teveel eiwitten
Written by Muscle Concepts

Teveel eiwitten – Wat zijn mogelijke nadelen?

Eiwitten spelen een belangrijke rol in ons lichaam. Maar wat gebeurt er in ons lichaam als we een overschot aan eiwitten consumeren? Heeft dit een schadelijke uitwerking op ons lichaam of heeft een teveel aan eiwitten geen schadelijke uitwerking op ons lichaam? In dit artikel brengen we je op de hoogte wat een overschot aan eiwitten kan betekenen voor jouw lichaam.

Teveel eiwitten consumeren kan nadelig zijn

Een teveel aan eiwitten consumeren kan nadelig zijn voor je gezondheid. Over het algemeen is het lastiger om teveel eiwitten binnen te krijgen, in vergelijking met bijvoorbeeld koolhydraten of vetten. Echter, is er altijd een kans dat je teveel van dit macronutrient binnenkrijgt. Wat als je teveel eiwitten eet? Teveel eiwitten consumeren heeft een aantal nadelen waaronder:

  • Mogelijke gewichtstoename
  • Nierproblemen bij genetische nierklachten
  • Darmproblemen
  • Stinkende adem

Waar zijn deze nadelen op berust? Hieronder zullen we iets dieper ingaan op de eerder genoemde nadelen.

Gewichtstoename?

Een gericht voedingsschema met veel eiwitten kan op de korte termijn leiden tot weinig spierverlies maar wel gewichtsafname. Echter, is het zo dat wanneer je op de lange termijn een overschot van eiwitten binnenkrijgt het kan gaan leiden tot een gewichtstoename in plaats van een afname van gewicht. In je lichaam worden alle aminozuren die uit voeding worden gehaald gebruikt voor de opbouw van lichaamseiwitten, energie of ter vervanging van het eiwit in de afgebroken cellen van de weefsels. Wanneer er sprake is van een overschot van het energiebalans worden niet alle koolhydraten en vetten verbrand waardoor er een overschot ontstaat die wordt opgeslagen als vetmassa. Wanneer er wel een tekort van koolhydraten en vetten is dan worden de eiwitten gebruikt als energiebron in plaats van als bouwstof. Een dagelijks teveel aan eiwitten om de fysieke activiteit te ondersteunen leidt dus niet tot bevordering van de eiwitsynthese, maar kan juist als effect hebben dat het leidt tot eiwitoxidatie- en een katabool effect van aminozuren, wat dus leidt tot spierafbraak. Wat als uiteindelijk effect heeft dat het gewicht kan gaan schommelen.

Gevoelige nieren

Wanneer je op dagelijkse basis een teveel eiwitten binnenkrijgt, krijg je ook de bijproducten van eiwitten binnen zoals stikstof die door de nieren afgebroken moeten worden. Normaal gesproken bij een normale hoeveelheid eiwitten wordt deze stikstof gewoon uitgescheiden (geplast). Wanneer je echter een teveel aan eiwitten binnenkrijgt moeten de nieren harder werken om van deze stoffen af te komen. Op de lange termijn kan dit mogelijk leiden tot nierbeschadiging, echter moet hier als kanttekening bij geplaatst worden dat de kans bij gezonde en goed werkende nieren nagenoeg nihil is. Maar mocht je gevoelige nieren hebben raden wij je aan om eerst te overleggen met een expert of je teveel eiwitten consumeert.

Prikkelbare darmen

Eieren, hüttenkäse en kipfilet zijn perfecte producten om aan te komen in spiermassa. Echter, bevatten deze producten geen tot weinig vezels die het verteringskanaal nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Wanneer je teveel eiwitten binnen krijgt en weinig complexe koolhydraten is het lastig om van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid eiwitten af te geraken. Het gevolg hiervan is dat je darmen moeite hebben om de eiwitten (en bijproducten) af te breken. Waardoor je last kan krijgen van (stinkende) winderigheid, opgeblazen gevoel en dat je niet echt fit voelt.

Stinkende adem

In de meeste gevallen wanneer er meer eiwitten geconsumeerd leidt dit tot een afname van de koolhydraatinname, het gevolg hiervan is dat je lichaam in ketose kan komen. Dit betekend het lichaam vet begint te verbranden om aan energie te komen, in plaats van de koolhydraten die normaal werden gebruikt om aan energie te komen. Dit is natuurlijk positief wanneer je wilt afvallen, het tweede effect is echter dan wanneer je lichaam vet verbrand er ketonen worden verbrand, en juist deze ketonen scheiden een stof uit die ervoor kunnen zorgen dat je adem gaat stinken (aceton adem). En het is lastig om wat te doen aan deze geur aangezien deze van binnen uitkomt. Wanneer je last krijgt van een zogezegd aceton adem als gevolg van teveel eiwitten is er eigenlijk niet een echte oplossing voor, alleen het veranderen van het voedingspatroon naar meer vezels en koolhydraten. Door meer koolhydraten aan het eiwitrijke eetschema toe te voegen, bijvoorbeeld pasta, volkoren brood, en bruine rijst en voldoende water te drinken kunnen de ketonen het lichaam verlaten.

Conclusie

In principe is een teveel aan eiwitten ongevaarlijk en kent het meer voordelen dan nadelen. Echter, kan een eiwitrijk voedingspatroon bij een kwetsbare gezondheid wel gezondheidsrisico’s opleveren. Wij raden daarom aan om bij het kiezen voor een eiwitrijk voedingspatroon eerst te overleggen met een expert, die kan jou voorzien van informatie en tips.

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

4 × vijf =