supplementen-voor-meer-energie
Written by Muscle Concepts

Supplementen voor meer energie

Naast de bekende pre-workouts zijn er verschillende gezonde voedingssupplementen die bijdragen aan een hoger energieniveau. Dit zijn onder andere creatine, cafeïne, vitaminen en mineralen. In deze blog gaan wij dieper in op de werking van deze voedingssupplementen en hoe het je energieniveau bevordert.

Supplementen voor meer energie

Waarom zal ik supplementen gebruiken voor meer energie? Het antwoord hierop is vrij eenvoudig. Door meer energie haal je meer uit je trainingen en bereik je dus efficiënter je doelen. Supplementen zoals onderstaand beschreven zijn beter voor je dan het nemen van een energiedrankje voor het trainen met te veel suiker. Onderstaande supplementen zorgen direct en/of indirect voor meer energie. Het is belangrijk om te weten dat een gebalanceerd dieet, met voldoende vitamines, mineralen en voldoende nachtrust het beste is voor energie en een fit gevoel.

CreatineMeer info
Pre workoutMeer info
Caffeine Meer info
Vitamine B en CMeer info
MagnesiumMeer info

Creatine

Creatine is een stof die zelf door het lichaam wordt aangemaakt en met name in het spierweefsel wordt opgeslagen. Je kunt creatine innemen door middel van supplementen, maar het zit ook in vlees en vis. Creatine is een veelgebruikt energie supplement voor (top)sporters in met name de fitnesswereld. Spieren halen hun energie uit de afbraak van ATP, wat staat voor Adenosine Trifosfaat, tot Adenosine Difosfaat (ADP). Tijdens dit proces komt energie vrij voor spiersamentrekkingen. Bij korte intensieve krachtinspanningen is de energie in spieren afhankelijk van de hoeveelheid creatinefosfaat. Creatinefosfaat is 60% van de totale creatine in je spieren en is de brandstof voor de spieren. Creatinefosfaat bepaalt dus voor een groot gedeelte hoe lang een intensieve inspanning is vol te houden. Creatine kan voor verschillende explosieve sporten de prestaties verbeteren door een verhoogd energieniveau.

supplementen-voor-meer-energie

Pre workout

Een pre workout is ervoor gemaakt om je energie te geven voor je training. Handig voor momenten wanneer je moe bent of niet zoveel energie hebt. Naast het feit dat je van een pre workout maximaal energie krijgt (door de cafeïne in de pre workout), geeft het je ook focus en verbetert het je uithoudingsvermogen en motivatie. In welke mate dit is ligt aan de samenstelling van de pre workout. Momenteel werken wij hard aan onze gezonde versie, zonder toegevoegde suikers.

Caffeine

Caffeine wordt veelal in verband gebracht met koffie en energiedrankjes. Cafeïne is voor het lichaam een stimulerende stof. Deze stimulerende stof komt van nature voor in koffie en in mindere hoeveelheden in thee, chocolade en cola. Cafeïne zorgt ervoor dat je prestaties toenemen en daarnaast bevordert het je concentratie. Dit kan er tijdelijk voor zorgen dat je vermoeidheid vermindert. Je energieniveau is na een uur merkbaar toegenomen en is na ongeveer 5 uur uitgewerkt. Caffeine pillen hebben dus voor verschillende sporten en doelen voordelen. Enkele voordelen zijn:

  • Je snelheid gaat omhoog wat prestatiebevorderend is voor duursporters.
  • Caffeine geeft extra kracht wat een positief effect heeft voor krachtsporters.
  • Caffeine heeft een positief effect op het zenuwstelsel en de hersenen, wat zorgt voor een betere concentratie.
  • Verhoogt de vetverbranding, omdat je energieverbruik omhoog gaat.

Vitamine B en C

Vitamine B levert direct een bijdrage aan de energievoorziening van de spieren. Vitamine B bestaat uit 8 verschillende soorten vitamines die stuk voor stuk belangrijk zijn voor onze energievoorziening. Zo hebben cellen in ons lichaam vitamine B1 nodig om energie op te slaan die nodig is tijdens bijvoorbeeld een training. Vitamine B2 draagt ook bij aan de energievoorziening en werkt samen met het metabolisme van koolhydraten, vetten en eiwitten. Verder kan vitamine B stress en angst tegengaan wat een positieve werking heeft op het herstel van de energievoorraad in ons lichaam. Vitamine B12 is alleen binnen te krijgen via dierlijke producten, waardoor vegetariërs en veganisten dit door de Gezondheidsraad wordt aangeraden binnen te krijgen via een supplement. Vitamine B12 levert een positieve bijdrage aan de energievoorziening van de spieren.

Tenslotte levert vitamine C een indirecte bijdrage voor de energie in ons lichaam. Vitamine C bevat namelijk Carnitine. Carnitine is een molecuul die essentieel is voor de transport van vetzuren in mitochondria. Mitochondria zet koolhydraten en vetten om in energie. Om deze reden is vitamine C indirect verantwoordelijk voor dit proces. B-vitamines zitten met name in melkproducten, vlees, groente, aardappelen en graanproducten. C-vitamines zitten vooral in fruit en koolsoorten. Als je te weinig vitaminen binnen krijgt, raden wij aan dit te consumeren in de vorm van supplementen.

Magnesium

Naast vitamine C draagt ook magnesium bij aan de energiewaardes in ons lichaam. Uit een onderzoek van H.C. Lukaski en F.H. Nielsen, van het Human Nutrition Center [1] blijkt dat een laag magnesium niveau in ons lichaam direct gerelateerd is aan minder energie. Hierdoor is het moeilijker en meer vermoeiend om dagelijkse taken uit te voeren. Magnesium is terug te vinden in voeding als rauwe spinazie, zaden, avocado’s en quinoa. Daarnaast helpt een magnesium supplement ook om de magnesiumwaarde in ons lichaam te verhogen.

Bronvermelding

[1] Lukaski HC1, Nielsen FH. Dietary magnesium depletion affects metabolic responses during submaximal exercise in postmenopausal women. J Nutr. 2002 May;132(5):930-5.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

3 thoughts on “Supplementen voor meer energie

  1. Ik wil eigenlijk zo min mogelijk troep in mijn lichaam krijgen. Ik gebruik daarom cafeïne pillen in plaats van energie drankjes. Koffie drink ik niet omdat ik het niet erg lekker vind.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

18 + twintig =