg en wil je daarom juist nu niet terugvallen. Wij begrijpen dat maar al te goed en zien ook voldoende mogelijkheden om op een fitte manier de feestdagen door te komen en het nieuwe jaar te starten. Wat wil je nog meer? Lees snel verder naar de tips die wij met je willen delen.

Tip 1: Blijf lekker sporten tijdens de feestdagen

Het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, want ook wij weten dat de decembermaand met al haar feesten een drukke periode is. Probeer toch te blijven sporten! Het kan helpen om een aantal vaste sportmomenten in je week te plannen. Stel ze aan het begin van de maand vast, waardoor je op deze momenten geen andere afspraken maakt.

Tip 2: Cardio & krachttraining

Door niet te sporten, begint je lichaam snel aan een “luie” gewoonte te wennen, waardoor jij januari, na de feestdagen, weer een paar stapjes terug moet doen. Dit brengt natuurlijk jouw doelstellingen in de war. Kies voor een combinatie van krachttraining en cardio in de buitenlucht. Het voordeel van krachttraining is dat je spieren actief blijven en het je stofwisseling op gang houdt (extra handig tijdens feestdagen). Cardio zorgt ervoor, vooral in de buitenlucht, dat je lekker even je hoofd kan legen. Van de buitenlucht ga je helderder denken en helpt stress verminderen. Je wordt er dus gelukkiger van, waardoor je het (ongezonde) eten niet meer nodig helpt voor een momentje van geluk!

Tip 3: Ga samen sporten!

Moeite met de discipline? Ga samen sporten. Spreek met een lokale sporter af om rondom de feestdagen een paar sportmomenten in te plannen. Train je normaal 3-5 keer in de week? Het kan zeker geen kwaad om een dagje minder te trainen, zolang je maar in beweging blijft!

Tip 4: Vind je balans

Het blijft lastig om je tijdens de feestdagen precies aan je voedingsschema te houden. Troost jezelf met de gedachte dat het niet erg is om een keer te zondigen, dat is juist goed voor een goed humeur en geluksgevoel (sta je toch voor tijdens de feestdagen?). Geef jezelf toestemming om het er af en toe eens lekker van te nemen, maar zorg er wel voor dat dit een uitzondering blijft! Wanneer je dan toch aan het ‘cheaten’ bent ga je dan niet direct schuldig voelen, maar probeer er juist van te genieten. Onthoud ook dat je van één of twee dag cheaten echt niet direct drie kilo aankomt.

Tip 5: Van een avondje bier & plezier, naar een ochtend met een hoofd vol getier

Vloeibare calorieën zijn de calorieën die je binnenkrijgt door drinken. Vooral alcohol is vaak de boosdoener tijdens feestdagen, waarbij alcohol rijkelijk kan vloeien! Een drankje op z’n tijd kan heus geen kwaad, maar zoek de balans. Zo is het handig om van frisdranken af te blijven, drink gewoon water. Alcohol kun je ook het beste afwisselen met water. Op deze manier krijg je minder calorieën binnen en ben je de volgende ochtend fit om voor het uitgebreide ontbijt, alvast een rondje te rennen, bijvoorbeeld.

Tip 6: Eiwitten als stok achter de deur

Waar je jouw dag ook start, probeer vooral eiwitten te scoren aan de ontbijttafel. Van eiwitten heb je langer een verzadigd gevoel en kan je zoete tussendoortjes dus met gemak overslaan. Voorbeelden van een eiwitrijk ontbijt zijn: Kwark met fruit, een gebakken ei of een eiwitshake.

Tip 7: Neem de tijd voor een overheerlijke maaltijd!

Zorg ervoor dat je, op de momenten waarop je tijd hebt om je eigen eten te maken, goed vullende maaltijden eet. Eiwitrijke maaltijden zijn hier een goed voorbeeld van. Deze vullen goed en zorgen voor voldoende voedingsstoffen en vitamines, zodat je vervolgens op een feestje waar je die avond heen gaat, je niet vol hoeft te proppen met snacks en hapjes. Snacks vullen niet en geven het startsein voor PAKKEN WAT JE PAKKEN KAN… Daar doe jij niet aan mee. ;-)

Tip 8: Wees realistisch

Doelstellingen formuleren helpt altijd om je doelen te bereiken. Het is wel belangrijk om reële doelen te stellen. Ga er dus niet voor om tijdens de feestdagen 3 kilo af te vallen of je vetpercentage 3% naar beneden te krijgen. Wel kun je een doel stellen om gewoon op gewicht te blijven en in beweging te blijven. Geniet van deze gezellige en mooie maand, zonder dat je vervolgens de schade weer moet wegwerken! Vergeten om te genieten kan namelijk ook negatieve effecten hebben, zoals motivatie verlies!

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

negentien − 16 =