Voedingssupplementen tijdens zwangerschap
Written by Youri Neefjes

Supplementen tijdens de zwangerschap

Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven, kunnen door een extra belasting van het lichaam door de foetus of baby extra behoeftes hebben aan vitamines en mineralen. De gezondheidsraad adviseert zwangeren om het normale dieet aan te vullen met enkele vitamines en mineralen. In de vorm van supplementen, je kunt niet onbeperkt bij doseren. Een te hoge dosering van bepaalde type vitamines en mineralen kunnen schadelijk zijn. Wij bespreken in dit artikel een aantal vitamines en mineralen waar je tijdens je zwangerschap meer behoefte aan hebt, waarom je het moet innemen en hoeveel je moet innemen.

Supplementen tijdens de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om nog beter op te letten op je voeding. Vaak ontstaan er tekorten, doordat bepaalde voedingsmiddelen niet of nauwelijks geconsumeerd worden door zwangere vrouwen. Tekorten kunnen het beste aangevuld worden door het voedingspatroon aan te passen. Wanneer dit moeilijk gaat, is het aangeraden om voedingssupplementen te gebruiken ter aanvulling van. Over het algemeen kunnen hiervoor verschillende producten aanbevolen worden, maar vooral vitamines zijn belangrijk. Er zijn namelijk verschillende soorten vitamines die elk belangrijk zijn voor ons.

Soorten Vitamines

Vitamines zijn onder te verdelen in vet oplosbare vitamines (vitamine A, D, E en K) en wateroplosbare vitamines (Vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11 en B12 en C). Vetoplosbare vitamines zitten in het vet van voedingsmiddelen, dit kan door het lichaam worden opgeslagen in weefsels. Alle vetoplosbare vitamines zijn essentieel voor de ontwikkeling van de foetus. Wateroplosbare vitamines zitten in het vocht dat in voedingsmiddelen zit. Het lichaam kan wateroplosbare vitamines (behalve vitamine B12) niet goed opslaan. Een teveel aan wateroplosbare vitamines verlaat het lichaam via de urine. In tegenstelling tot wateroplosbare vitamines kunnen vetoplosbare vitamines schadelijk zijn. Vitamines E en K worden bij grote hoeveelheden als veilig beschouwd, maar vitamine A en D kunnen wel nadelige gevolgen hebben. Hiervoor zul je wel echt ver boven het aangeraden hoeveelheid moeten zitten, wat vrijwel onmogelijk is, behalve als je teveel bij supplementeert.

BELANGRIJK: Overleg te allen tijde met uw begeleidende arts wat voor jou het beste is. Start dus niet zomaar op eigen initiatief met het innemen van supplementen en/of mineralen.

Vitamine A

Tijdens de zwangerschap neemt de behoefte aan vitamine A toe. Een marginaal vitamine A tekort kan leiden tot een te laag gewicht bij geboorte en een te vroege bevalling. Een vitamine A tekort aanvullen is mogelijk. Wil je dit aanvullen met supplementen dan mag het supplement maximaal 1,5 de ADH bevatten. Er zit een bepaald maximaal niveau aan, kom je daarboven dan is er verhoogde kans op problemen als een waterhoofd, gespleten lip of misvormingen in het aangezicht.

Vitamine D

Extra Vitamine D wordt bij de zwangerschap en tijdens het geven van borstvoeding aangeraden. Normaal gesproken wordt vitamine D uit zonlicht en door voeding in ons lichaam aangemaakt. De voedingsraad adviseert daarom van de 4e maand van de zwangerschap extra vitamine D in te nemen. Ook bij het geven van borstvoeding is er extra vitamine D nodig. Zwangeren mogen niet meer dan 5 maal de ADH binnen krijgen, er bestaat dan een vergrote kans op misselijkheid, nierproblemen en pijn in de botten.

Wateroplosbare vitamines

Wateroplosbare vitamines zijn voldoende aanwezig in de dagelijkse voeding, behalve foliumzuur. Wateroplosbare vitamines (B & C) kunnen over het algemeen zonder problemen in grote hoeveelheden worden ingenomen.

Vitamine B6

Een te lage concentratie B6 bij zwangere vrouwen kunnen de ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel van de baby verstoren. Ook helpt vitamine B6 tegen zwangerschapsmisselijkheid. Bij overmatige gebruik (meer dan 500 tabletten per dag) kan het het schadelijke effecten hebben op het zenuwstelsel.

Foliumzuur (Vitamine B11)

Foliumzuur wordt altijd aangeraden om in te nemen als je zwanger bent. Geadviseerd wordt om elke dag 0,4 of 0,5 milligram foliumzuur extra in te nemen. Aangeraden wordt om vitamine B11 ten minste vier weken voor de zwangerschap tot acht weken na het in verwachting raken. Een tekort aan foliumzuur kan leiden tot een te lage folaatstatus. De folaatstatus is het niveau van foliumzuur in je lichaam. Als dit te laag is kan de baby bij geboorte leiden aan zogeheten neurale buiseffecten (bekende voorbeelden zijn: een open ruggetje of een open schedel).

Conclusie

Tijdens de zwangerschap voedingssupplementen innemen kan bij sommige vitamines raadzaam zijn. Waarbij het innemen van vitamine D en Foliumzuur de kans op aangeboren afwijkingen kan verminderen. Nogmaals is het is altijd belangrijk om in overleg met uw begeleidende arts te bespreken wat je wel en niet kan en mag innemen.

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

5 − 4 =

10% korting op onze supplementen

Bestel nu onze premium supplementen met
kortingscode "blog"

Bekijk webshop