tips-gezond-kerstdiner
Written by Muscle Concepts

Tips voor een gezond kerstdiner

Veel van ons kijken ernaar uit: de feestdagen. Gezelligheid, familie en natuurlijk al het lekkere eten! Helaas kan het voor sommige ook juist een obstakel zijn als je een gezonde lifestyle wil aanhouden. Wij van Muscle Concepts snappen deze struggle en hebben daarom voor jou een aantal tips voor een gezond(er) kerstdiner!

Algemene tips voor een gezond kerstdiner

Het gaat natuurlijk niet alleen om de gerechten zelf, ook het bereiden van het eten is een belangrijke stap. Hieronder vind je een aantal algemene kooktips om jouw kerstdiner (nog) gezonder te maken!

Groente stomen

Stoom je groenten in plaats van je groenten te koken! Bij het koken van groenten gaan er namelijk meer vitamines en mineralen verloren dan wanneer je groenten stoomt(1) Het stomen van groenten doe je als volgt:

  1. Breng een pan met ruim water aan de kook.
  2. Zet er vervolgens een andere pan op, de onderkant van de bovenste pan mag echter het water niet aanraken. LET OP: De pan moet wel gaatjes aan de onderkant hebben zodat de stoom bij de groente kan komen! Je kunt ook een zeef of bamboe mandje gebruiken.
  3. Doe de deksel op de bovenste pan, zeef of mandje en haal deze eraf wanneer er stoomt onderuit komt.
  4. De stoomtijd van groenten is langer dan wanneer je groenten kookt. Reken ongeveer 3 tot 5 minuten meer. Het ligt er natuurlijk wel aan welke soort groente je stoomt!

Teveel van het goede is nooit goed

We weten dat het woord ‘teveel’ niet goed is en al helemaal niet als het om eten of de gezondheid gaat. Denk bijvoorbeeld aan teveel snoepen of teveel frisdrank. Toch kan het gebeuren dat dit woordje in de kerstperiode wel eens gebruikt wordt. Zo eet je wel eens teveel kerstkransjes uit de kerstboom… oeps. Hieronder geven we je een aantal tips om dit woord zoveel mogelijk te vermijden!

  • Gebruik niet overbodig veel olie bij bakken en/of braden. Doe de olie in de pan met bijvoorbeeld een kwast of spray om zo min mogelijk te gebruiken. Wanneer je olie in een pan giet, doe je namelijk al snel te veel. Je kunt het beste kiezen voor onverzadigde vetten wanneer je gaat koken met olie. Kies bijvoorbeeld voor arachideolie. Zelf zijn wij overigens ook fan van olijf- en kokosolie! Arachideolie bevat enkelvoudige onverzadigde vetzuren, dat houdt in dat deze beter bestand is tegen hogere temperaturen. Wanneer je olie namelijk verhit kunnen er schadelijke stoffen vrijkomen als de olie te heet wordt. Begint de olie te roken? Lucht dat de ruimte waarin je kookt en gooi de olie weg!
  • Het meeste bewerkt voedsel bevat veel zout. Je kunt dus het beste zoveel mogelijk voor gekruide hamburgers, kippetjes etc. vermijden. Je kunt dit namelijk ook heel makkelijk zelf doen! Je weet namelijk zelf hoeveel je erin stopt. Ga bijvoorbeeld naar de lokale kruiden winkel en probeer wat uit! Onze favoriet is Kurkuma. Wil je meer te weten komen over kruiden? Kruiden en specerijen.

Meer tips voor een gezond kerstdiner

Er zijn veel verschillende recepten te vinden op internet om gezond te kunnen eten met kerst. We raden je aan om veel gebruik te maken van verschillende groenten in je gerechten. Het gebruik van verschillende groenten is niet alleen gezond, maar het ziet er ook nog leuk uit en dat moet natuurlijk ook met een kerstdiner! Iedere groente heeft zijn eigen vitamines en mineralen. Kies ook niet voor alleen vlees, maar maak bijvoorbeeld een voorgerecht met vis. In vis zit namelijk veel omega-3 wat weer goed is bij het voorkomen van hart- en vaatziekten! Wil je juist een vegetarisch of vegan kerstdiner maken? Peulvruchten zijn dan een goede vleesvervanger ze bevatten namelijk veel ijzer, eiwitten en vezels. Er zijn ook nog eens talloze verschillende peulvruchten! Denk bijvoorbeeld aan

  • Bruine bonen
  • Kikkererwten
  • Sojabonen
  • Kidneybonen
  • Etc.

Zoete kerst zonder zoet

Zoals we al genoemd hebben is het verstandig om zo min mogelijk voorverpakte ingrediënten of gerechten te kopen. Maak daarom ook het toetje zelf! Zo houd je ook zelf in de hand hoeveel suiker (of helemaal geen) er in je gerecht gaat! Natuurlijk kun je ook de slechte suikers vervangen door goede suikers! Maak bijvoorbeeld een overheerlijke fruitschaal met allemaal verschillende soorten vruchten of zet een aantal andere gezondere alternatieven op tafel. Kies bijvoorbeeld voor een schaaltje ongezouten cashewnoten!

Gezond ook tijdens het kerstdiner

Nu hoeft een gezond kerstdiner natuurlijk niet alleen over eten te gaan. Zoals we al genoemd hadden bij de oliën, is het verstandig dat wanneer de olie aanbrandt de ruimte even goed te luchten. Zo is er nog een manier waarop je veiliger en dus gezonder kunt koken. Uit onderzoek is gebleken dat pannen met antiaanbaklaag zijn bedekt met Teflon. Teflon, wat eigenlijk polytetrafluorethyleen heet, is een kunststof die zorgt voor de antiaanbaklaag in pannen. Wanneer dit soort pannen boven de 360 graden Celsius verhit worden, komen er schadelijk stoffen vrij(2)(3). Deze stoffen kunnen schadelijk zijn voor vogels en bij mensen kunnen ze griepklachten zoals veroorzaken. Denk hierbij aan koorts, hoofdpijn en rillingen(4).

Gezonde kerst

Gezond zijn met kerst is dus niet zo moeilijk als het lijkt! Een gezond en goed gebalanceerd kerstdiner maken heb je zo voor elkaar. Als je je dan ook nog aan onze tips houdt ben je zeker goed bezig! Wil je meer lezen over een gezonde kerst? Lees dan onze blogpost over 8 tips om met de feestdagen in shape te blijven!

Bronvermelding

Judith, 2016

Groenten stomen bewaart de vitamines


A. Goldberg, 2018 http://www.anonews.co/11-products-strongly-linked-to-cancer-that-are-hiding-within-almost-every-home/
P. Geertsma, 2015 http://www.technischwerken.nl/kennisbank/materialen-kennisbank/wat-is-telfon-of-ptfe-en-waar-wordt-deze-kunststof-voor-gebruikt/
Onbekend, 2018 http://static.ewg.org/reports/2003/canaries_in_the_kitchen/infographic_thermometer.pdf

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

zeventien − twaalf =

10% korting op onze supplementen

Bestel nu onze premium supplementen met
kortingscode "blog"
Bekijk webshop