midden-tegen-overgang
Written by Muscle Concepts

Supplementen als middel tegen de overgang

De overgang is een periode waarin vrouwen langzamerhand onvruchtbaar worden. Het begint met enkele symptomen zoals vermoeidheid, onregelmatige menstruatiecyclus en nachtelijk zweten, maar het kan uitgroeien tot extreme vormen van heftige opvliegers, hartkloppingen, pijnlijke gewrichten, erge hoofdpijn en depressieve gevoelens. Van welke symptomen een vrouw last krijgt, is afhankelijk van het individu. Dit kun je vooraf niet voorspellen. Je kunt er gelukkig wel iets aan doen om de symptomen te verlichten, met onder andere de volgende supplementen voor de overgang : Maca, Vitamine E, Calcium, Magnesium, Probioticum, Zink en Vitamine D3.

De overgang in het kort

De overgang is eigenlijk een levensfase waar iedere vruchtbare vrouw mee te maken gaat krijgen. In deze periode stopt je vruchtbaarheid namelijk langzaam. Dit uit zich in lichamelijke klachten, zoals wij hierboven genoemd hebben. Uiteindelijk uit de overgang zich in de menopauze. Dit is de laatste menstruatie en hierna ben je niet meer vruchtbaar. Hoe werkt dit precies in het lichaam? Nou, eigenlijk draait het allemaal om de eierstokken. Deze bevatten een bepaald aantal eicellen, die je bij je geboorte hebt meegekregen. Iedere maand rijpt er een eitje en wordt deze vervolgens bevrucht of onbevrucht afgestoten. Als de voorraad eitjes op z’n einde raakt, heeft dit invloed op de hormoonproductie. Deze gaat haperen, waardoor er een disbalans ontstaat in de hormoonhuishouding. Dit is het de periode waarin je last krijgt van de overgang. Uiteindelijk zul je helemaal geen eitjes meer hebben en blijft de menstruatie uit. Dit is de menopauze.
supplementen-tegen-overgang

Middelen om overgangsklachten te verminderen

Voorheen werd vaak hormoontherapie gebruikt om van je overgangsverschijnselen af te komen, maar uit een WHI-studie is gebleken dat dit niet zonder risico’s is. Het verhoogt bijvoorbeeld de kans op voornamelijk borstkanker. Ondertussen zijn er ook weer bronnen die dit tegenspreken, omdat het niet voor mensen geldt die niet genetisch belast zijn met een borstkankergen. Onduidelijkheid dus. Mede door meerdere onderzoeken met betrekking tot hormonen staan wij hier niet achter en om het zekere voor het onzekere te nemen, raden wij hormoontherapie af. Daarnaast zijn er ook nog een aantal pillen en medicijnen op de markt, maar echte medicijnen brengen altijd ook nadelige bijwerkingen met zich mee. Wij gaan daarom liever voor de natuurlijke manier van bestrijden :-)
Er zijn gelukkig genoeg effectieve oplossingen om de overgang kwaaltjes aan te vallen met natuurlijke/gezondere middelen. Niet elk symptoom is aan te pakken, want uiteindelijk is er toch een hele overgang gaande in je lichaam. Kwaaltjes zoals een onregelmatige menstruatiecyclus zul je in bepaalde maten blijven merken. Echter kwaaltjes zoals hoofdpijn, nachtelijk zweten, transpiratie, stemmingswisselingen en opvliegers kunnen wel sterk ingeperkt worden door natuurlijke hulpmiddeltjes welke je uit voeding of supplementen kunt halen. We willen je hier graag kennis van laten nemen.

Supplementen tegen de overgang

Supplementen die de overgangsklachten van de overgang kunnen verminderen, zijn de volgende. Onder het rijtje zullen we dit toelichten:

  • Maca: De must-have voor iedere vrouw. Behalve dat dit stofje zorgt voor een betere hormoonbalans, krijg je er ook meer energie van en verhoogt het je libido. Ook ondersteunt het de schildklier en heeft het een positief effect op botontkalking.
  • Vitamine E: Dit helpt opvliegers en het nachtelijk zweten te verminderen en in gunstige gevallen te voorkomen
  • Calcium: Door extra calcium in te nemen houd je je calciumgehalte op peil. Doordat tijdens de overgang de oestrogeenspiegels dalen, wat de opname van calcium stimuleert, zul je snel een tekort aan calcium kunnen oplopen. Dit heeft een nadelig effect op het humeur en je kunt dan ook last krijgen van je spieren en zenuwen. De geadviseerde dagelijkse hoeveelheid is: 1100 mg
  • Magnesium: Dit zorgt voor je zenuwstelsel en je hart. Het controleert de bloedsuikerspiegel en zorgt ervoor dat je minder stress hebt. Vooral wanneer je last hebt van pijnlijke gewrichten kan magnesium een uitkomst zijn. Een tekort aan magnesium stimuleert botontkalking en zorgt voor depressiviteit en een verlaagd libido. Een overschot komt niet snel voor, omdat een teveel aan magnesium wordt uitgescheiden via de nieren. De geadviseerde dagelijkse hoeveelheid is: 280 mg
  • Calcium en magnesium: Zorgt voor een betere opname van vitamine E. Calcium moet ingenomen worden in combinatie met magnesium. Hierbij is de juiste verhouding van groot belang, wij adviseren een verhouding van 3:2.
  • Probioticum: Deze goede bacteriën zorgen voor een goede darmflora. Dit helpt vaginale klachten voorkomen en ook het verminderen van botontkalking tijdens de overgang en menopauze.
  • Zink: Ook het zink niveau in je lichaam daalt tijdens de overgang. Wanneer dit gebeurt kan de vitamine B6 niet meer goed functioneren. Hierdoor wordt je ‘wazig’ in je hoofd. Je bent minder alert. Daarnaast heeft zink een positief effect op het immuunsysteem en het geheugen. Het is echter wel belangrijk welk zinksupplement je neemt. Er zijn namelijk verschillende soorten, wat door de samenstelling van het supplement komt. Een los zink element wordt namelijk slecht door het lichaam opgenomen en is daarom gebonden aan een andere stof. Zo heb je bijvoorbeeld Zinkoxide die je in veel drogisterijen kunt kopen. Dit is vrij goedkoop, maar wordt slecht door het lichaam opgenomen. Zink citraat wordt daarentegen 3 tot 5 keer beter opgenomen en is daarom een betere keuze. De geadviseerde dagelijkse hoeveelheid is: 25 mg
  • Vitamine D3: Deze vitamine zorgt voor de opname van calcium. Wanneer je dus extra calcium inneemt, vergeet dan je vitamine D3 niet anders heeft het geen zin. Vitamine D3 haal je uit zonlicht. Kom daarom regelmatig buiten.

Mineralen en vitamines in de overgang

De supplementen die overgangsverschijnselen kunnen verlichten bestaan voornamelijk uit vitamines en mineralen. Deze kun je natuurlijk ook via voeding (of zonlicht in het geval van Vitamine D3) binnenkrijgen, maar door middel van een supplement kom je makkelijker tot hogere doseringen. Supplementen blijven echter een aanvulling op voeding. Supplementen kunnen nooit gezonde voeding vervangen, omdat je uit gezonde voeding veel meer variaties en combinaties van verschillende nutriënten binnenkrijgt. Toch kan het een uitkomst zijn, omdat het via voeding lastig is om hier iedere dag voldoende van binnen te krijgen. Daarnaast is bijvoorbeeld Maca en vitamine D3 slecht uit voeding te halen.

Overgang en voeding

Een gezonde hormoonhuishouding zorgt ervoor dat je zo min mogelijk last hebt van kwaaltjes tijdens de overgang. Goede voeding en een fitte leefstijl draagt hierin bij. Het binnenkrijgen van voldoende vitamines en mineralen, zorgt voor een gezonde hormoonhuishouding. Eet dus voldoende groente, fruit, gezonde (onverzadigde) vetten, fruit, voedingsvezels uit granen en tarwe en drink voldoende water. Ook speelt voldoende beweging hier een rol in.
Daarnaast zijn er een aantal voedingsmiddelen die nog extra verzachtende effecten hebben. Dit zijn bijvoorbeeld groenten die Diindolylmethaan (DIM) bevatten. Dit stofje zorgt reguleert de balans in je hormoonhuishouding door middel van het verteren en afbreken van oestrogeen. Hoe dit precies werkt ligt vrij gecompliceerd, dus om het verhaal helder te houden tonen we hieronder de groentesoorten die DIM bevatten:

  • Radijs
  • Witte kool
  • Spruitjes
  • Groene kool
  • Paksoi
  • Rucola
  • Broccoli
  • Bloemkool
  • Boerenkool

Ook alle andere koolsoorten bevatten DIM.
Daarnaast kan ook sojamelk als verlichtend

Nuttig deze voeding met mate tijdens de overgang

Verzadigde vetten en suikers tijdens de overgang zorgen voor verminderde capaciteit in het lichaam om het oestrogeen te metaboliseren. Dit zorgt voor een disbalans in de hormoonhuishouding wat de symptomen juist versterkt. Probeer daarom de volgende voedingsmiddelen zo min mogelijk binnen te krijgen:

  • Koolzuurhoudend frisdrank. Sowieso raden wij het drinken van frisdrank af, omdat het heel veel suikers (of zoetstoffen) bevat
  • Verminder de vlees inname (rund, vlees & kip) of kies voor de magere varianten om zo weinig mogelijk verzadigde vetten binnen te krijgen.
  • Taartjes, koekjes en snoepjes: Om de suikerinname te beperken
  • Cafeïne. Dit zorgt namelijk voor versnelde botontkalking
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

3 × drie =